Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Er bilerne kommet helt ud af København (7)?

Trafik-, by- og erhvervsudvikling burde tænkes sammen. Pendler er ikke uønskede, selv om de føler det. Planlægning og infrastruktur er ikke godt nok. Den nye udvikling skaber endnu mere trængsel. Er den ny busaftale god nok, hvad med dieselbusser? By og Havn forlanger store afgifter. Vi får mere betalingsparkering. Politikere i København adfærdsregulerer bilister. Omegnskommunerne er rasende. Regeringen vil ikke have, at betalingsparkering bliver en pengemaskine. Trafikken på motorvejene steg med 26,2 pct. Skal vi have en ny tunnel til Sverige? Der er masser af forhindringer på de københavnske veje. Kommer der en ny Ring 5 – Motorvej

Trafik, by- og erhvervsudvikling burde tænkes sammen
Vi kan da godt forstå, at man gerne vil undgå biler. Men de er nu engang nødvendig for erhvervslivet. I Nørrebro handelsforening kalder vi det for ”Den nødvendige trafik” Og erhvervslivet skal også have varer hver dag. Og nu er København jo ikke just en landsby.

Trafikken, by- og erhvervsudvikling burde tænkes sammen, reguleres og optimeres. Men gør den det i København? Er det nok samarbejde på det område?

Pendler er ikke uønsket
Og arbejdskraften, som de københavnske erhvervsdrivende gør brug af, kommer også ofte fra omegnskommunerne eller længere væk. For nogle af disse, kan det overhovedet ikke betale sig, at tage den offentlige trafik. Men disse føler, at Københavns Kommune fører en pendlerpolitik, der næsten tilkendegiver, at pendler er uønskede.

Men hvis der også skal være udvikling i København, og der skal skaffes arbejde, så kan København ikke bare være en grøn kolonihave, hvor der kun er plads til cykler og kollektiv trafik.

Planlægning og infrastruktur er ikke godt nok
Hver dag krydser 535.000 biler kommunegrænsen til København. Samtidig har København selv fået flere bilejere. Alene fra 2015 og 2016 er der kommet 4.500 flere biler i kommunen. Og disse bilejere får det bestemt ikke let.

Egentlig burde en del af de arbejdspladser, der ligger inde i København være placeret et andet sted. De burde være placeret ude i en af de fem fingre, som regionen består af. Så kunne man minimere noget af trafikken, forurening og støj. Planlægningen og infrastrukturen er ikke god nok.

Den kollektive trafik har også sine mangler. Det viser den tiltagende trafik. For pendlerne udgør den kollektive trafik åbenbart ikke som et alternativ.

Ny udvikling skaber endnu mere trængsel
Biler uden chauffører vil give billigere transport til alle, men det betyder ikke mindre trængsel snarere tværtimod. Nogle taler om, at disse biler kommer om fem år, mens andre taler om 25-30 år før vi ser deciderede selvkørende biler, der fragter os rundt uden chauffører.

Dansk Industri fastslår at trængslen i Storkøbenhavn koster dem cirka 10 milliarder kroner årligt.

Men hvad nu med alkoholpromillen og det faktum, at man ikke mere behøver kørerkort. Delebiler vil også fremover bidrage til trængslen. Og en ny type elektriske kørertøjer er allerede på vej. Ja så vil flere og flere flytte til storbyen. Det vil skabe enorm pres.

Kig nu på det hele
Også københavnske politikere har været fremme med lovprisninger omkring el-biler og hvor godt, at det er for miljøet. Men nu har en svensk undersøgelse vist, at produktionen af elbilernes batterier udleder masser af CO2. En rapport viser at for hver kilowattime lagringskapacitet i batteriet skabes der et udslip på 150-200 kilo allerede på fabrikken.

Det kan være svært at forholde sig til, men forskerne siger, at der udledes lige så meget i produktionen som svarer til hvad man kan køre i en diesel- eller benzinbil i 8,2 år for et batteri i Tesla-størrelsen.

Borgerlige politikere har været fremme med påstande om, at toget er dødt og at der ingen fremtid er i disse. Men dem bliver der sandelig også brug for i fremtiden.

Er Busaftalen god nok?
Positivt er det, at København, Frederiksberg og Movia er blevet enige om en samarbejdsaftale, der skal sikre at hele byens busdrift er eldrevet om 14 år. Indfasningen skal begynde i 2019.

Men hos Teknik- og Miljøborgmesteren er begejstringen til at føle på. Han siger, at overborgmesteren tillader dieselbusser at køre frem til 2031.

By og Havn forlanger store afgifter
Der er planer om flere parkeringszoner i Hovedstaden. Og i det nye kvarter, skal man foruden en husleje på 18.000 kr. betale 1.140 kr. for en P-plads. I fjor havde By og Havn en omsætning på 70 millioner kroner bare på parkeringsområdet. Der er absolut ikke stemning for en nedsættelse af p-afgiften blandt et flertal af politikere i Borgerrepræsentationen.

Man har planer om folk med en almindelig indkomst også skulle kunne bo i Nordhavn, men du må være indstillet på, at betale en ret heftig p-afgift. Måske skulle vi lige nævne, at Københavns Kommune ejer 95 pct. af By og havn.

Der er mange måder, at få folk til at stille bilen i omegnskommunerne eller anskaffe sig en ekstra cykel i stedet. Men ligesom erhvervslivet er der sikkert også mange borgere, der er afhængige af bilen.

