Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Efter Uber

Hvor meget deleøkonomi er det idet, når der på sociale medier bliver spurgt, vil du tjene nogle penge i din fritid? Også erhvervseventyr skal overholde spilleregler. Det handler ikke kun om diskussionen om ny teknologi. Virksomheder har også et samfundsansvar. Det har været en hul diskussion Uber havde ikke kun problemer i Danmark. Og der kommer mange sager i nærmest fremtid. Og nu er nye spillere på banen. Du kan nu få transporteret dit ur, og du må også gerne komme med. Og så kommer der en ordning om relations kørsel.

Har du lyst til at tjene penge i din fritid?
Uber blev bisat den 18, april. Men inden da havde de i 2 ½ år truet den almindelige taxachaufførs eksistens. Man kaldte de for deleøkonomi. På de sociale medier var budskabet: 

  • Har du lyst til at tjene penge i din fritid?

I Berlingske Tidende opererer Joachim B. Olsen, der tordner mod sine folketingskollegaer mod deres uvidenhed. Det minder om et iscenesat begravelsesoptog. Men kollegaerne mente jo blot, at I Danmark skal alle overholde reglerne.

Også et erhvervseventyr skal overholde regler
Nogle har ment at ”den såkaldte kørselstjeneste” skulle være et afgørende brækjern for skabelsen af en ny arbejdsmarkedsmodel. Ja mange har også kaldt Uber modstandere for maskinstormer. Teknologien giver andre muligheder.

Man kaldte Uber for et nyt erhvervseventyr, som er gavnligt, når markedskræfterne blev sluppet løs. Men skal man ikke overholde lovgivningen og betale skat?

Ikke kun kampen om teknologi
Man kaldte kampen mellem gammel og ny teknologi, men er det ikke også kampen mellem taxakørsel i privatbiler uden nogen form regulering mod taxakørsel i taxier. Og det at bestille en taxa via app har man længe kunnet gøre, hvis man vil bestille en almindelig taxi

Forretningsmodeller skal følge spilleregler
Det er ufattelig at politikere ikke ved, at nye forretningsmodeller skal være i harmoni med alment accepterede spilleregler i dette samfund. Dansk lovgivning og den danske model er fundamentet for velfærdssamfundet. Man skal nu engang indrette sig efter de rammbetingelser som vores demokratiske systemer nu engang fastlægger. Det burde alle vore politikere da vide.

Virksomheder har et samfundsansvar
Ubers ønsker kunne ikke rummes inden for disse rammer. De fleste politikere foretrækker ordnede forhold på arbejdspladserne. Selvstændige ønsker også lige vilkår, når der skal afgives tilbud. Hvad nytter det, når det offentlige bruger østeuropæisk arbejdskraft uden overenskomst. Er det ikke samme problematik, som vi havde med Uber? Virksomheder også det offentlige har et samfundsansvar.

Man kan også sammenligne det på følgende måde. I den ene kiosk kan du købe 100 gr. Fredagsslik for 7.95 kr. Lige over for kan du købe det samme for 4.95 kr. Hvorfor mon?

Ubers største dag
Men også hos Socialdemokratiet har man været nervøs. Man vidste knap nok, hvordan man skulle håndtere sagen. Tænk, hvis man ikke var moderne nok. De klareste til at tage afstand har været DF og Enhedslisten, ja og så fagbevægelsen.

Men det kan jo så undre, at Ubers største dag var 1. maj sidste år, hvor lønmodtagerne blev transporteret til arrangementerne i Fælledparken?

Udmærket service
Organisationsprocenten blandt taxachaufførerne er vel heller ikke så stor. Og straks så farer mere eller mindre kendte personer i blækhuset og fortæller om deres oplevelser med almindelige taxachauffører. Og uha og skræk, hvad de ikke har oplevet.

Undertegnede er den situation, at vi har en del taxakørsel til hovedstadens hospitaler, og da må vi nok sige at servicen har været helt i top. En bil er kommet inden for minutter og chaufførerne har været meget serviceminded.

