Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Detailhandel i maj 2017

Butikslivet bliver kortlagt på Østerbro. Det burde vi også have gjort dengang på Nørrebro, inden forandringerne. Men det ville man ikke. Økonomer mener, at forbrugerne bare skal bruge løs. Dankortet glødede i påsken. Vi kigger på rejse og handelstendenser over Øresund. Farvel Kiwi. Vækstkrise hos Coop og Dansk Supermarked. Forbrugerne bliver mere og mere troløse. Silvan og Stark er til salg. Skattevæsnet snydt for 60 millioner kroner i sodavands- og ølsag. Nets lancerer deres svar på MobilPay. Nu kommer robotterne, hvem går det ud over? Butikker skal tænke anderledes med voksende netsalg. To good to go to er et smart koncept med billig man lige inden lukketid. Hvem sjusker mest med hygiejnen? I Sønderjylland står hver tiende butik tom.

Butikslivet bliver kortlagt på Østerbro
”Butiksliv på Østerbro – trafik og kundeoplevelser”. Ja sådan hedder en undersøgelse, som Cowi laver sammen med Østerbro Lokaludvalg. Formålet er, at bidrage til det gode byliv og butiksliv. I tre forskellige dele af Østerbrogade og to dele af Nordre Frihavnsgade bliver borgerne spurgt, om deres valg af transportmiddel til og fra butikkerne.

Man bliver også spurgt om butiksudbuddet og hvilken oplevelse man har fået. Målet er få en lidt klarere butiksprofil på de to gader.

Der bliver også interviews med butiksejerne i de fem delområder for at få butiksejernes egne oplevelser af styrker og potentialer på Østerbro. Det kan blive til et godt samspil mellem Østerbro Handelsforening og butikkerne.

Hvordan kommer de fysiske ændringer til at påvirke butikslivet på Østerbro. Ja se den undersøgelse gad man ikke på Nørrebro dengang. Den sagde man nej til. Man ville på Nørrebro ikke lave en konsekvens-analyse inden man foretog de trafikale ændringer.

Desuden bliver Østerbros Borgerpanels brugere også inddraget. I det tidlige efterår bliver rapporten præsenteret for handelslivet og yderligere interesserede.

De spørger hele tiden
Omfanget af brugerundersøgelser og interviews i forskellig form er større end nogensinde før. De butiksdrivende vil vide, hvordan du har oplevet dit køb. Digitaliseringen har betydet en kæmpestigning i brugerinddragelse hos de forretningsdrivende.

Det kan skade en virksomheds omdømme rigtig meget, hvis man får en dårlig brugeranmeldelse eller havner i en shitstorm. Man vil gerne kunne forebygge dette. Virksomhederne vil være sikre på, at deres kunder er tilfredse og vide, om det er noget, som de skal gøre bedre.

Økonomer: Forbruger, brug nu nogle penge.
Der fuld gang i den på det danske arbejdsmarked med masser af nye jobs. Men det kniber for danskerne at hive pungen op. Forbrugskvoten er i øjeblikket på 96 pct. Denne kvote fortæller, hvor stor en del af danskernes disponible indkomst, der bliver brugt i butikkerne og til andet forbrug. Vi bruger færre penge, end vi tjener.

Vi skal tilbage til 1969 for at finde en lige så lav forbrugerkvote. I 80erne, 90erne og 00’erne brugte vi typisk mere, end hvad vi tjente. Men så brændte danskerne sig på finanskrisen.

Det er plads til at forbruget kan komme op i gear. Vi har udsigt til øget realløn og der er fremgang på boligmarkedet. Men danskerne er stadig skræmte af finanskrisen.

Vores betalingsoverskuder betydelig, så der er rigelig plads til forbrugsvækst. Og sammenlignet med andre lande har vi noget at indhente. Men forbruget har været stagnerende siden 2014.

På nuværende tidspunkt ligger vi 1,8 pct. højere end før krisen. Men da vi i perioden er blevet væsentlig flere indbyggere ligger vi reelt 2,8 pct. kavere end tiden inden krisen.

I finanskrisen raslede boligpriserne ned og friværdien forsvandt. Danskerne har skabt bedre balance i deres økonomi og nedbragt deres gæld.

Danmarks Statistik vurderer, at investeringerne med en sandsynlighed på 67 pct. forventes at falde med 14 pct. med et usikkerhedsinterval på 6,8 procentpoint fra 2016 til 2017. Det er et meget kraftigt fald. Man skal tilbage til kriseårene for at finde en tilsvarende investeringspessimisme.

Dankortet glødede i Påsken
11,3 milliarder kroner blev der i alt handlet for med dankortet i påsken. Det er rekord og en stigning på næsten ti procent. Onsdagen, dagen før Skærtorsdag blev samtidig en af de største handelsdage nogensinde. Samlet se købte danskerne for op mod en milliard kroner mere end med dankortet sidste år i påsken.