Mere betalingsparkering
For ikke lang tid siden oplevede Ydre Nørrebro, Ydre Østerbro og dele af Valby at få parkeringszoner. Dette betød at lige uden for disse zoner blev der mere pendlerparkering. Og nu er teknik- og miljøborgmesteren allerede klar med flere udvidelser. Det skulle være flere områder på Østerbro, Vanløse, resten af Valby, Sundby, Nordvest, Islands Brygge og Vestamager.

Og argumentet er, at man vil sætte en stopper for pendlernes parkering. Disse ødelægger fremkommeligheden og forurener siger Teknik- og Miljøborgmesteren. Et såkaldt budgetnotat skal indgå i budgetforhandlingerne næste år. Og til dette behøver man ikke engang et grønt flertal.

For både Socialdemokraterne, SF og De Radikale er åbne over for at udvide betalingszonerne.

Politikere adfærdsregulerer
De borgerlige havde foreslået parkeringsanlæg ved kommunegrænsen og gratis parkering for københavnerne. Men Radikale, Socialdemokraterne og de røde vil adfærdsregulere bilisterne.

Moralen for et flertal af politikere i København er: 

  • Skaber du bedre forhold for bilister, kommer der flere af dem. Hvad enten du skaber flere p-pladser, sænker afgiften på biler eller graver en tunnel. Muligvis vil trafikken falde minimalt i et meget begrænset område af København som følge af en tunnel, mens resten af byen vil opleve stigende trængsel.

Ja endnu er der dog flertal for en havnetunnel. Og endnu har Socialdemokratiet nogle forbehold over for udvidelse af betalingsparkering, men ellers går de også ind for adfærdsregulering.

Omegnskommunerne er rasende
I de fire omegnskommuner Tårnby, Rødovre, Herlev og Gentofte er der ingen begejstring for Københavns Kommunes planer. I Gentofte har man truet med at afbryde al samarbejde med Københavns Kommune. Her beskyldes Københavns Kommune for at pleje egne interesser.

Heller ikke i Frederiksberg er man begejstret for Københavns Kommunes planer. Man mener, at Københavns Kommune fører en usolidarisk politik, der vil indespærre Frederiksberg. Og dette tvinger nærmest også den kommune til at indføre en bilfjendsk politik. Og fra København bliver der ikke lagt op til noget forhandling. Her taler man om, at Frederiksberg skal feje for egen dør og lignende argumenter.

Det løser nok ikke trafikproblemerne i hovedstadsregionen, når man ikke kan snakke sammen.

Også private p-selskaber operer i København. Og her bliver bilister mødt af ubehøvlet personale og klokkeklare fejl.

Parkering skal ikke være kommunal pengemaskine
Regeringen mener ikke, at parkering skal være en kommunal pengemaskine. Man vil nu gribe ind over for kommuner, der bruger indtægter fra parkering til at dække udgifter, der ikke har med trafik at gøre. Bilister skal ikke betale andet end til trafikale investeringer.

Regeringen vil søge flertal i Folketinget for at stramme den eksisterende ordning, hvor forhøjede parkeringsindtægter bliver modregnet i kommunernes statstilskud.

Således måtte Københavns Kommune sidste år gå glip af 80 millioner kroner i statstilskud. Teknik- og Miljøborgmester, Morten Kabell, kalder loven for ”Konfiskationslov” han mener, at regeringen bevidst forsøger at gøre København fattigere.

Trafikken på motorvejene steget med 26,2 pct. siden 2010
Nu er det jo ikke kun i København, der bliver kæmpet med mere trafik. Det sker også på de danske motorveje. Siden 2010 er trafikken på motorvejene steget med 26,3 pct. Og alene i år er trafikmængden steget med 7,1 pct.

Tænk engang, at i marts måned blev der solgt 23.000 personbiler. Det er den næststørste måned nogensinde. Også salg af vare- og lastbiler er steget. Siden 2007 er der kommet en halv million flere biler på vejene.

Skal vi have ny tunnel til Sverige?
De danske og svenske har igangsat et samarbejde om en indledende strategisk analyse om en fast tunnelforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. Dette skyldes dog ikke flaskehalsproblemer ved Øresundsbroen. Prognoser viser, at der i 2030 vil være mellem 32.000 og 35.000 bilrejsende hver dag. Mellem 45.000 og 60.000 ture vil et være med den kollektive trafik. I 2050 vil der køre 50.000 biler over Øresundsbroen i døgnet, hvis udviklingen fortsætter.

Forhindringer på de københavnske veje
Nu hjælper det ikke just på fremkommeligheden, at der i løbet af sommeren iværksættes en række større vejarbejder på hovedstadens mest trafikerede vejstrækninger. Og det er blandt andet Christians Brygge, Dronning Louises Bro, Frederiksborggade, Store Kongensgade og Borups Allé.

Dette skyldes et gigantisk vedligeholdelsesefterslæb. Der er givet 15 pct. flere gravetilladelser i år i forhold til 2015. Man kan så undre sig over, at de forskellige forvaltninger ikke arbejder bedre sammen. Man ser, at veje, hvor der lige er lagt nyt asfalt, blive gravet op igen. Tag bare Vesterbrogade. Men i kommunen siger man, at man er blevet bedre til at koordinere.

Kommer der en ny Ring 5- motorvej?
Transportministeren sparker nyt liv i en mere end 40 år gammel diskussion om at bygge en Ring 5-motorvej rundt omkring København. Motorvejen skalgøre det lettere at komme fra Sydmotorvejen ved Køge mod Nordsjælland til Helsingør. 

  • Vi vender snart tilbage med en ny artikel i denne serie. Men kig i vores elektroniske arkiv. Der kan du se de andre artikler i serien. Og du kan se en masse andre artikler om trafik og infrastruktur eller mangel på samme. Følg også med i vores daglige opdateringer.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16