Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Endnu mindre plads til biler

Der er kommet en ny redegørelse om cyklisme i København. Og der skal bruges en masse penge, fordi antallet af pendlere på cykelstien er faldet med 4 pct. Og dette koster. Det betyder også, at der skal laves et hav af bredere cykelstier. Elmegade skal omdannes til cykelgade med endnu mere kaotiske trafikforhold på Nørrebro. Bilisterne skal afgive masser af vejbaner. På mange områder strider redegørelsen mod de argumenter som overborgmesteren fremkom med for et par år siden nemlig bedre infrastruktur og fremkommelighed for erhvervslivet. Men allerede i efteråret fremkommer Teknik – og Miljøforvaltningen med 24 konkrete forslag til en værdi af 260 millioner kroner til forbedring af cykelforholdene. Og mon ikke det bliver vedtaget af Borgerrepræsentationen.

Man skal holde på majoriteten
Politikerne i København har nu taget stilling. De vil ikke tage plads fra de cyklende for at skabe parkeringspladser. Argumentet er, at kun 28,8 pct. af de københavnske husstande ejer en bil.

Et andet argument er, at man må forholde sig til, hvad en majoritet gør. I København er der en majoritet, der cykler. Og det skal byen så indrettes efter.

Hver tredje virksomhed ville have bedre fremkommelighed
For et par år siden kom der ellers et løfte fra politikerne om, at bilisterne skal have bedre vilkår, og der skal etableres flere og billigere parkeringspladser. Overborgmesteren lagde op til en langt mere offensiv erhvervs – og vækstpolitik.

Dengang lavede Berlingske en undersøgelse i knap 1.400 danske virksomheder. Her var den afgørende mangel på fremkommelighed og forholdene for byens bilister, der var en afgørende faktor for hovedstadens virksomheder. Man mente at utilstrækkelig infrastruktur, dårlig fremkommelighed og for få parkeringspladser var de største problemer for de københavnske virksomheder. Det var hver tredje virksomhed, der pegede på disse faktorer.

Det var dengang Københavns Kommune blev placeret helt nede på plads nr. 88 i Dansk Industris store erhvervsklimaundersøgelse.

Flertallet i Borgerrepræsentationen!!!
Siden har overborgmesteren forsøgt at berolige virksomhederne med, at det er flertallet i Borgerrepræsentationen og ikke den enkelte borgmester, der bestemmer retningen i trafikpolitikken. Samtidig har han dog været fremme med en melding om, at han ikke vil plastre alle byens pladser til med parkeringspladser.

Heller ikke efter meldingen om, at bilister nu skal afgive endnu mere plads, er der kommet noget modsvar.

Biler skal holde uden for bygrænsen
For devisen i Københavns Kommune er, at hvis man opretter flere p – pladser, så kommer der flere bilister, og de skal helst holde sig uden for bygrænsen. Det skaber bare meget mere trængsel. Politikerne har været så geniale at regne ud, at en bil fylder lige så meget som fem til ti cyklister. Ja man har været så kreativ, at kalde bilister for egoister.

Der fragtes flere på cykelstien
Politikerne har været så geniale af få fremstillet en såkaldt Cykelredegørelse, der lige passer i det politiske kram. I denne har man fundet frem til at der i timen i biler fragtes 1.300 personer, men på cykelstien transporteres der 5.500.

Adfærdsregulerende faktor
Med dette argument i hånden skal forholdene for cyklister nu prioriteres endnu voldsommere, så flere pendlere kan komme helskinnet gennem myldretidstrafikken. I fremtiden skal bilister have endnu mindre plads. Og det er måske også en adfærdsregulerende faktor i dette. For på den måde vil det tage endnu længere tid, at komme gennem byen. Og igen engang, hvad så med sidegaderne?

Politikerne synes, at det er helt naturligt, at cykelejere tilgodeses i forhold til de egoistiske bilejere.

Cyklister bør tilkomme et større areal
Mens regnemaskinen var fremme fandt man ud af, at på Knippelsbro udgør cykelstien 33 pct. af vejarealet, mens cyklisterne udgør 55 pct. af alle trafikanter på strækningen. Endvidere udgør bilparkering i gadeplan dobbelt så meget areal som det samlede cykelinfrastruktur i København. Det skal ændres siger politikerne.

Færre pendlere cykler
Her har man ellers gentagende gange fået at vide, at antallet af pendlere er steget på Københavns cykelstier. Og der er brugt oceaner af penge, for at få dem til at bruge cyklen frem for egen bil. Københavns Kommune har de seneste 10 år investeret 1,023 milliarder kroner i cykelanlægsarbejder. Staten har i samme tidsrum bidraget med 131 millioner kroner.

