Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Detailhandel i februar 2018

Dansk Supermarked satser på pakketransport. Coop Bank giver først overskud i 2020. Priskrig ærgrer ekspert. Kasseløse samfund-ikke endnu. Det ser bedre ud i Coop, siger formand. Tiger-kæden er på banen igen. Skal apoteker have udvidet deres beføjelser? Hvor kan det bedst betale sig at have en kombination af en aktiv fysisk butik og en aktiv net – butik. Selv om danskerne bruger 115 milliarder kroner på nettet, så foretrækker de fleste de fysiske butikker. Kun få prutter om prisen. Vi kigger på de bedste shopping – centre. Og tænk på den butiksansatte næste gang du bliver sur i en butik!

Dansk Supermarked vil satse på pakketransport
Dansk Supermarked vil nu ind på markedet for pakketransport. Man kaldet for ”Send og Hent” og det vil omfatte 365 butikker inden for Føtex, Netto og Bilka. Folk køber mere og mere på nettet, så derfor tager Dansk Supermarked nu skridtet fuldt ud for at tjene penge på afsendelse og modtagning af pakker.

Man skal booke en pakkeforsendelse online, hente en kasse i det lokale supermarked, skrive et kodenummer og aflevere pakken i en pakkeboks i det lokale supermarked, hvorefter pakken så kan afhentes i et andet supermarked. Systemet etableres sammen med Swipbox og Bring. Prismæssigt er det 30-50 pct. under Postnordens priser. Postnord er ikke bange for konkurrencen. De hilser den nærmest velkommen.

Coop Bank giver først overskud i 2020
Først var det i 2016, dernæst 2019 og nu er det ført i 2020, at Coop Bank skal give overskud. Banken lander på et underskud på 39, 7 millioner i 2017. Banken har foreløbig kostet Coop 400 millioner kroner.

Man har ikke fået kunderne i den hastighed, man havde håbet på. Seks procent af medlemmerne er efterhånden kunder i banken. Yderligere 12 – 13 pct. af de 1,7 mio. medlemmer overvejer ifølge en undersøgelse at blive kunder i banken.

Priskrig ærgrer ekspert
Coop har netop nedsat prisen på 1.000 af deres varenumre. Det var efter at Føtex nedsatte prisen på en femtedel af deres produkter. Nogle af varerne er pludselig nedsat med 20 pct. Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia ærgrer sig over, at det er prisen, der kommer frem i kommunikationen. Det var bedre, hvis det var kvaliteten.

Coop siger, at de har sat deres priser ned, så kunder ikke hele tiden skal bruge tid, for at kigge efter tilbud. Ifølge Dorte Wimmer er kunderne de store vindere på priskrigen. Og det er de når sortimentet stadig er godt.

Vi har i Danmark dagligvarebutikker, der kan brødføde 18 millioner mennesker. Men der faktisk kun 6 millioner mennesker at brødføde. Føtex har i en årrække mistet kunder, derfor satte de priserne ned. En kvart milliard kroner er investeret på dette. Ja nu er 2.097 varer efter et halvt år blevet nedsat. Føtex har fået flere kunder og omsætningen er stigende. Strategien både fra Coop og Dansk Supermarked betyder, at det efterhånden vil udvande forskellen på Discount og almindelig supermarked. I dag er der 82 Føtex-butikker og 16 Føtex Food.

Kasseløse supermarkeder ikke endnu
Danske supermarkeder få ikke kasseløse supermarkeder som Amazon. Vi har på vores Facebook vist en lille film, hvordan det foregår. Vi skal vente mange år endnu.

Coop har godt nok deres medlemsapp, men den kan næppe sammenlignes med Amazons. Der er hverken kassedamer eller selvbetjeningsapparater i den nye Amazon-butik. Kunderne skal heller ikke have pungen op af lommen. De skal have en Amazon Go-app, som de skal scanne, og som automatisk registrerer, hvilke varer de tager med ud af butikken.

Kunderne lægger direkte varerne i en indkøbspose. Tager kunderne en vare fra hylden, registrerer Amazon ved hjælp af hundredevis af kamaraer, mikrofoner og sensorer på hylderne automatisk kundernes køb i den virtuelle shopping-kurv.

Coops kunder kommer også til at stå i kø. I stedet skal de selv scanne varerne i butikkerne, som også med tiden skal være uden kasser.

Coop-butikkerne bliver imidlertid ikke udstyret med kamaraer, mikrofoner og sensorer, som Amazons butik, der følger en hver bevægelse, kunderne foretager.

I Coop, hvor Fakta i første omgang bliver prøveklud, stoler man i stedet på at kunderne ikke stjæler. Coop regner med store personalebesparelser på det nye system.

