Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Nørrebro Handelsforening - Her bliver holdninger til handlinger.

Ved spørgsmål eller kommentarer er alle velkommen til at kontakte os.
Offentliggjort 24. marts 2017
I samarbejde med www.dengang.dk går vi atter engang ned i historien. Denne gang går vi på værtshus i Blågårdskvarteret. Den første kro er egentlig et tidligere hotel – Jachims Hotel i Korsgade. Men ellers besøger vi også Sølyst, Smedjekroen, Sandkassen, Café Sandkassen, Svalen, og mange flere. Vi besøger også Grevinden af Bagsværd, der voksede op på en toddy-bar. Hendes tilstedeværelse tiltrak efterhånden mandfolk. Og så var det et springvand med bryggerheste, som afholdsforeningerne forpurrede. I anledning af Café Tode og Todesgade skal vi da lige hilse på Johan Clemens Tode, en læge, der var forud for sin tid. Her får du nogle af hans gode råd. Du må gerne drikke dig sanseløst beruset. Men du skal ikke indtage krydderier, te eller kaffe. Tode havde hørt om en mand i Adelgade, der døde af kaffe.
Læs mere...
Offentliggjort 11. marts 2017
Husk Generalforsamlingen. Der var hærværk 11 steder på Nørrebro, den aften der var demonstration. Stigende forbrugertillid i februar. Årets Detailpriser 2017, se de nominerede. Som kunde, bør du tale ordentlig til de butiksansatte. Hvad irriterer os mest hos de andre kunder i supermarkedet? Rema 1000 rykker. Meny/Kiwi vil fordoble omsætningen. Dagligvaremarkedet lige nu-ambitionerne er for store. Hvad satses der på i år? Matas satser på miljøvenlige produkter. Frugt og Grønt omsætter for en halv milliard. Krig mellem MobilePay og Nets. Bruges turistkronerne rigtig? Man kan lære af netbutikkerne

Læs mere...
Offentliggjort 10. marts 2017
Tyskland udspionerer medier. Halvdelen vil betale hackere. Nu bliver virksomheder nødtvunget til at anmelde hackerangreb. Danmark er meget sårbar over for hackerangreb. Ansatte hjælper hackere. Hackere skal beskytte Danmark. Norsk efterretningsvæsen er blevet hacket. Man fik adgang via en cookie. Narkohandlere kan ikke mere gemme sig i cyberspace. E-boks oversvømmes af svindlermails. To ud af tre synes, at det er i orden at kommunerne overvåger dig på Facebook. Men de skaber mistillid, og der er ikke rigtig grænser for, hvad de må. GPS i taxaer er endnu et skridt i overvågning. Hvad sker der med lægens tavshedspligt? Må Pape viderefører overvågning? Netsvindel med Dankort er steget. Sådan undgår du kortsvindel. Og så kigger på den lange sag mod KMD.

Læs mere...
Offentliggjort 9. marts 2017
Distortion skal afholdes i beboede områder. Det har politikerne bestemt. 46 pct. af københavnerne generes af larmende og festglade mennesker. Snart kommer igen det larmede forår og sommer. København er den mest beskidte by af 15. Et trecifret millionbeløb er ikke nok til renholdelse af byen. Lemmerne fra ladegården bevæbnet med en kost skal genoplives. Masser af politiforordninger, miljøloven og beværterloven overskrides konstant uden konsekvenser. Der er givet tilladelse til dobbelt så meget udeservering og kommunen er rundhåndet med udendørs-arrangementer. Men nu vil man begrænse natbevillinger og indføre støjgrænser. Endelig plan er først færdig til september.
Læs mere...
Offentliggjort 8. marts 2017
Der er ikke mange steder, der er venteværelser. For at få varmen, skal du investere i kaffe. Pendlerne har med det nye takstsystem fået begrænset deres rejsefrihed. Der er ikke mulighed for mængderabat. Pendlerne er gode til at finde smuthuller. Og så foretager Movia en masse ændringer uden at informere kunderne. Unge oplever prisforhøjelser på 87 pct. Høj lyd, hvis dit rejsekort er ved at løbe tør, generer hver tredje passager. Signalkaos har været kendt siden 2014 uden at transportminister har grebet ind. Venstre og Liberal Alliance mener, at det skal være slut med tog som transportmiddel. Kan Kystbanen med 9 millioner passagerer erstattes? Ekstra bevilling på 762 millioner kroner er bevilliget uden om regeringen.
Læs mere...
Offentliggjort 6. marts 2017
Biler i København skal sendes på ferie. Mange københavnske politikere mener ikke, at københavnerne har brug for deres biler. De skal bagerst i byens prioritering. Selvkørende biler, er det løsningen? Trængslen vil blive øget med 15 pct. Københavnere spildte 100 timer i trafikken. Det er meget værre i Oslo, hvor de har betalingsring. Den kollektive trafik er steget med 30 pct. over prisudviklingen. Det er billigere at tage til London end Jylland. Flere pendlere tager egen bil. Busser forurener og støjer mere end de må og slipper godt fra det. De også p – afgiftens top 10. Langt fra alle er begejstret for havnetunnellen. Miljøorganisationer mener, at der skal bruges lige så meget på cykler som tunneller. De borgerlige vil ikke skyde flere penge i jernbaneskinner.