Rejse- og handelsvaner over Øresund
En ny rapport har undersøgt sjællændernes og skåningernes rejse- og handelsvaner over Øresund. Der bliver brugt milliarder på begge sider.

Sjællænderne bliver længere end skåningerne. 44 pct. af sjællænderne, der besøger Skåne købte slik og chokolade. Men også tøj, sko og ting til indretning til hjemmet.

Skåningerne foretrækker derimod at købe alkohol med hjem, som oftest er billigere i Danmark. Tre ud af ti gæster køber tøj og sko med hjem. Både skåninger og sjællændere vil helst shoppe i centrum af byerne.

Totalt brugte sjællænderne 5,8 milliarder svenske kroner i Skåne. Skåningerne brugte 6,6 milliarder kroner på Sjælland.

Farvel Kiwi
I alt bliver 22 Kiwi-butikker byttet over til Spar, mens tre bliver til Meny i løbet af 2017. Næste år bliver endnu tre Kiwi’ er til Meny. I alt 103 Kiwi’ er bliver lukket, og det bliver allerede til sommer i år.

Så sent som i september bebudede man åbning af 60 nye Kiwi-butikker. Dagrofas øverste chef konstaterer: 

  • Vi har truffet beslutningen for at sætte en prop i hullet.

Sidste år havde Kiwi et underskud på 300 millioner kroner. Men Dagrofa’ s chef Per Thau mener, at der er plads til yderligere 50 Meny-butikker i Danmark.

Sandheden er, at der kun er to discountkæder herhjemme, der kører med overskud. Så måske er flere lukninger på vej. Således har Aldi været i Danmark siden 1970erne uden at tjene penge.

Hvis vi tager alle dagligvarekvadratmeter, der er til rådighed, ja så er det nok til at betjente 18 millioner indbyggere.

Det er længe siden, at Fakta har tjent penge. Men hvis man lukkede 60 Fakta-butikker, så ville den kæde give overskud. Så mon er det er det næste, der sker? Udmattelseskrigen fortsætter, og det ser ud til, at det er Netto, der tjener flest penge.

Vækstkrise hos Coop og Dansk Supermarked
Der er vækstkrise hos de to store. Coops etablering af en bank ligner en decideret fiasko. Og dansk Supermarkeds hurtige lukning af Netto-butikker i England havde noget panisk over sig. Nye og mindre spillere æder sig ind på de to store. Men nu er det heller ikke de store avancer i denne branche. Der skal omsættes meget for at tjene penge.

De to omsætter for 100 milliarder og har 90.000 ansatte. Begge steder tegner der sig en stagnerende udvikling. Over fem år har Coop tjent sølle 80 millioner, mens Dansk Supermarked har hævet 8 milliarder hjem. I fremtiden er det nok Coop, der er mest presset. Og man må sige, at der har været fejlsatsninger på begge sider.

En troløs forbruger
Forleden da Coop-topchef fremlagde lidt af et rædselsregnskab sagde han blandt andet: 

  • Det har overrasket mig, at danskerne har erstattet dagligvareindkøb med måltidskasser, streetfood og takeaway så hurtigt. Det kom bag på os, at det gik så stærkt. 
  • Der spises ude. Der købes færdigmåltider og man får hjælp af halvfabrikata i stadig højere grad, når maden skal på bordet.

Og dette er mest en københavnertrend.

En anden ting er, at forbrugerne bliver troløse. Det er lige meget for dem, hvor de handler. Og det er en udfordring også for de store aktører at få de troløse kunder tilbage.

Overskud i Rødovre Centrum
Årsregnskabet for 2016 viste et overskud på 128 millioner kroner. Det er et fald fra sidste år, hvor overskuddet landede på 211 millioner kroner. Men bruttofortjenesten er vokset i år. Selskabets egenkapital er vokset til 779 millioner kroner. 2016 var også året, hvor man udvidede med 30 nye butikker og 600 nye parkeringspladser.

Flere udvidelser er på vej. Første etape startes i oktober 2017, mens resten foregår i foråret 2018.

Silvan og Stark til salg
Det britiske Wolseleys, der står bag DT Group, som driver Silvan og Stark, skal sælges. Prisen for den skandinaviske byggekoncern kommer til at ligge på 10-12 milliarder kroner. Nu går det dog ikke specielt godt for byggekoncernen, så mon ikke køber vil presse prisen?

Skattevæsen snydt for 60 millioner i sodavandssag
Tre mænd er af Københavns Vesteregns Politi er sigtet i en større sag om snyd med moms og afgifter på sodavand og øl.

Nets har lanceret deres svar på MobilPay
Over fire millioner forbrugere kan nu tilføje deres dankort på mobilen. Er beløbet over 200 kr. skal der stadig bruges pin-kode. Det mobile Dankort kan i dag bruges i 10.000 terminaler i bl.a. Netto, Føtex og Bilka. I første omgang er det dog kun iPhone-brugere, der kan bruge det. Appen kommer i en ny version til sommer.

