Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Er bilerne kommet helt ud af København (4)

Nu er der endelig kommet penge på Finansloven til forundersøgelse af en havnetunnel. Men det har endnu lange udsigter. Husk nu også at reparere hullerne på cykelstien og vejbanen. Bilister og biler er ikke kun udgifter, som mange politiker bilder os ind. For hver 349 kr. bilister giver i afgifter bruges kun 100 kr. til broer, veje og anden infrastruktur. Der er masser af el – biler og dele – bils ordninger i København. Tesla er snart klar med en førerløs bil. Men hvad forstår man egentlig ved sådan en?

Forundersøgelse til Havnetunnel kan iværksættes
Vi kigger i denne serie på politikernes bestræbelser på at få bilerne ud af København.

I den sidste artikel her på siden, så vi hvor få biler, der kørte over Dronning Charlottes Bro. Det er i den grad lykkes for politikerne at smide bilerne ud i hvert fald af Nørrebro. Men burde de så ikke gøre lidt mere for at forbedre forholdene i den kollektive trafik, så ikke flere pendlere vælger at komme i egen bil?

I den nylig vedtagende finanslov er der sat penge af til en forundersøgelse af den stærkt tiltrængte havnetunnel. En Østre Ringvej omkring København er i den grad tiltrængt. Tunnelen vil kunne løsne op for trafikken i myldretiden.

Men det er lang vej igen.

Husk huller i vejen skal repareres
Men en ting er lige så tiltrængt i København, og det er at reparere veje og cykelstier. Sidstnævnte er ofte så dårlig belyst, at cyklister ofte kører ned i store huller på cykelstien. Jo længere kommunen venter med at reparere dette, jo dyrere bliver det at løse problemet.

Bilister giver god indtægt
Vidste du, at EU – landende hvert år tjener 800 mia. kr. på bilisterne. Bilisterne betaler langt mere i afgifter, end der bliver brugt på vejer og broer. Danske afgifter er blandt de største. En liter 95 oktan giver direkte 6,78 kr. i statskassen. Med 50 liter i tanken giver det 339,- kr. hver gang.

Dertil kommer registreringsafgift, grøn ejerafgift, vægtafgift, forsikringsafgift, CO2 – afgift og andre afgifter. Så er det lige afgiften for at køre over Storebæltsbroen. Den væsentlige del af går til staten.

Hver gang der bliver brugt 100 kr. til nye veje, broer og anden infrastruktur betaler en dansk bilist 342 kr.

Masser af el – biler i hovedstaden
Store bilfabrikker er på vej med små el – biler. BMW, Renault, Toyota m.m. er i gang med udviklingen.

Også dysten på el – biler i København er blevet oprustet. Et nyt koncept under navnet Green Mobility er nu tilgængelig. Firmaet kører med lavere priser end mægtige Arriva.
I øjeblikket har Arriva 400 biler på gaden. Green Mobility har sendt 300 biler på gaden på Frederiksberg og i København. Prisen 3,50 kroner i minuttet, dog maksimal 450 kr. pr. dag.

Ja der findes også delebilsforeningen LetsGo og platformen GoMore. Firmaet Hertz har også lanceret en ordning for delebiler. Men i januar gik det ikke så godt for Mercedes – konceptet Car2Go. De måtte dog kaste bilnøglerne i havnebassinet.

Tesla snart klar med førerløs bil
Bilproducenten Tesla mener, at kunne præsentere fuldstændig selvkørende biler på gaden ved udgangen af 2017. Det sætter de andre bilfabrikanter under pres.

Fabrikanten henviser til, at bilerne har otte kamaraer med 360 graders vinkel, der kan se 250 meter frem. Hvert kamera har 12 sensorer.

Men nu er udviklingen dog blevet afskrækket af et par dødsulykker. Gad vide om Tesla kommer først. For Volkswagen er også gået i gang med udviklingen.

Hvad forstås ved selvkørende bil
Men hvad forstår man ved selvkørende biler:

  1. Førerassistance. Bilen kan f.eks. selv holde afstand eller hjælpe til med at få bilen tilbage i vagnbanen. Findes på en del dyrere biler i dag. 
  2. Delvis automatisering: Bilen kan selv klare en simpel type kørsel som køkørsel på motorvejen. Føreren skal have hænderne på rattet. Findes til få biler 
  3. Betinget automatisering: Bilen kan selv klare alle handlinger på bestemte typer veje. Føreren behøver ikke at røre rattet eller at kigge ud ad forruden hele tiden, men skal kunne tage over med kort varsel. 
  4. Høj automatisering: Bilen kan selv klare alle handlinger på bestemte type veje. Føreren kan beskæftige sig med helt andre ting, sidde med ryggen til eller sove. Skal ikke være klar til at gribe ind. 
  5. Fuld automatisering: Bilen kan i princippet køre uden fører om bord og på alle typer veje. 

Du kan læse de andre indlæg i denne serie og en masse andre artikler om biler, infrastruktur og mangel på samme, samt kollektiv transport, cykler m.m. i vores elektroniske arkiv. Brug søgefunktionen.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16