En hul diskussion
Det virker lidt mystisk, at Uber ikke kan drive forretning efter den nye liberaliserede taxilov. Hvis der havde været en vilje til stede burde alt det med skat og lignende kunne være klaret gennem den roste app. Og det med taxameter og sædefølere, som DR Deadline kunne dokumentere, så løber dette kun op i en udgift på 14.000 kr.

Uber ville heller ikke følge de almindelige spilleregler omkring ansættelse. Det vil sige, at lønmodtagerne skulle ikke have de rettigheder, der er ved at være lønmodtager.

Og det med at taxibranchen ikke ville have konkurrence lyder også hult. Det ville de jo godt. Det skulle bare være under lige forhold, og ikke under ulige forhold. Løndumping og manglende skattebetaling kan bruges til at underminere velfærdssamfundet. Var deleøkonomien ikke bare fis og ballade i dette tilfælde. Det var i virkeligheden piratkørsel.

Ikke kun problemer i Danmark
Ubers model var ulovlig både før og efter den nye taxilov. Sådan blev det ikke oplevet af forbrugerne, men heller ikke af store dele af medierne.

Men nu er det jo kun i Danmark, at Uber har haft problemer. De er mødt af indædt modstand fra domstole, myndigheder og fra taxivognmænd og – chauffører, der er truet på levebrødet.

Få transporteret dit ur – du må godt komme med
En ny kørselstjeneste er allerede på vej. Den er døbt Habil, og den er som Uber også app-baseret. Man kalder den for deleøkonomisk fragttjeneste, hvor personer kan køre med, hvis blot de har en mobiltelefon eller deres ur, der skal transporteres. Men denne har Bygge- og Boligstyrelsen for længst anmeldt til politiet.

Men Habil siger, at de ikke er underlagt taxa-bestemmelserne, da de er et transportfirma.

Man siger dog fra Habil, at allerede 500 chauffører har tilmeldt sig. Man siger også, at der udnyttes et hul i lovgivningen. Andre tjenester som Taxify og Avanti overvejer om de også skal starte i Danmark.

Relations-kørsel
Og mange Uber – chauffører er også fortsat. Nu kalder de det for relations-kørsel. Det starter med at chaufføren giver et visitkort videre til passageren, som så igen giver det videre til en ven. På visitkortet henviser man så til en forening. Men eksperter siger, at også denne ordning er ulovlig.

Det er rigtigt, at man kan tage penge for kørsel, uden at det er hyrevognskørsel, hvis det er tale om reel relation. Men det er ikke i denne ordning. Og her ser det også ud til at passagerne begår en kriminel handling, hvis de sætter sig ind i bilerne.

DF’ s transportordfører siger, at det svarer til at man kopiere pantmærker og sætter dem over på tyske dåser. Liberal Alliance mener tværtimod, at det er lovgivningen, der er noget galt med.

Der kommer mange sager
Det er i grunden mærkelig i denne forbindelse at se politikere gå imod Social dumping men er tilhængere af disse såkaldte kørselstjenester. Det er jo et forsøg på at undergrave vores velfærdssamfund. Men nogle vil stadig kalde det for dele-økonomi.

Men fordi Uber er borte, så er det dog ikke slut med retssagerne. Tal fra Skat viser, at 2.233 danske Uber-chauffører i 2014 og 2015 samlet kørte 506.546 ture. Opgørelsen over turene har Skat fra de hollandske skattemyndigheder. Anklagemyndigheden går nu efter, at skattelisterne bliver godkendt af retten, så man alene på baggrund af disse oplysninger kan rejse tiltale mod chaufførerne for piratkørsel.

Selvkørende mini-busser
Efter disse kørselstjenester kommer der sikkert selvkørende busser, der også kan bestilles via en app. Denne bus kan have flere kunder med, og bliver derfor billigere at benytte. Vesthimmerlands Kommune er i gang med at teste en sådan bus.

Vi har flere artikler om Uber på hjemmesiden. Gå ind i vores elektroniske arkiv og brug søgefunktionen. Følg også vores daglige opdateringer i Facebook.


Copyright 2017 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16