Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Detailhandel i maj 2016

Det har været en meget død periode i butikkerne. Men salget på Nettet er steget med hele 16 pct. i første kvartal. Snart kan du bruge din mobil som dankort. Coop vil udvide ejerkredsen. Og mon de kan tjene penge på Nettet ved at sælge dagligvare? Frederiksberg – Centret blev Europa – mestre. Skal spisesteder, kiosker og Take away til at skilt med kalorier. Måske er det behov for det. Hver anden dansker er overvægtig. Hvordan er det lige kunderne styrer deres indkøbsgener uden at havne i Ribers? Det og meget mere i vores nyeste udgave af besøg i detailhandlen.

En død periode i butikkerne
Detailsalget faldt med en procent i marts mod måneden før. Det er lidt ildevarslende. Måske skyldes det manglende forbrug danskernes frygt omkring de økonomiske udsigter. Faldet i kategorien, Beklædning springer i øjnene med et fald på 4,3 pct.

Til gengæld voksede handlen over nettet med hele 16 pct. i første kvartal sammenlignet med samme tidspunkt sidste år. Mon ikke omsætningen i år runder 100 milliarder kroner?

Fotohandlere kæmper for overlevelse
Omsætningen blandt landets fotohandlere er blevet halveret i løbet af de sidste fem år. Antallet af fotokædebutikker er raslet ned fra 135 butikker i 2011 til 102 i år. Fotobutikkerne Har ikke forstået at forny sig i den digitale verden. Og store spillere som Elgiganten kan man ikke stille noget over for.

Nu er det ikke kun mangel på stordriftsfordele og nethandel, der plager fotobutikkerne. Den store indtægtskilde var pasfotos. Men det kan man i dag få foretaget gratis Borgerservice. Her bliver det digitale foto taget.

Coop vil udvide ejerkredsen
Coop vil udvide ejerkredsen til at omfatte 2 millioner danskere. Disse skal have medlemskort og knyttes tættere til butikkerne. Coop Danmark ejes i dag af 1,6 mio. danske forbrugere. Dette er cirka 100.000 mere end for et år siden. Et nyt medlemsprogram lanceres til efteråret. Det er vigtigt for koncernen at øge medlemmernes loyalitet. Men udbuddet er stort og konkurrencen er benhård.

Kan Coop tjene på nethandel?
Trods flere års indsats er det endnu ikke lykkedes for irma.dk at tjene penge på nettet. Nu har netsiden godt nok fået navneforandring men alligevel. De britiske supermarkeder taber i øjeblikket 3 milliarder kroner om året på nettet.

På coop.dk skal man købe for mindst 500 kr., hvis varerne skal leveres. Hos nemlig.com er mindstegrænsen 400 kr. Hos Osuma er der ingen mindste grænse.

Dagligvare på nettet har ringe vilkår i Danmark. Det skyldes vores meget tætte butiksstruktur og vores liberale lukkelov.

Ikke alt går godt for Coop
Mens Fakta stadig volder store problemer ser det lysere ud for Superbrugsen og Kvickly. Driftsresultatet steg til 632 millioner kroner.

Frederiksberg Centret har vundet EM for centre
Frederiksberg Centret vandt konkurrencen for renoveringer af shoppingcentre i mellemklassen. I centret er der tilført en ekstra butiks – etage samt en ekstra p – etage. Dette betyder 25 nye butikker og 150 ekstra p – pladser.

Nu kommer Dankort på Mobilen
Snar bliver smartphone det samme son tegnebogen. I efteråret 2016 får danskerne mulighed for at flytte dankortet over på mobilen. Nets har kastet sig i armene på japanske JCB i stedet for Visa. Med andre ord. Det mobile dankort bliver skilt fra Visa.
Man skal dog ikke regne med, at kunne anvende det mobile dankort i udlandet.

Skal spisesteder skilte med kalorier 

  • En kop Kaffe og to croissanter 25 kr. og 427 kalorier 
  • En caffe latte 35 kr. og 100 kalorier

Kunne man forestille sig sådan en skiltning i Burger King, 7 – Eleven, MacDonalds, Starbucks, Emmerys, Baresso og andre steder? Nej det kunne man næppe. For vi vil uden tvivl spise og drikke mindre, når vi ser, hvor mange kalorier, som vi indtager.

Men forbrugerne synes alligevel, at det ville være en god ide for fastfood, juicebarer, kiosker og lignende. 45 pct. af forbrugerne mener ligefrem, at det skulle være et lovkrav.

Halvdelen af os danskere er i dag overvægtige. Og blot ti ekstra kalorier daglig vil betyde et halvt kilo mere årlig. Og 59 pct. af forbrugerne ville ændre adfærd, når de så en skiltning med kalorier.

Horesta menter dog, at der er grænser for, hvor meget staten skal blande sig. Men trods det har Joe and The Juice indført kaloriemærkning. Her kan man se, at en Avo shake indeholder 682 kalorier eller cirka en tredjedel af det kalorieindtag, en gennemsnitsperson skal indtage hver dag.

De hurtige to go måltider har et højt indhold af sukker og fedt, og vi vælter os i kalorietættedrikke. Hvis man indtager to caffe latte, choko latte eller cappuccino hver dag, vil man tage 10 kilo på i løbet af et år.

I MacDonalds vil man ikke indføre skiltning. Man mener, at der nok information på deres hjemmeside. Heller ikke Burger King har disse planer. Hos 7 – eleven er kalorietallet printet på prisskiltet. Og her siger man, at man fører mad både for sunde og usunde kunder.

Hvordan kan vi styre vores shopping – gener?
90 pct. af vores adfærd er styret af vore omgivelser og instinkter. Sindstilstanden kan betyde, at man hurtig glemmer den rationelle viden om vores privatøkonomi.

I 24 af landets 98 kommuner er mere end 10 pct. af de unge mellem 18 og 30 år registreret som dårlige betalere viser tal fra RKI 2014.

Lettilgængelige kviklån, dankort og digital betaling fjerner alle barrierer, som tidligere bremsede os. Vi løber aldrig tør for kontanter.

Dette var, hvad vi havde at byde på denne måned i detailhandelen. Vi ville ellers også have fokuseret på planloven, og hvad de ændringer som regeringen barsler med vil betyde for detailhandlen. Men det får du ved en senere lejlighed serveret i en selvstændig artikel.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16