Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Har du plads på cykelstien?

Det kniber i den grad med cykelkulturen i København. Rigeligt at tage fat på. Men en ny undersøgelse viser, at cyklister nærmest er eksemplariske, når det gælder færdselsloven! Der er masser af aggression i trafikken. 47 pct. af turene er under 10 km. Super-cykelstier bør gøre mere synlige. Hvorfor dog give tilskud til el-cykler? Der er solgt 55.000 el – cykler sidste år. I kamp med buspassagerer. Den københavnske cykel-model fungerer ikke. Også problemer i udlandet. Erhvervslivet bliver også ramt.

Det kniber med cykelkulturen
Det er ikke let, at være handicappet og skal bevæge sig ud i trafikken i København. Det er sjældent at man tager hensyn. Kommer man ikke hurtig nok over fodgængerovergangen, ja så får man fingeren. Ja selv der, hvor cykler ikke har adgang, er man ikke fredet.

To gange ind for kort tid er Lise blevet nedlagt. Lise lider af knogleskørhed og mærket af hofteoperation. Derfor går Lise med rollator og ikke nær så hurtig som andre. På Østerbrogade blev Lise fældet af et cykelbud, der skar genvej over fortovet. Det resulterede i at cyklisten ramte hende. Hun faldt hårdt og kunne ikke selv rejse sig.

En vinhandler så episoden og kom styrtende til, og fik hende rejste op. Da hun kom hjem måtte hun og kærresten vaske blod væk. Cykelbuddet styrtede fra stedet.

På Øster Fælled Torv er cykling forbudt. Men her var en far og tre børn i gang med et racerløb på cykel. En af børnene ramte Lise, der ikke kunne komme hurtig nok væk. Atter en gang røg hun i gulvet. Og atter engang kunne ikke komme på benene. Hverken børn, far eller forbipasserende hjalp. En mand fra en Sushi-bar kom styrtende og hjalp. Han hjalp hende også ind og hjalp med at tørre blod af. Det var en meget ydmygende oplevelse.

Ingen af episoderne resulterede i ambulancetilkald. Og ingen af sagerne er anmeldt til politiet. Lise er ellers imponeret af politiet, da de i to af de tilfælde, hvor hun er blevet generet af bilister satte hornet og det blå lys i gang for at tale med bilisterne.

Det er bare ikke i orden, at det ikke er plads til alle i trafikken. Det er egoisme i højsæde og i den grad manglende cykelkultur.

Rigeligt at tage fat på
Sådan noget skaber utryghed selv på fortovet. Kigger man diverse rapporter m.m. taler man kun om utryghed på cykelstien. Her er det også rigelig at tage fat på. Det store problem i København er manglende belysning. Kører du et nyt sted uden ordentlig belysning skaber det også utryghed. Og et andet stort problem i København er i forbindelse med vejarbejde. Her bliver det i den grad sjusket.

Masser af aggression i trafikken
På en skala fra kakerlak til menneske, hvor vil du så placere en cyklist? Det lidt aparte spørgsmål har australske forskere stillet to grupper af mennesker, der definerede sig som enten cyklister eller bilister. 55 pct. af de adspurgte bilister og 30 pct. af de adspurgte cyklister vurderede at modparten ikke var helt menneskelig.

Jo mindre respekt vi viser, des mere hensynsløst kører vi. Hver 10. australske bilist kører med vilje for tæt mod cyklisten. Men lige som australier oplever danske cyklister også at blive udsat for vejvrede fra bilister.

Måske hænger den øgede vejvrede eller aggression sammen med øget trængsel på vejene og cykelstierne, samtidig med at vi har travlt i hverdagen. Vi har vænnet os til at vi skal være mere effektive.

Råb og ”den forbudte finger” er det vi ofte benytter os af. Men i andre tilfælde kan reaktionerne være mere alvorlige. Fælles er at vrede øger risikoen for ulykker, fordi det fjerner vores fokus fra trafikken.

