Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Detailhandel i april 2018

Julekæder var atter til debat på årets generalforsamling. Hvornår kommer der gang i forbruget. Danskerne kommer til arbejde mest i EU. Ændringer på vej i Netto. Fire kandidater til Coop´s formandsvalg. Illum er stadig optimistisk. Det går ikke så godt for H & M. Stormagasiner i England og USA har det ikke så godt. Kop og kande tager kampen op mod Amazon. Matas har investeret online. Ecco har fremgang. Masser af køb og streaming på nettet går ud over detailhandlen. Masser af tilbud næsten konstant.

Julekæder atter til debat
Julekæderne var atter engang op til debat på årets generalforsamling. Man har i mange år kæmpet for at få økonomien til at hænge sammen. Og det er bestemt ikke billigt at få kæderne sat op. Det bliver heller ikke letter at få det hele til at hænge sammen når man fra politisk side har valgt, at virksomheder skal betale en større og større andel.

I år Yildiz Akdogan og Charlotte Mejlshede særdels meget tid på at samle midler ind til julebelysningen. Og uden deres hjælp havde det set katastrofalt ud.

Bestyrelsen vil nu finde ud af, hvordan man i fremtiden kan få julebelysning på Nørrebrogade uden at foreningen hele tiden skal betale for det. Reaktionerne er altid positiv, når der er julebelysning. Måske vil man overlade ansvaret til en anden part og så sælge foreningens julekæder. Fra politisk side var der også lovet stik på husfacaderne. Men det er aldrig blevet til noget.

Mange af de gamle medlemmer har lukket deres butikker. Og en del af de ny mener ikke, at de skal yde til fællesskabet. Man skulle tro, at handelsforeningen var et sted, hvor man kunne sparre og udvikle hinanden. Man kunne opbygge netværk og fællesskab.

Måske er hverdagen for presset. Bestyrelsen vil finde et værdisæt, hvor medlemmer kan spejle sig og finde nyttig. Det gælder om at skabe en identitet og skabe et attraktivt butiksmiljø på Nørrebro. En forening kan skabe motivation og en ekstra værdi.

Rundt omkring på Nørrebro har der samlet sig små individuelle markedsføring, som forsøger at skabe interesse for lige deres område.

Bestyrelsen vil også kigge på foreningens vedtægter for at tilpasse disse til virkeligheden. Der var ros til bestyrelsen for deres medvirken i diverse medier. Foreningen har også deltaget i diverse konferencer m.m. Hjemmesiden havde 45 pct. flere læsere i 2017 og også Facebook har haft store besøgstal.

Man talte også om at modernisere foreningens stiftelsesbygning i Prinsesse Charlottesgade. Og så starter foreningens loppemarked langs Assistent Kirkegård for 32. år. Der var store roser til Inga Berling, leder af loppemarkedet.

Hvornår kommer der gang i forbruget?
Butikker har ikke mærket meget til, at danskerne har et større rådighedsbeløb. Der bliver ikke købt mere i butikkerne. Danske Bank har regnet ud, at der er plads til at bruge flere penge. Og hvis man bruger flere, ja så gavner det vores økonomi. Men danskerne har rekordmange penge stående på deres bankkontoer. Men det giver ikke ret meget i renter. Hvis man nu ikke vil bruge dem i butikkerne, hvorfor investerer man ikke i investering. Det giver ganske godt i disse tider.

Modelfamilien har 24.835 kr. til rådighed efter faste udgifter. Indkomsten vil vokse 2.960 kr. for hele året.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at husstandsforbruget toppede i 2007, hvorefter krisen satte sine spor. Sikkerhedsnettet er blevet mindre. Dette kan måske spøge i baghovedet.

Forbrugerne skal også holde til et længere arbejdsliv. Men alligevel spår eksperterne en vækst i 2018. Der forventes også yderligere folk i arbejde.

Vi kommer til at arbejde mest i EU
Frem til 2030 vil yderligere 300.000 danskere komme i job. Og det danske jobopsving vil være blandt de største blandt EU-landene. Dette konkluderer 3F på baggrund af en analyse fra EU – kommissionen.

I januar slog vi den hidtidige rekord med 6.800 flere beskæftigede end i rekordmåneden april 2008. Danskerne bliver også længere på arbejdspladsen.