I Dansk Supermarked mener man, at det er vigtigt, at der stadig er personale til stede. Den personlige service er stadig vigtig, siger man herfra.

Det ser bedre ud for Coop
Der har været en del spekulationer om Coop. Efter at man havde bebudet, at man ikke ville nedsætte priser på nogle af varerne, gjorde man det alligevel. Nu siger formanden Lasse Bolander, at tallene for 2017 ser bedre ud end det katastrofale 2016. Man lander mellem en fordobling eller tredobling af resultatet er meldingen nu.

Man har fået reduceret udgifterne, og det ser også bedre ud for smertensbarnet Fakta. Det bliver ikke kæmpe overskud i 2018 og 2019, for det venter store investeringer i IT. Men der er stadig uro i baglandet. Det forlyder at mindst 12 selvstændige brugser er på vej ud.

Tiger-kæden kommet på linje igen
I 2016 voksede Tiger-kæden for ustyrligt. Man var vokset væk fra sit eget koncept med små billige varer. Det kostede på indtjeningen. Men nu er man på vej på sporet. Og det er så meget, at kapitalkæden EQT overvejer salg. De købte i 2013 70 pct. af Tiger for 1,5 mia. kr. af stifteren Lennart Lajboschitz.

I dag tæller Flying Tiger 750 butikker i 30 lande verden over. Årligt omsætter man for over 4,3 mia. kr. (Kilde: Berlingske Tidende)

Skal Apoteker har udvidet deres beføjelser?
Fremover kan man måske slippe for at gå forbi sin læge. For apoteker skal kunne forlænge recepter og stille diagnoser for nogle sygdomme. Med andre ord lægernes monopol skal brydes på nogle områder.

Disse udmeldinger kommer efter at Lægemiddelstyrelsen i en rapport har opstillet en række modeller for, hvordan farmaceuter kan bruges endnu mere. En række lande har allerede indført noget lignende, som der her er tænkt på.

Apotekerne er tættere på borgerne og har lange åbningstider. Men hvis ordningens skal gennemføres så kræver det efteruddannelse for apotekets personale.

Lægeforeningen er dog ikke meget for den nye ordning. De mener, at det er et habilitetsproblem, at stille en diagnose og så sælge medicinen bagefter. Og det kræver også en jævnlig kontrol hos lægen.

Danskerne foretrækker fysiske butikker
Selv om danskerne køber mere og mere på nettet, så foretrækker de stadig de fysiske butikker. Kunderne kan her mærke og røre butikkerne. Fysiske butikker skaber en særlig loyalitet på grund af den personlige service. Dette er meget svære online.

De fleste dansker foretrækker stadig de fysiske butikker. Det viser en undersøgelse fra konsulent- og videnshuset Retail Institute Scandinavia.

Her svarer 50 pct. at de foretrækker fysiske butikker. 41 pct. svarer, at de foretrækker fysiske butikker, der har webshop. Men kun 8 pct. handler direkte på webshops.

Mange medier har ellers dødsdømt de fysiske butikker. Faktum er at onlinehandlen på dagligvarer kun udgør 2 pct. På elektronik udgør den 15 pct.

I en fysisk butik får kunderne også sociale oplevelser. Danskerne er ellers et af de folkefærd, der køber størstedelen af deres forbrug online. I 2016 købte danske forbrugere 12,5 pct. af deres forbrug online. Det er kun overgået af England med 13 pct. Ja det viser en undersøgelse som Kraka har lavet for DI.

Analysen viser samtidig at 49,7 pct. af danskernes forbrug er tilgængelig online. Så der er masser af muligheder for webshops.

6 ud af 10 køb starter på nettet, men hvis man så har lyst til at købe varen i den fysiske butik, skal det være mulighed for det. Forbrugerne vil have alle muligheder.

71 pct. af de danske detailhandlerkæder, der oprindelig kun havde fysiske butikker, har nu også webshops. Hos DI Handel mener man da også, at kombination af webhandel og fysisk butik er vejen til guldet!

Hvis vi behandler vores kunder godt i butikkerne og skaber loyalitet, så skal vi nok stadig få en masse kunder.

Andel af forbrugere, der foretrækker at handle i den fysiske butik 

  1. Optikkere (ca. 90 pct.)
  2. Dagligvarer (ca. 90 pct.) 
  3. DIY-Branchen (ca. 76 pct.) 
  4. Møbler (ca. 75 pct.) 
  5. Bolig & Tekstil (ca. 70 pct.) 
  6. Isenkram (ca. 58 pct.) 
  7. Personlig pleje (ca. 57 pct.) 
  8. Tøj og Sko (ca. 56 pct.) 
  9. Sportsudstyr (ca. 49 pct.) 
  10. Børneudstyr (ca. 45 pct.) 
  11. Boghandlere (ca. 38 pct.) 
  12. Elektronik (ca. 37 pct.)