Cyklister er da eksemplariske
Kun 4,8 forseelser per 100 cyklister i København. Ja det er resultatet af en stor undersøgelse. Tallet svarer til, at kun 4,2 procent af cyklisterne overtræder færdselsloven. Vejdirektoratet fastslår, at det ikke generelt er cyklisterne selv, der er problemet. Jo mindre en by er, des større er procentdelen af overtrædelserne. Således ligger den på 9,4 pct. i Roskilde.

I de små signalregulerede kryds er andel af overtrædelser størst. Det tyder på, at jo mere uoverskueligt et kryds er, desto større tendens er der til, at cyklisterne overholder færdselsloven.

Det handler ikke bare om, at cyklisterne skal blive bedre til at overholde reglerne. Det handler også om, hvordan man indretter vores kryds. Hvis det er cykelsti, som beskytter cyklisterne, så er det kun 5 pct. på landsplan, der bryder færdselsloven, mens tallet er oppe på 14 pct., hvis der ingen beskyttelse er.

Af de 28.579 cyklister, der var med i undersøgelsen brød 1.649 færdselsloven. Den klart mest hyppige forseelse var cyklister, der drejede til højre uden at genere andre trafikanter. Derefter var det cyklister på fortovet, mens nummer tre var cyklister, der kørte til venstre over fodgængerfelterne i krydsene.

Katastrofale forhold
Prøv at kør en tur af Rantzausgade på Nørrebro eller Nordre Frihavnsgade. Det er ikke altid lige sjovt på cykel. Her er det måske heldigt, at der ikke er sket flere ulykker. Næste år skal man heldigvis i gang med Rantzausgade

Utryghed er en af hovedårsagerne til, at folk holder op med at cykle. Mens ulykker ar faldet for bilister, er den steget for cyklister. Og når vi nu tager alle de nye transportmidler med, der befinder sig på cykelstien mon ikke ulykkerne så vil stige. Til tider oplever man katastrofale forhold.

Man møder både Helvedesbilisten og cykelkongerne
Man møder dem hver dag, helvedesbilisten og cykelkongen. I myldretiden møder man ofte fysiske og psykiske sammenstød mellem disse. Nogle gange er det som om begge parter er narkopåvirkede. De har så travlt. Ofte får man et dyt eller en finger. Ja nogle gange er det også en knytnæve. Nogle gange er det også udtrykket ”Fucking Perker”. Selv om man er sønderjyde, ligner man nu ikke sådan en.

Nogle som er endnu værre, er cykelturisterne. Ofte kommer de fra nationer, hvor cyklen ikke er så udbredt, og det kan ses, når de bevæger sig ud i trafikken. Måske skulle man her indføre cykelkørekort.

47 pct. af turene er under 10 km
De kloge siger, at bare en halv time på cyklen hver dag mindsker risikoen for at udvikle kræft eller hjerte-kar sygdomme med 45 pct.

47 pct. af alle pendlerture for beskæftigede i Danmark er under 10 kilometer eller derunder. Ja så er der nogle, der mener, at el-cykler og supercykelstier er løsningen på endnu længere strækninger. Ja så skal vi vel også lige have løst p – problemerne for cyklerne.

Super-cykelstierne bør gøres mere synlige
Og hvis man nu vil have os til at bruge supercykelstierne noget mere, så gør dem dog mere synlige. Uddel gratis kort over dem. Hvor ligger de helt nøjagtigt?

Ja der er 8 supercykelstier i hovedstaden. På den 21 km lange Farum-rute er antallet af cykelpendlere steget med 68 pct. Det er ganske imponerende. Det er godt for samfundsøkonomien med disse supercykelstier. Måske burde ”Den gamle Redaktør” her bruge dem noget mere, hvis han vidste, hvor de nøjagtig ligger.

Hvorfor dog give tilskud til el – cykel?
Cyklistforbundet foreslår at man giver 25.000 danskere tilskud til el-cykel. Ja kommunerne giver ikke gang tilskud til handicappede for at de kan få en trehjulet cykel, hvorfor skal raske danskere så have tilskud til el – cykel?