Men andelen af pendlere er faldet fra 45 pct. til 41 pct. Målet er 50 pct. inden år 2020.

Erkend det dog, ikke alle opfører sig, som de burde
Og det er selvfølgelig en årsag til alt. Cyklistforbundet mener, at det faldende antal er utryghed. Men denne utryghed kommer ofte fordi man på cykelstierne ikke altid følger gængse regler og opførsel. Måske burde Cyklistforbundet erkende dette. Du kunne jo i sig selv også være tryghedsskabende. Og det siger Den Gamle Redaktør ikke for at være sarkastisk. Den Gamle Redaktør har ved selvsyn på cykelstien set, hvad der foregår.

Ja så skal der bevilliges ekstra penge for at nå dette 50 pct’ s mål. Redegørelsen peger på 24 konkrete projekter til en pris af 260 millioner kroner.

Dette støder mod erhvervslivets interesser
For at nå mål skal der mange flere brede cykelstier. Teknik – og Miljøborgmesteren fortæller at han og forvaltningen lægger op til, at der skal investeres 2,6 milliarder kroner mere i cyklistfremmende infrastruktur frem til 2025. Allerede til de kommende forhandlinger i efteråret lægges der op til afsættelse af 260 millioner kroner til 24 konkrete initiativer.

Men hov, mange af disse støder mod erhvervslivets interesser. Kan man egentlig ikke få en udmeldelse fra Københavns Kommune, hvad de egentlig vil med erhvervslivet, hvis disse ikke kan få et væsentlige ønsker opfyldt – bedre fremkommelighed og infrastruktur.

Der kommer nye indbyggere
Glemmes skal det heller ikke, at København får betydelig flere indbyggere i de kommende år. Og helst vil politikerne have, at disse nye indbyggere lod bilen stå ude i forstæderne. Men også dette forhold kræver mere plads. Der vil forekomme 25 pct. flere bilture og 27 pct. flere cykelture.

Kort sagt cyklerne skal prioriteres, kørerbaner til biler inddrages og p – pladser til biler i København inddrages.

Politiet kritiseres
I cykelredegørelsen foreslås brud på færdselsreglerne, bl.a. cykling mod ensretning i 10 – 15 centrale gader m.m. Redegørelsen kritisere også politiet for at være tilbageholdene med politikernes forslag.

Man foreslår flere cykelgader, bl.a. Elmegade på Nørrebro. Hvis dette sker, vil trafikforholdene på Nørrebro blive endnu mere katastrofale til stor fortrydelse for detailhandelen.

København – en by for alle?
Egentlig burde København være en by for alle, også for dem der kører hertil. Men den udvikles kun til de borgere, der bor i den. Og kunderne fra forstæderne, der godt kunne lide Nørrebrogade, vælger et storcenter, de reklamerer med masser og gratis p – pladser.

Men nu hedder det sig blandt et flertal af politikere i Københavns Kommune, at pladsen er begrænset, og det skal prioriteres til cyklisterne.


Resultatet er givet på forhånd
En smart måde, at påvirke andre og så få penge til ens ideer er at bestille en redegørelse eller lave en undersøgelse, hvor målet og resultatet er givet på forhånd. Det så vi også med Nørrebrogade dengang. Allerede efter 1 ½ måned havde man et resultat. Da Nørrebro Handelsforening så lidt senere kunne fremvise en omfattende omsætningsnedgang, fik man af politikere og medier at vide, at vores undersøgelse var utroværdigt.

Efterfølgende har nogle få politikere givet udtryk for, at det måske alligevel ikke var så smart det man lavede på Nørrebrogade. Men efterfølgende er disse også forblevet tavse. Partidisciplinen skal holdes.

Jamen det er jo en succes
Gang på gang er politikkere så fremme og fortæller, hvor positiv de nye tiltag er for detailhandelen. Men det er vel nok kun en mindre del af erhvervslivet der mærker stigende salg.

Hvad med en ny redegørelse/undersøgelse?
Hvis nu en eller anden havde en stak penge, kunne man jo lave en undersøgelse, der gik ud på, hvilket tab de kommende initiativer betyder for infrastrukturen i København. Den undersøgelse som Københavns Kommune fik foretaget dengang, kostede 250.000 kr. Men da vi forespurgte analysefirmaet fik vi at vide, at vi sagtens kunne få en skrabet model til 100.000 kr.

Hvis du vil vide mere. I vores elektroniske arkiv kan du finde en masse artikler om trafik, cykler, kollektiv trafik, Nørrebrogade, infrastruktur og mangel på samme. Brug søgefunktionen


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16