Andel af forbrugere, der foretrækker en kombination af fysiske og online butikker 

  1. Elektronik (ca. 52 pct.) 
  2. Boghandlere (ca. 49 pct.) 
  3. Børneudstyr (ca. 46 pct.) 
  4. Isenkram (ca. 43 pct.) 
  5. Tøj og Sko (ca. 38 pct.) 
  6. Kosmetik (ca. 38 pct.) 
  7. Bolig og tekstil (ca. 37 pct.) 
  8. Møbler (ca. 24 pct.) 
  9. DIY – Branchen (ca. 22 pct.) 
  10. Møbler (ca. 20 pct.) 
  11. Dagligvare (ca. 8 pct.) 
  12. Optiker (ca. 7 Pct.)

115 milliarder kr. på Nettet
Sidste år brugte danskerne 115 milliarder kr. på nettet. Heraf var 40 milliarder kr. på udenlandske hjemmesider. Dansk Erhverv mener, at det er ulig konkurrencer. Man vil gerne kæmpe lige vilkår. Udenlandske butikker snyder med momsen og produktsikkerhed. Og her bliver det svært for danske butikker at følge med, siger man fra Dansk Erhverv. Man savner mere kontrol.

Kontrollen af udenlandske varer er mangelfuld. Statsrevisorerne kritiserede i december Skat for at have det laveste kontrolniveau i EU. Statskassen går glip af mindst en halv milliard hvert år i den forbindelse, mener Dansk Erhverv.

Udlændinge køber kun mellem 5 og 6 milliarder kr. i Danske net-butikker.

Kun få prutter om prisen
I diverse TV - udsendelser får folk at vide, at de skal prutte om prisen. Men det er kun halvdelen af os, der gør det. 3F har sammen med Analyse Danmark lavet en undersøgelse, der viser at kun 52 pct. kan finde på at gøre det, når de handler.

Af dem, der spurgte, var der 85 pct., der fik rabat eller noget ekstra med, da de købte hårde hvidevarer. Ved køb af babyudstyr var det 72 pct.

De bedste shopping - centre
Det bedste shopping-center over 25.000 m2 blev Frederiksberg Centret. Og det bedste under 25.000 m2 blev Spinderiet i Valby.

Det første fik prisen for sit mix af butikker og en indretning i tidens stil. Mens det andet fik prisen for at være et moderne citycenter og utraditionel arkitektur.

Herning Centret havde de bedste aktiviteter. Og Waterfront i Hellerup vandt for at være Danmarks flotteste center. Og det hyggeligste center er Rødovre Centrum.

Tænk på de butiksansatte
Nu er kassemedarbejderne blevet bebrejdet at de siger ”Hav en god dag”. Nogle kunder, at det vil de da selv bestemme. Og de mener endda, at det er for amerikaniseret. Men kunder kan jo også selv bidrage med ”God arbejdslyst” til de butiksansatte.

I ulvetimen må man i butikkerne lægge øre og øjne til meget. Stressede, fortravlede kunder med skrigende børn. I butikken skal der scannes, huskes koder, sikres at der ikke er hul i melposen, at grøntsagerne ikke er rådne og at der er utæthed i mælkekartonen. Og så har kunden jo altid ret.

De må finde sig i, at kunderne er urimelige, skælder ud og truer direkte med vold. Ja flere gange har ”Den Gamle Redaktør” her smidt kunder ud, fordi kom med seksuelle bemærkninger til vores piger, der var over grænsen.

Arbejdstiden er jo også urimelig efterhånden efter liberalisering af lukkeloven. De skal arbejde morgen, middag, aften og nat. De skal håndtere nattens posemænd, der afleverer sække med flasker. De skal møde butikstyve, som politiet ikke dukker op efter.

De skal lægge øre til skrigende unger og frustrerende forældre. Ja lunten hos danskerne er blevet mindre. Ja og tænk engang i dag er det nødvendigt at give butiksansatte undervisning i krisehåndtering. 

  • Det var hvad vi havde til dig i denne kategori i denne måned. Vi vender frygtelig tilbage i næste måned. Du kan læse mere om alle de andre besøg i detailhandlen i vores elektroniske database. Du kan også se alle nyheder i detailhandlen i vores opdateringer på vores Facebook. Det sker flere gange dagligt.

Copyright 2018 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16