Fire kandidater til Coops formandsjob
Efterhånden er der fire kandidater til Coops formandsstol. Det er Landsrådet, der skal vælge formanden. Og det består af 124 medlemmer. De 100 er valgt af butiksbestyrelser og brugsforeningsbestyrelser i Coops ti landsdækkende valgdistrikter. Ti medlemmer kommer fra Coop ambas bestyrelse, mens ti andre er valgt direkte af Coops ca. 40.000 medarbejdere. Fire medlemmer er valgt i de færøske og grønlandske brugsforeninger. 

  • Den nuværende formand er Lasse Bolander 
  • Jokeren er Mikkel Irminger Sarboi 
  • Førsteudfordreren er Lars Fournais 
  • Outsideren er Christian Christensen

Berlingske Tidende mener ikke, at nogen får absolut flertal i første runde. Så skal der en ny runde til, og her afgør flertallet, hvem der skal være formand.

Ændringer på vej i Netto
Der skal ryddes gevaldigt op i Netto – butikkerne. Det betyder bl.a. færre af de såkaldte spot-varer. Der skal også testes et helt nyt butikskoncept. Spot fylder for meget og efterlader en rodet butik, lyder det. Det kan også være svært at føre butik, når det kommer 400 – 500 nye varer hver uge.

Optimistiske Illum
Illum opnåede et underskud på hele 101 millioner kroner. Og det er ud fra en omsætning i butikkerne på 693 millioner kroner. Man er glad fordi man er blevet kongelig hofleverandør. Service og oplevelser vil man fortsat give kunderne. Og så var der en stigning i omsætningen på 7 pct.

Illum har gennem tiden haft skiftende ejere, skiftende strategi og blandet succes. Thailandske ejere har investeret en halv milliard i modernisering. Ambitionerne er at tiltrække turister i stor stil. Jo man vil gerne være ”Nordens mest eksklusive stormagasin”.

Egenkapitalen er nede på 9 millioner kroner. Man er gået den modsatte vej som Magasin du Nord, der har seks stormagasiner og en webshop. Her har man lagt et noget lavere prisniveau. Her har man de senere år haft en årlig omsætning, der nærmer sig tre milliarder kroner og et trecifret millionoverskud på bundlinjen.

De to stormagasiner ligger ikke lang fra hinanden. Spørgsmålet er om Illum har lagt den rigtige strategi?

Madmekka Eataly er sprunget fra Illum. Det var for få kunder og for høj en husleje, sagde de.

Men Illums ejere har en omsætning på 67 milliarder kroner. Central Group, er er ejerne har 4.970 butikker og mere end 115 stormagasiner, shopping - centre, restauranter og hoteller verden over. Man beskæftiger i dag 80.000 mennesker.

Selskabet har de sidste fem år haft en vækst på 11 pct. Central Group indgik i januar et partnerskab med kinesiske jd.com Inc. De to vil drive nethandel med en logistik, der kan give Amazon og Alibaba kamp til stregen.

Det går ikke så godt for H&M
Overskuddet dukker hos H&M. Også på de to største markeder i Tyskland og USA er salget faldet. Man har været tvunget til at sælge produkter langt billigere end tilsigtet. Man giver vejret skylden. Man har det største varelager i årtier.

Man har planer om at lukke 170 butikker. Der er blevet satset på de unge, men noget tyder på, at de er illoyale.

H&M kan blive modens svar på Tesla har Karl - Johan Persson proklameret i det tyske magasin Stern. Men historier om dårlige arbejdsvilkår og afbrændinger af tøj har sat sine spor.

Perssons ambitioner er en vækst på 25 pct. Men det sker hverken natten over, i dag eller i morgen.

Stormagasiner kæmper for at overleve
I USA har store varehuse eller stormagasiner problemer. Festen er ved at være forbi. Macy´s, JC Penney og ikke mindst Sears kæmper for at overleve. For sidstnævnte er antallet af butikker i løbet af 13 år skrumpet fra over 5.600 til omegnen af 1.200. Koncernen har fået reduceret antallet af ansatte med hele 200.000 ansatte.

I de seneste fire år har selskabet tabt 10 milliarder dollar og omsætningen er dalet med næste 50 pct. Og det skyldes, at shopping-centre rundt omkring i USA har mistet en masse kunder gennem de sidste tre-fire år.

I takt med, at nethandlen har holdt sit indtog, har butikkerne ikke evnet at forny sig. Og det har ankerbutikkerne heller ikke. Amazon og Zalando suser af sted. Dette går hårdt over de fysiske butikker i USA.

Toys R Us er på randen af konkurs. Nordstrom og Kohls har det heller ikke for godt.

