Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Detailhandel i marts 2018

Det er lige før, at vi har beskæftigelsesrekord. Detailomsætningen faldt. Der er gang i eksporten. Danmark halter bagefter i global konkurrenceevne. Hvordan få butiksbranchen fat i flere unge? Ikke flere tomme butikker. Dyster butiksrapport. Får vi et nyt madmarked eller ej? Illums store satsning lukker. Kæmpe huslejestigninger på Strøget. Discountbutikker i fremgang. Dagrofa har røde tal. Du skal tage fra dine konkurrenter. Får Coop ny formand? En burger mindre. Skal butikker tage et sundhedsmæssigt ansvar? Vi har tabt nethandlen til USA og Kina.

Lige ved at være beskæftigelses-rekord
Der var 2.000 flere lønmodtagere i december 2017 end i måneden før, oplyser Danmarks Statistik. Dermed er beskæftigelsen kun millimeter fra alle tiders rekord, som blev sat i marts 2008.

Detailomsætningen faldt
Detailomsætningen faldt med 0,2 pct. fra december til januar.

Der er gang i eksporten
Dansk eksport steg med 4,1 pct. i 2017. Det er den største stigning siden 2011.

Danmark halter bagefter i global konkurrenceevne
Mens World Economic Forum uddeler stor ros til det fleksible danske arbejdsmarked og de videregående uddannelser, som får mærkatet ”Verdensklasse” kniber det til gengæld med en række afgørende parametre som adgangen til ingeniører og videnskabsfolk samt evnen til at tiltrække talenter og investeringer.

Således ligger Danmark helt nede på en 44. plads blandt de 137 undersøgte nationer, når det kommer til adgangen til ingeniører og videnskabsfolk. Evnen til at tiltrække talenter giver en 32. plads. Her ligger også udenlandske investeringer.

Det offentliges indkøb af avanceret teknologi ligger på plads 39. På alle parametre ligger Sverige foran os, og efterlader vores nabo som nummer 7. Finland er nr. 10, og Norge er nr. 11 og så først som nr. 12 kommer Danmark.

I toppen har vi Schweiz, USA og Singapore. Som næstbedst i Europa har vi Holland på en fjerdeplads.

Hvordan tiltrækker butiksbranchen flere unge?
Ifølge en ny undersøgelse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og rekruttering angav 5 pct. af virksomhederne inden for handel, der dækker over detail -, engros-, og bilhandel i efteråret 2017, at de inden for de sidste to måneder havde oplevet forgæves rekruttering.

Rekrutteringsproblemet ser ikke ud til at blive mindre. Færre unge finder det nemlig attraktivt at arbejde i detailbranchen viser en ny undersøgelse.

Hvor 47 pct. af de unge mellem 15 – 25 år i 2013 angav, at tanken om arbejde i detailbranchen var attraktiv eller nogenlunde attraktiv er det tal i 2017 faldet til 39 pct.

Samtidig vurderer 53 pct. af de 1.000 repræsentativt adspurgte, at det i ringe grad eller slet ikke er attraktivt at arbejde i detailbranchen mod 42 pct. i 2013.

Det er en alvorlig udvikling for de fysiske butikkers medarbejdere og deres service er vigtige komponenter i kampen om kundernes gunst i et marked med hård konkurrence og nethandel. God service er vigtigere end nogensinde før.

Opfattelsen af butiksarbejde er ikke særlig god. Branchen har ikke været så god til at markedsføre sig selv. Og så kniber det også med at tage praktikanter.

Ikke flere tomme butikker
I oktober sidste år åbnede butikscenter Kronen i Vanløse. Dermed blev det samlede antal kvadratmeter i hovedstaden med et slag udvidet med cirka 2 pct. Men det kom ikke flere tomme butikslokaler af den grund.

I hele hovedstaden er omkring 3,6 pct. af butiksarealet udbudt på markedet i første kvartal af 2018.