Dankort er ret populær. I 2016 blev det brugt 1,2 milliarder gange. Men de unge bruger Visa og Mastercard.

Nu kommer robotterne
Robotterne kan erstatte det der svarer som indsatsen fra en million danskere årligt. Halvdelen af ansatte i Danmark bruger mere end 30 pct. af deres arbejdstid på aktiviteter, der kan automatiseres. Men skal vi prøve at se, hvor meget, der kan automatiseres inden for de forskellige jobs: 

  • Maskinoperatør 73 pct. 
  • Håndværker 68 pct. 
  • Kontorassistent 66 pct. 
  • Ufaglært 49 pct. 
  • Landbrug, skov, fiskeri 49 pct. 
  • Salg og service 43 pct. 
  • Teknikker f.eks. ingeniør 43 pct. 
  • Chef 24 pct. 
  • Faguddannet f.eks. lærer 19 pct.

Dette betyder et gennemsnit på 40 pct.

Butikker – Tænk nyt
Hvis nethandlen presser butikkerne, må butikkerne genopfinde sig selv. Flere butikker oplyser at kunder kommer ind i deres butik for at prøve varen for så at købe den på nettet.

Man kan jo for en butiks vedkommende også sælge sine ting på nettet. 

  • Andelen af danskere, der handler på nettet er steget fra 65 pct. i 2011 til 77 pct. i 2016. 
  • Internetkøb er også blevet mere populært blandt de ældre internetbrugere. På fem år er antallet af onlinekøbere steget fra 12 pct. til 27 pct. i 2016 blandt de 75 – 89-årige. 
  • Udenlandske internetforhandlere tiltrak sidste år stadig flere danske kunder. Nethandel på tværs af landegrænser steg i 2016 mere end e-handel i danske internetbutikker. Det er især mænd, der handler over grænsen

Vejen frem er oplevelsesbutikker, hvor ekspedienterne nærmest er værter og værtinder. Kunder skal inspireres og få lysten til at købe produktet hos os. Kunden skal være i centrum. Udvis empati, interesse og engagement.

Stop med at overfalde, frembruse og angribe. Det virker desperat og har den stikmodsatte effekt. Det virker som om kunder og ekspedienter går rundt som ulve og får.

Too Good to Go
Dette er et nyt koncept, hvor mad og måltider kan sælges via en app i stedet for at blive smidt ud. Restauranter, bagerier, madbutikker og lignende kan hver dag byde ind med, hvor meget overskudsmad, de regner med at have liggende, når dagen er omme. Derefter kan kunder hente overskudsmaden for beløb omkring 30 kr., når butikkerne rammer lukketid.

Virksomheden arbejder sammen med 3.000 forretninger i Danmark, Norge, Tyskland, Frankrig, Storbritannien, Schweiz og Australien. Man sørger allerede nu for, at en million måltider ikke bliver smidt ud.

Hvem sjusker mest med hygiejnen?
Søndagsavisen har kigget i Fødevarestyrelsens database. Og det kunne tyde på, at nogen havde brug for hygiejneundervisning. Når Styrelsen kommer på besøg, så har de fire forskellige smileyer, som de kan uddele. Hvis en restaurant for en anmærkning, så kommer man atter på besøg inden for to måneder. Hvis vi kigger på resultaterne så ser de således ud: 

  • Domino’s 30,3 pct. af kontrollerne medførte mindst en anmærkning 
  • Dalle Valle 25,4 pct. af kontrollerne medførte mindst en anmærkning 
  • Sunset Boulevard 21,5 pct. af kontrollerne medførte mindst en anmærkning
  • Bone’s 17,4 pct. af kontrollerne medførte mindst en anmærkning 
  • Restaurant Flammen 17,2 pct. af kontrollerne medførte mindst en anmærkning
  • Burger King 14,1 pct. af kontrollerne medførte mindst en anmærkning 
  • Jensens Bøfhus 11,1 pct. af kontrollerne medførte mindst en anmærkning 
  • McDonalds 6,8 pdt. Af kontrollerne medførte mindst en anmærkning

Hver tiende sønderjyske butik står tom
Nu er det normalt ikke sønderjyske problemer, som vi beskæftiger os med. Men det er dog værd at vide, at hver tiende butik i Sønderjylland står tom. For 10 år siden var dette tal kun to procent.

På ejendomstorvet.dk er der 271 ledige butikslokaler i hele det syd- og sønderjyske område. 

Dette var så månedens besøg i dansk detailhandel. Du kan hver dag følge med, hvad der sker i detailhandlen, hvis du går ind på vores Facebook. Vi har daglige opdateringer. De tidligere artikler i denne serie, kan du finde inde i vores elektroniske arkiv. Brug vores søgesystem.


Copyright 2017 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16