I London kniber det også med at lokke kunder i butikken. Flere store butikskæder er de seneste år bukket under eller har søgt ny kapital. Også det legendariske House of Fraser har økonomiske problemer. Man har søgt om kapitalindskud på 40 millioner pund fra investeringsselskabet Alteri

Hvornår kommer denne udvikling til Danmark?

Kop og Kande tager kampen op mod Amazon
Kop & Kande, der driver 96 isenkrambutikker over hele landet, investerer nu millioner af kroner for at kunne konkurrere med Amazon. Det betyder at kæden træder ud af samarbejdet Group Nordic, der assisterer flere kæder med en række praktiske ting.

Dette skulle give kæden bedre muligheder for at håndtere de mange muligheder for at håndtere de mange forandringer i detailbranchen.

Matas har investeret online
Matas har investeret ”et tocifret millionbeløb” i en ny digital strategi. Kundeoplevelsen skal styrkes på matas.dk. Det sker bl.a. ved at målrette produkterne til den enkelte bruger, lave flere forklarende guides med tips og lave dag til dag leverance. I landets største byer arbejder man på, at kunne levere samme dag.

Man vil forsøge at bruge kundernes egne oplevelser, så de kan guide hinanden. Også medarbejdere fra de fysiske butikker skal guide kunder på nettet.

De 280 fysiske butikker skal også styrkes gennem optimeringen af netsalget. Men på området er konkurrenterne allerede i gang. Men Matas har en stor troværdighed, som de kan udnytte.

Ecco har fremgang
Eccos nye topchef har modsat mange andre valgt at samarbejde med de store internetkæmper som Amazon og Alibaba. Ecco sko lanceres nu på disse platforme. Indtjeningen før skat steg til 1,4 milliarder kr. Det er en stigning på 10 pct. Man finder også Ecco hos tyske Zalando.

Dette har betydet en vækst på online-salget på hele 47 pct. I Kina voksede Eccos handel online med 82,9 pct. I USA udgjorde stigningen 11,9 pct.

Eccos 2.232 fysiske butikker kunne levere en vækst på 17 pct. Trafikken ind i butikkerne falder med 3 – 6 pct. hvert år. Men hos Ecco har man fundet ud af, at forbrugerne selv laver research online. Bagefter kommer de så ind i butikken. Men mange sker det også den omvendte vej.

Kombinationen af fysisk salg og online-salg fungerer godt hos Ecco.

Dette kan mærkes i detailhandlen
Danskerne holder sig ikke tilbage fra at købe eller leje film, serier, musik, spil og e-bøger på nettet. Sidste år lagde vi 2,5 milliarder kroner, og her er faste abonnementer på f.eks. Netflix, Spotify og Mofibo ikke regnet med.

Dette fremgår af en undersøgelse som Dansk Erhverv har lavet som led i en analyse af e- handlen herhjemme.

De 2,5 milliarder kroner dækker her og nu – køb af f.eks. en film eller et musiknummer eller måske en god e – bog. Film og serier er langt det populæreste. 49 pct. af pengene bruges her. 24 pct. bruges på musik. 15 pct. på e – bøger og 12 pct. på spil.

Danskerne streamer mere og mere. Det er gået ud over salget af fysiske bøger, spil Cd er og DVD er. Dette kan i høj grad mærkes i detailhandlen.

43 pct. af alle danskere har fast abonnement på streaming - tjenester som Netflix og HBO, Mofibo og Storytel.

Masser af Tilbudsræs
Mange detailvirksomheder har de seneste år skruet op for antallet af udsalgsdage. Andre forsøger, at holde sig helt ude. Vi har efterhånden Sommersalg, Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Fødselsdag og meget mere.

Køber man tøj i april eller oktober, som er de dyreste måneder, ja så betaler man som regel 14 pct. mere. Skal man købe sko, ja så er maj den dyreste måned.

Det er en analyse som Sparekassen Kronjylland, der på baggrund af tal fra Danmarks Statistik har fundet frem til.

De fleste detailhandlere er trætte af det, med de hopper med under devisen: 

  • Hvis nu alle de andre gør det.

Ja nu er det næsten altid tilbud. Men det er nettet, der har fået detailhandlen til at skrue op for slagtilbuddene. Ja dertil kommer de forskellige kundeklubber, der har specialtilbud til medlemmer. 

  • Det var, hvad vi havde valgt til dig i vores besøg i detailhandlen i denne måned. Vi er tilbage igen i næste måned med et nyt besøg i detailhandlen. Du kan se dem alle sammen i vores elektroniske database. Brug søgefunktionen. Se også vores Facebook. Der er opdateringer flere gange dagligt.

Copyright 2018 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16