Flere andre butikscentre i hovedstadsområdet har inden for de seneste år udvidet kapaciteten, og flere er på vej. Amager Centret annoncerede fornyelig at de vil udvide med 20 – 30 nye butikker. Og længere ude i fremtiden forventes at Fisketorvet vil blive dobbelt så stor.

Dyster rapport fremme nok engang
ICP’ s rapport om en kortlægning af fremtidens handel har atter engang været oppe at vende. Inden for det næste årti vil næsten halvdelen af de danske handelsbyer forsvinde. Ifølge ICP er det næsten umuligt at vende udviklingen. Og det er nethandlen, der får skyld for de fysiske butikkers død.

Allerede i 2016 var 20 pct. af salget af butiksvarer allerede forsvundet til nettet. I 2017 købte vi for første gang flere sko, tøj, smykker online end i de fysiske butikker. Og næsten halvdelen af disse køb skete i udenlandske webbutikker.

Skal flere cafeer, kulturelle oplevelser og andre oplevelser forlænge dødskampen, eller vil butikkerne med ekstra satsning på faglig ekspertise og service vinde kampen?
Får vi et nyt madmarked eller?
Betonmiljøet under Bispeengbuen har ofte været i medierne. Her har ofte været afholdt loppemarkeder eller musikfestival. Men nu er der også planer om et madmarked. Tankerne har været fremsat for 4 -5 måneder siden.

Det skulle så være et samarbejde mellem Københavns og Frederiksberg Kommuner. Men projektet har siden ikke været omtalt.

Illums store satsning lukker
Det store madmarked i Illum Eataly lukker efter to år. Madmarkedet bestod af tre spisesteder, en kaffebar, en vinbar, en chokolade og en gelantobar samt 3.000 italienske kvalitetsfødevarer. Den italienske virksomhed har mere end 30 butikker i syv lande. I Danmark blev den drevet i samarbejde med Coop.

Men kundetilstrømningen har ikke været stor nok til at man kunne gøre det rentabelt.

Illum har selv haft røde tal på bundlinjen siden 2013. I regnskabsåret 2016 lød underskuddet for Illum på 100 millioner kroner. Det var en væsentlig forværring fra året før, hvor det lå på 67 millioner kroner.

Kæmpe husleje på Strøget
Pelsforretningen Stampe, der i årtier har ligget i det mondæne Østergade flytter nu også. Huslejen nærmer sig 3 millioner kroner om året. Firmaet flytter 900 meter til Frederiksberggade. Her er huslejen kun det halve.

Der er ikke så meget personlighed tilbage på Strøget, siges der. Internationale flagskibs-butikker kommer efterhånden til Strøget. Som tommelfingerregel er butikker villige til at betale 20 – 25 pct. af deres omsætning i husleje.

Nybolig Erhverv har for Berlingske Business opdelt strøget i forskellige zoner: 

  • Zone 1, Amagertorv-Østergade 15-22.000 kr. pr. m2 
  • Zone 2, Østergade 14 – 20.000 kr. pr. m2 
  • Zone 3, Vimmelskaftet, Nygade 10-15.000 kr. pr. m2 
  • Zone 4, Købmagergade 10-15.000 kr. pr. m2 
  • Zone 5, Frederiksberggade, Nygade 8 – 15.000 kr. pr. m2 
  • Zone 6, Kultorvet, 6 – 11.000 kr. pr. m2

Discountbutikker i fremgang
Siden 2007 er omsætningen i discountbutikkerne steget med 63 pct. Men der ervel kun tre vindere, og det er Netto, Rema 1000 og Lidl. Og Discountbutikker vil stadig vokse dog ikke med samme fremgang. I dag har de en markedsandel på 41,2 pct. Den vil stige til 43,9 pct. i 2027.

Og i kapløbet mellem de to store, så fører Coop med 37,2 pct. mod Dansk Supermarked 33,4 pct.

Du skal tage fra dine konkurrenter
Skal du have vækst, skal du tage markedsandele fra dine konkurrenter. Det ser ud som om, at Dagrofa er kriseramt. En ny topchef har set dagens lys. Dagrofa har kørt med røde tal i mange år. I 2016 var der et minus på 655 millioner kroner. Men dette store underskud skyldtes også primært lukningen af Kiwi.

