Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Kulturen på Cykelstien

Ja egentlig burde vi have tilføjet ”Eller mangel på samme”. Men vi har fået at vide, at vi her på siden skal opføre os anstændigt. Stik mod, hvad politikerne siger, så er der færre, der cykler på arbejde, og der er flere biler der krydser kommunegrænsen. Bilparken i København er også steget. Fint, at cyklisterne har fået genveje, men gør lige disse mere synlige. Der er problemer i S-togene, når pendlerne i myldretiden medbringer deres cykler. Skal brugen af cykelhjelm gøres lovpligtig. Hvad nu med færdselsreglerne? Og så har cyklisterne stadig en livsfarlig vane. Cykelparkering på offentlige steder er ikke beregnet til private udlejningsfirmaer. Ved stationerne får københavnernes cykel det sidste hvilested. Her efterlades tusinder af cykel. Bycykelfonden har trykket på bremsen.

Færre cykler på arbejde
Velkommen til en ny artikel om oplevelser på og omkring cykelstien. Og som det vil fremgå af overskriften kigger vi også på den meget omtalte cykelkultur, der hersker i København.

Selv om der er investeret oceaner af penge i cyklisme i København er cyklernes andel af trafikken faldet. Samtidig er antallet af privatbiler i byen vokset. Samtidig krydser flere biler kommunegrænsen.

Ja det er ikke det som politikkerne fortæller os, men det er det som det såkaldte ”Cykelregnskab” fortæller os. I 2014 var det 45 pct. der tog cykler til og fra arbejde. Det tal er faldet til 41 pct. Det kan godt blive et problem for en by, der bryster sig med, at i 2025 vil cykelandelen udgøre 50 pct.

Bilparken er vokset
Siden 2008 er den samlede bilpark, som der skal skaffes plads til i byens gader vokset med 18 pct. I samme periode er der kommet 24 pct. flere cykler. Den vækst er dog fladet ud gennem de seneste år.

En af de problemer, københavnerne kommer til at bokse med i dagligdagen, er trængsel. Frem mod 2025 vil der komme 25 pct. flere cyklende på byens cykelstier og –ruter. I myldretiden vil den stigning være kraftigere.

Vis os genvejene
En god ide, er at skabe genveje gennem byen. Det mener ”Den Gamle Redaktør” her også, men måske skal man gøre lidt mere ud af, at fortælle, hvor disse genveje er. Det er helt klart hurtigere, at komme gennem turen på cykel. Og så giver det jo også en bedre motion.

Broer og bredere cykelstier giver et bedre tilfredshed hos cyklisterne. Tilfredshedsprocenten er dog også steget blandt cyklister i hovedstaden fra 83 pct. i 2006 til 97 pct. i 2016.

Problemer i S-tog
Sidste år valgte flere end ti millioner pendlere at tage cykel med i S-togets flexvogne. Men den øgede interesse har i myldretiden nærmest skabt kaos med forsinkelser til følge. Nogle gange må de mange cyklister nærmest kravle over hinanden.

Ifølge DSB er antallet af cykelpendlere i perioden fra 2014 til 2016 steget med 1,4 millioner. Og fra politisk side opfordrer man jo pendlerene netop til dette. Men det er lige på kanten af, hvor meget DSB kan håndtere især i myldretiden. Derfor har DSB iværksat adfærdskampagner.

Cykelhjelm ja eller nej
Hvis alle cyklister overholdt færdselsloven var det ingen problem med cykelhjelm. Ja sådan beretter en cyklister, der har cyklet i 60 år. Hvis det bliver lovpligtigt, vil jeg have en lægeattest på, at jeg ingen skal have, siger en læser.

Hvad nu med færdselsreglerne!
Og når vi nu taler om færdselsreglerne. Så må vi erkende, at generelt er det manglende respekt for færdselsreglerne hos cyklisterne. Og egentlig kan det blive dyrt for ikke at have styr på reglerne, såfremt politiet havde tid til at have bødeblokken fremme og tjekke cyklisterne.

Folk gør ikke altid, hvad man forventer i trafikken, og det kan lynhurtigt opstå en farlig situation, hvis man ikke orientere sig. Og egentlig skulle man tro, at det var i cyklistens egen interesse at køre efter reglerne. Som cyklist er man en blød trafikant. Det er stort set altid cyklister, der går ud over, når der sker noget.

To ud af tre trafikulykker sker nemlig i et kryds. Mellem 2012-2016 kom 4.168 cyklister til skade i trafikken. Antallet af dræbte i den periode er 142 cyklister.

En livsfarlig vane
Op mod hver femte tjekker beskeder eller sender sms’er, imens de er i fuld fart på cyklen. Det viser en undersøgelse som YouGov har lavet for BT og Metroxpress. Dette er både farligt og ulovligt.

Blandt de 18-29-årige er det mere end hver tredje, der har brugt deres telefon de seneste to måneder, imens de var på cyklen. Uopmærksomhed er også den største grund til ulykker.

Høj musik i ørene, mens man cykler, kan også være farligt. Man føler sig helt afsondret. Når man så samtidig tjekker Facebook, er det ikke tid til at bekymre sig om medtrafikanter.

Ikke cykelparkering til private udlejere
De hvide eldrevne bycykler kan stå i ladzonerne ved blandt andet togstationer. Den anden model, der findes i København er den såkaldte ”Free Floating-tjenste”, hvor brugerne må stille cyklerne, hvor det passer dem.

Donkey Republic er en blanding af de to modeller. De har ingen officiel tilladelse til faste pladser, men har udvalgt en række offentlige cykelholdepladser, som de bruger som stationer, hvor kunderne skal hente og aflevere cyklerne.

Donkey Republic er en dansk iværksættervirksomhed som i dag har 900 cykler i København. Men kommunen mener ikke, at private udlejere må overtage borgernes pladser, som det sker i øjeblikket. I forvejen kniber det med p-pladser til cykler i København. Men Donkey Republic er ikke helt enig i dette.

Tusinder af cykler efterlades
Mange tusinde cykler efterlades rundt omkring ved københavnske metro- og s-togsstationer. Normalt sætter kommunen et rødt stykke tape om bremsen på styret. Cyklerne lader man stå en måned med mærkat på. Hvis cyklen så ikke afhentet inden for en måned tages den med.

Det ser ud til, at cyklerne får deres sidste hvilested, og at det er her københavnerne siger et sidste farvel til det kære transportmiddel. Med andre ord, cyklen efterlades bevidst.

I 2016 indsamlede kommunen således 11.050 efterladte cykler. Disse bliver så afleveret på politiets cykellager på Amager, hvor de cykler, der stadig dur sælges på auktion.

Bycykelfond trykker på bremsen
Og i forbindelse med den hvide bycykel, så gik virksomheden bag leveringen og driften Gobike i foråret konkurs. Den offentlige fond, som bestilte cyklerne i 2012, drifts- og datterselskabet Bikeshare har endnu ikke solgt cyklerne og driften videre til et privat selskab, som det ellers var meningen.

Der er indløbet forskellige tilbud, men de har ikke været attraktive nok i forhold til den nuværende situation. Behovet er at sikre driften og der er masser af ting, der skal styr på.

Hold øje med vores Facebook. Vi har dagligt flere opdateringer. Efterhånden har vi skrevet mange cykel-artikler. Dem kan du finde i vores elektroniske artikel-arkiv. Brug søgefunktionen.

Copyright 2017 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16