Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Folketingsmedlemmer begejstret for Uber, trods snyd

Folketingsmedlemmer begræder stadig, at Uber måtte ophøre. Også selv efter, at de har erfaret, at 99 pct. af chaufførerne ikke betalte skat. Dertil kommer socialt bedrag. Således fik tre ud af fire sociale ydelser, mens de kørte. Man skulle tro, at politikere gik ind for at bekæmpe fup, svindel og bedrag i erhvervslivet. Ja dertil kommer også socialt bedrag. Den største bøde er på 486.500 kr. Fire prøvesager er anket til Landsretten. Københavns Politi har sigtet 1.500 chauffører. Og så har EU konstateret at Uber er et taxiselskab. Det er klart, at Uber kunne gøre det billigere, når man ikke overholdt gældende lovgivning. I dag kan man komme til at vente meget lang tid på en taxi.

486.500 kr. i bøde
Landets øverste domstol skal nu tages stilling til fire prøvesager mod Uber-chauffører. Københavns Byret og senere Østre Landsret idømte de fire chauffører for ulovlig taxikørsel. En af disse fik en bøde på 486.500 kr.

Sagen skal efterprøve, om oplysninger fra skattemyndighederne i Holland, hvor Uber har sit europæiske hovedkvarter, kan bruges som bevis i straffesager med tidligere Uber-chauffører. Dette kan bane vej for en lang række andre sager.

99 pct. har ikke betalt korrekt skat
Af listen fremgår oplysninger om omkring 1.500 personer, som har kørt for Uber, blandt andet deres navne, bankoplysninger, hvor mange ture de har kørt, og ikke mindst, hvor meget de har kørt.

Politiet har allerede sigtet de 1.500 chauffører. 99 pct. af Uber-chaufførerne har ikke betalt korrekt skat og/eller moms.

Smarte prædikanter banede vejen
3F har foreslået, at man i Erhvervsstyrelsen opretter en afdeling, der skal godkende platformøkonomiske virksomheder.

Mange politikere have givet udtryk for, at Uber var fremtiden, lige fra Ida Auken til Joachim B. Olsen. Uber var nu ikke smartere af den grund på grund af en fiks app. Men smarte prædikanter banede vejen for, at et firma kunne svindle.

Det er i den grad konkurrenceforvridende, når nogle overholder lovgivningen mens andre ikke gør det. Det ser vi også i detailhandlen.

Fup, svindel og bedrag bør politikere også forhindre
Men Liberal Alliances erhvervs – og skatteordfører, Joachim B. Olsen begræder stadig, at den omdiskuterede kørselstjeneste ikke eksisterer længere. Det store snyd på ca. 11,3 millioner kroner har ikke fået ham til at ændre mening. Ja han mener, at hvis reguleringen af taxiloven var kommet på plads, så kunne Uber have eksisteret.

Man kan så stille spørgsmålet, om man ikke alligevel have betalt sin skat?

I et ureguleret marked forekommer der sort arbejde, mener folketingsmedlemmet. Men her er der tale om 99 pct. der snød. Fup, svindel og bedrag burde overhovedet ikke forekomme nogen steder på det danske arbejdsmarked. Herunder også Social Dumping. Her troede man så at alle politikere ville arbejde for dette!

Hvordan kan man næsten legitimere, at kun 3 ud af 1.195 Uber – chauffører betalte korrekt skat? Tre ud af fire modtog samtidig sociale ydelser. Det kan da ikke være rigtig.

Ved politikere, hvad der foregår?
Ja dengang latterliggjorde politikere også, at alle lovlige taxier skal være udstyret med sædefølere og taxametre. Mon ikke Uber har været med til at afsløre store huller i skattelovgivningen, og mon ikke også sagen har afsløret politikeres manglende indsigt i, hvad der sker i erhvervslivet?

Det var partier som Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og SF, der gik ind for Uber. Men da reguleringen så kom, ville Uber ikke have taxameter og sædefølere i bilerne. Men hvorfor skal disse ikke køre efter de samme regler, som de andre?

Uber er et taxiselskab
Der burde jo føres meget mere kontrol med platforms – virksomheder. Vi ser jo her, at der ikke kun er skattesnyd, der er også omfattende social bedrag. Uber har meget naturligt kunne tilbyde væsentlig lavere priser end de chauffører og Taxiselskaber, der har overholdt lovgivningen.

Også EU har ved en dom afgjort, at Uber er et taxaselskab.

Nye selskaber
Ja da Uber så måtte ophøre, kom UBR City. Men her måtte chaufførerne køre uden ansættelseskontrakter. Ofte fik chaufførerne ikke løn.

Senere fik selskabet så et andet navn, Urban Go. Stifteren har gennem årene oprettet ti selskaber med ni konkurser bag sig.

Billigere og hurtigere
Egentlig kan man jo godt forstå, at Uber blev populær, og at mange ønsker, at de kommer tilbage. Der var masser af biler. De kom hurtige, og de var billige.

Men det svarer jo næsten til, at kiosker og butikker importerer slik, øl og sodavand fra Tyskland og så ”glemmer” at betale afgift.

Vi venter alt for længe på en taxa
Men har vi et effektivt Taxi – system i hovedstaden. Ja dertil må man desværre sige nej. Chaufførerne er general flinke nok. Men der er alt for lang ventetid. Antallet af taxier er styrtdykket med 20 pct. Åbenbart er det Taxanævnet, der reagerer for langsomt.

For ca. tre år siden var der 2.300 tilladelser i regionen. I dag er der vel 1.850. Ja mange taxaselskaber lukker simpelthen telefonen. 

  • Vi har mange gange tidligere skrevet om Ûber – brug søgefunktionen og gå ind i vores elektroniske database. Følg også vores Facebook, der opdateres flere gange dagligt.

Copyright 2018 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16