Koncernen har 522 dagligvare og 29 engrosbutikker.

Får Coop en ny formand?
I april er der formandsvalg i Coop. Der er stor utilfredshed med den meget initiativrige Lasse Bolander. Men eksperter mener ikke, at der kommer en ny formand og en ny direktør (Peter Høgsted).

Detailhandlen er under voldsom forandring med krav om øget digitalisering og stadig stærkere fokus på nethandel.

De selvstændige brugser er bestemt ikke begejstret for Lasse Bolander. Men på en række punkter er han da nu kommet oprørerne i møde.

Peter Høgsted har fokuseret på økologi, rigtig mad, madplaner og CSR. Kort sagt, mange af de budskaber, der går som varmt brød i de store byer, men som ikke nødvendigvis er førsteprioritet uden for de store byer. Man frites til at sige, at det er kommet dertil, hvor han siger: ” Enten bliver det min linje, eller også bliver det en Coop-linje uden mig”

En burger mindre
Antallet ad burgerrestauranter steg ifølge FødevareWatch fra 21 til 211 i årene 2000 – 2015. Tallet er vokset yderligere de senere år.

I København alene har udenlandske kæder som Friends & Brgs (Finland) og Max Burgers (Sverige) meldt deres ankomst.

Danske opfindelser som Halifax, Jagger, Gasoline Grill og Sliders har udvidet deres lokationer undervejs.

Men for den mest saftige burger overhovedet er det slut. Det er JuicyB med Henrik Boserup, der må dreje nøglen om. I det seneste regnskabsår tabte man 4 millioner kroner.

Skal butikker tage sundhedsmæssig ansvar?
Lige før kasseapparaterne er der kolossale hyldemeter af ”tag-selv-slik” før kasseapparaterne. Det er sukkerindustriens ”Pusher Street”. Butikkerne ved godt, hvordan der skal indrettes for at der kommer flere varer ned i indkøbskurven.

Detailhandlen mener ikke, at de er medskyldige i danskernes usunde levevis. De vil gerne tage medansvar for folkesundheden, men ikke på bekostning af egen omsætning. Ja sådanne beskyldninger kommer der fra ernæringseksperter.

Butikker kan straffes for at sælge tobak og alkohol til mindreårige. Hvorfor så ikke indføre begrænsninger på usunde fødevarer, som har en negativ indvirkning på alle danskers helbred, ja sådan tænker andre.

Men hvad så med skolekantiner og kiosker i sportshallerne, der sælger junkfood, slik og sukkerdrikke?

Vi har tabt nethandlen til USA og Kina
I 2017 brugte danskerne 130 mia. kr. på nethandel. Endnu har dansk nethandel fat i to tredjedel af det samlede danske marked. Men snart åbner Amazon i Danmark. Allerede nu har Amazon 20 pct. af det tyske marked.

Næsten ingen udlændinge køber i danske netbutikker. Men omvendt bliver danskerne stadig gladere for at købe på Amazon.

Men hvad har vi i vente? Ja vi kan se udviklingen i USA. I 2012 var Amazons nethandelsmarkedsandel ca. 25 pct. I 2016 var den vokset til 43 pct. Det er en enorm vækst. Først gik det ud over pladeforretninger, dernæst boghandlere og nu ser det ud til, at det også gør ondt på fysiske butikker.

Udfordringen er, at vi i EU ikke har nogen e-handelsbutikker, der på nogen måde kan konkurrere med de kinesiske og amerikanske giganter, der lige nu deler markedet.

Danmark må oppe sig for ikke at blive kvalt af giganterne. 

  • Det var hvad vi havde valgt til dig i denne måneds besøg i detailhandlen. I vores elektroniske databas finder du en masse artikler om detailhandel. Flere gange dagligt opdatere vi vores Facebook.

Copyright 2019 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16