Læs mere...
Offentliggjort 3. marts 2017
Bestyrelsen i Nørrebro Handelsforening var tilfældigvis på 10 – års dagen for rydningen af Ungdomshuset forsamlet til bestyrelsesmøde. I forbindelse med urolighederne og de nye ødelæggelser af virksomheder på Nørrebro udtaler bestyrelsen følgende:
Læs mere...
Offentliggjort 2. marts 2017
Vi har efterhånden gjort opmærksom på problemet mange gange. Der er ingen konsekvenser. Det er billigere at begå butikstyverier end at køre uden billet, 40 pct. oplever, at butikstyverier forekommer oftere. 37 pct. oplever tyverier i grupper. Ofte er tyvene professionelle, kyniske og hæmningsløse. Og tyvekosterne afsættes i kiosker. 46 pct. oplever, at politiet ikke kommer. Hver 6. dansker har begået butikstyveri. Straffen afskrækker ikke tyvene. Politikerne reagerer ikke på ønsket om større straffe. Og de forbavses over, at politiet ikke dukker op. Og så sker der ikke mere. Butiksansatte må nok også fremover være indstillet på, at håndtere butikstyverier selv.

Læs mere...
Offentliggjort 1. marts 2017
Der er splittelse i holdningen til Uber. Mange er begejstret. Og Ubers ca. 2.000 chauffører kører stadig rundt. Når almindelige taxachauffører bliver taget for en forseelse vanker der særdeles store bøder. Det gør det ikke, når en Uber – chauffør bliver taget. Hos dem er en bøde en erhvervsrisiko, og så kører man bare videre. Retten har talt, Uber – tjenesten er pirattaxi, ja det siger retten. I Sverige betaler kun 2 pct. af Uber – chaufførerne skat af deres indtjening. Den nye taxilov indeholder kun elementer af liberalisering. Og heller ikke disse krav kan Uber –chauffører overholde. Men tjenesten bakkes op af en stor del af Københavns befolkning. Den nye Taxilovgivning giver muligheder for en svensk taxigigant.

Læs mere...
Offentliggjort 28. februar 2017
Det kan godt tage fire dage, at sende et brev fra Tønder til København. Den danske afdeling af PostNord leverede et underskud på 1,5 milliarder kroner. Virksomhedens egenkapital er ædt op, og 1.000 medarbejdere bliver ofret i en ny fyringsrunde. Siden 2000 er antallet af brevomdelinger faldet med 68 pct. Det rigtige posthus er lukket, servicen er dalet. Der er ingen pakke- eller brevuddeling om lørdagen. Et almindelig brev koster 27 kr. Syd for grænsen kan det gøres for 6 kroner. Postvæsnet giver digitaliseringen og befordringspligten skylden. Dansk Erhverv beskylder PostNord for statspenge at dumpe priserne på fragt. Svaret herfra er at Dansk Erhverv er lobbyist for deres konkurrenter. Mon ikke politikkerne skal vende hver en sten? Og politikkerne og staten er måske slet ikke så uskyldig, som det ser ud til. I tide burde de have ændret udbyttestrategien.
Læs mere...
Offentliggjort 27. februar 2017
Det er noget, som vi gerne vil glemme, når vi snakker om Besættelsestiden. Politikere misbruger historie for at fremme deres budskaber. Og aviserne glemmer, hvor de selv stod dengang. Som sædvanlig bringer vi en gang om måneden en historie fra besættelsestiden i samarbejde med www.dengang.dk. De forskellige partier har også glemt, hvad de selv sagde dengang. Dengang snakkede man om, at grønlandske fangere skulle tvangsfjernes. F.L. Schmidt brugt fangere fra KZ – lejre til cementfabrik. Hitler var glad for erhvervslivets initiativ i østrummet. Det danske bidrag til tysk rustning var 250.000 mand. Glemt er, at Fagbevægelsen nærmest tvang arbejdere til Tyskland. Politiske flygtninge sendte vi retur til Tyskland. Hærchefen herhjemme skridtede Frikorps Danmark af sammen med tyske officerer. Ja og meget mere kan du læse i denne artikel.
Læs mere...
Offentliggjort 26. februar 2017
Hver måned leverer vi en lokalhistorisk artikel i samarbejde med www.dengang.dk Vi er i Lersø-området i begyndelsen af 1900 – tallet. Området er en urskov af pilekrat.

Her lå også en losseplads, som Lersøbøllerne havde stor nytte af. De badede kollektivt som Gud havde skabt dem i Lygteåen. De var nu ikke alle Guds bedste børn, bl.a. Frederik Eriksen og Karen Spidsmus. Disse flygtede til Århus efter Lersøslaget. Og her holdt de sig skjult i et halv år. Og så flygtede de endda efter, at de var anholdt. Efter Lersøbøllerne møder vi Fælledbisserne, Prinserne, Klunserne og Kræmmere. Alle disse var en del af Nørrebros skæve eksistenser. Vi skal i denne artikel også møde en del af originalerne fra den gang.

Læs mere...
Offentliggjort 25. februar 2017
Vi har igen fået en opdatering af, hvad der sker på metrobyggepladserne på Nørrebro. Længst er man nået på Nørrebros Runddel. Her er den store kran også blevet fjernet. Alle tunnelboringer er færdig. Nu kommer det store arbejde med at lægge gulv til skinnerne og lægge selve skinnerne. På Nuuks Plads er man i gang med at lægge en vandtæt membran. På Skjolds Plads og Nørrebro station er man i gang med at lægge trapper.

Læs mere...

Copyright 2017 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16