”Den Gamle Redaktør” her kunne ikke drømme om, at købe en el-cykel. Den gamle cykel dernede er stadig hurtig og effektiv.

Der er solgt 55.000 el-cykler sidste år
Men imponerende er det, at der sidste blev langet 55.000 el-cykler over disken. Denne er ikke mere forbeholdt den ældre generation. Også børnefamilier ser en fremtid i dem. Kigger jeg nede i gården, ja så holder der en hel stribe af dem.

Grunden til el – cyklens stigende popularitet er vel, at batterierne er blevet mindre. Og så er designet også blevet mere moderne. De ligner ikke mere udelukkende en bedstemor-cykel.

I kamp med buspassagerer
Har du prøvet at cykle forbi Ingerslevvej ved Københavns Hovedbanegård. Her afgår og kommer langtursbusserne til Fyn og Jylland. Her har Teknik – og Miljøforvaltningen i årevis forsømt at gøre noget ved problemet.

For både buspassagerer og cyklister mener, at de har fortrinsret til cykelstien. Og der opstår kaotiske forhold. Hvorfor indretter man ikke cykelstien over for som tosporet. Så var problemet da løst.

Godt nok forsøger personale for at der ikke sker ulykker, men helt ærlig. Det er jo kaotisk, det som foregår.

Den københavnske model fungerer ikke
I debatten, som er opstået må man ikke kritisere de nye transportmidler. Så er man enten socialdemokrat eller miljødræber. Men helt ærlig, den københavnske model eller mangel på samme fungerer bare ikke.

Udlejningsløbehjul og delecykler bliver ikke stillet i stativer. Ofte fylder de så meget i de københavnske gader, at gangbesværede med rollatorer slet ikke kan komme forbi, når de også skal passe på udskænkningsborde og butikkernes udstilling. Her bør man stramme op.

København afventer Transportministeren
Forvaltningen har valgt at sætte diverse påbud i ro. Nu afventer man Trafikministeriet. I Aarhus har Donkey Republic vundet opgaven med at levere bycykler til byen. Og svenske Voi har vundet retten til at stille løbehjul op. Men denne model kan København ikke helt kopiere.

Transportministeriet mener også, at man har givet sine egne hvide bycykler fortrinsret i København.

Også problemer i udlandet
Nu er det ikke kun København, der har store problemer med de nye transportmidler. I Barcelona har politiet godt nok været effektiv. De har uddelt 3.000 bøder for at køre på fortovet uden styrthjelm eller for hurtig til brugere af elektriske løbehjul, skateboards eller Segways.

Andre steder vanker der masser af bøder, når man ikke har styrthjelm på. Men i København køres der uden styrthjelm og på fortove. I Amsterdam arbejder man på, at få forbudt el-løbehjul på cykelstier.

I Bruxelles har man fået udarbejdet et regelsæt. I Paris vil man indrette 2.500 p-pladser til el-scootere og el – løbehjul.

Erhvervslivet bliver ramt
Der er tonsvis af ladcykler, fixiebikes og racere med tunge kædelåse viklet omkring sig og stativerne i nærheden. Det kan tage lang inden man når hen til sin egen cykel.

For nylig har mindst tre københavnske beværtninger mistet retten til udendørsservering, fordi kommunen har besluttet, at der skal være cykelparkering ude foran deres restauranter.

For den ene restaurant bliver der tale om et omsætningstab på 2,2 millioner kroner. Ja restauratøren på trianglen mener, at en af de eneste solskinspletter nu bliver brugt til cykelstativer. Nej kommunen har bestemt, at 17 cykelstativer lige skal placeres der.

Og når vi nu taler om cykelstativer, så skal der placeres et hollandsk hadestativ på Nørrebro. 

  • Vi har masser af cykelartikler på vores hjemmeside. Brug søgefunktionen. Hver dag opdateres vores Facebook-gruppe flere gange.

Copyright 2019 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16