Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Cykelstien i februar 2018

Der er stadig for mange huller på cykelstierne. Det er ikke sjovt, når det er mørkt. Nu er en el-cykel med 45 km/t på vej. Tankeløst, uansvarligt og usikkerhedsskabende, siger Cyklistforbundet. Og det forbund vil bevare hovedtelefonerne. Cykel aldrig med alkohol i blodet. Ladcykler er de nye prærievogne. Også mange af disse kører råddent. De lider af kantstensskræk. Det er ikke sjovt, at møde en far på sådan en, samtidig med at han holder morgenmøde på cykelstien. Fremtiden byder på nye udfordringer for byplanlæggere. Vi kommer med en fredsløsning med gode råd til førere af ladcykler, tohjulede, gående og bilister. Og så skal vi have mere smil frem for en finger på cykelstierne. Og selv ladcykler er velkommen.

Hold begge hænder på styret
Så har vi igen været en tur ude på cykelstierne. Og det er fint nok, når det er lyst. Så kan du undgå, at kører igennem de dybeste huller på cykelstierne. Men når det er mørkt skal du i hvert fald ikke med den ene hånd betjene din I-pad eller andre tekniske hjælpemidler. Du skal heller ikke pille dig i næsen, for begge hænder skal forblive på styret, ellers ligger du der, når du kører i hullet på cykelstien.

Få din cykel testet!
Mange cykelhandlere tilbyder at gennemgå din cykel. Og det har ”Den Gamle Redaktør” lige fået. Nu kører cyklen som en drøm. Og ”Den Gamle Redaktør” kan overhale de fleste el-cykler.

El – cykel med 45 km/t på cykelstien
Nu er det så muligt, at få en el-cykel med en top - hastighed på 45 km/t som du må køre med på almindelig cykelsti. Og det kan da godt gi en panderynker. For cyklister i dag viser nu ikke den største hensyntagen til hinanden.

På nogle tidspunkter er der trængsel på cykelstierne skal jeg hilse og sige. Og så vil sådan en racer skabe panik for man holder sig vel ikke tilbage. Langt fra alle cyklister tilpasser sig forholdene.

Og respekt møder man heller ikke for de halvprofessionelle spurt – cyklister, der bruger cykelstierne som øvelsesbane. Pludselig er de der bare. Ingen advisering med klokke eller ring. Mon super – el – cyklister kan gøre det bedre?

Disse speed pedelecs kræver hverken stort knallertkort, indregistrering eller nummerplade. Og aldersgrænsen sættes ned fra 18 år til 15 år. Lyset skal altid være tændt, og her skal anvendes cykelhjelm. Ja så er det lige det med spiritus – og narkokørsel. Ja det vil blive sanktioneret ligesom kørsel på en lille knallert.

Tankeløst, uansvarligt og usikkerhedsskabende

Klaus Bondam fra Cyklistforbundet har kaldt det for: 

  • Decideret tankeløst, uansvarligt og ekstremt usikkerhedsskabende

Også Rådet for Sikker Trafik er bekymret. Højere hastigheder mellem forskellige transportmidler på samme areal vil utvivlsomt betyde flere tilskadekommende. Men det er Færdselsstyrelsen, der har truffet afgørelsen.

Cyklistforbundet vil bevare hovedtelefonerne
Dansk Folkeparti vil indføre bødestraf for dem, der cykler med høretelefoner på. Og det synes vi andre måske også er en god ide. De er ikke opmærksomme. Men Cyklistforbundet er af en anden mening.

Man skal ikke være fraværende i trafikken, men det kan let blive med 330 watt i ørerne. Men Cyklistforbundet frygter, at et forbud kan få folk til at fravælge cyklen. Han henviser til cyklisternes gode helbred sparer samfundet for mange penge.

Men holder det argument?

Klaus Bondam fra Cyklistforbundet henviser til undersøgelser fra Holland, der viser, at der ingen sammenhæng er mellem ulykker, formindsket opmærksomhed som cyklist og musik/samtale i hørertelefonerne, mens man cykler.

Cykel ikke med alkohol i blodet
Kan man egentlig cykle med alkohol i blodet? Nej det kan man ikke. ”Den Gamle Redaktør” har forsøgt. Ja hver femte dansker har inden for det sidste cyklet med alkohol i blodet. Ja det er sværere at holde balancen og så er det jo det med ens reaktionsmønster.

Da ”Den Gamle Redaktør” endte på Bispebjerg Hospital med bah buh for et par år siden, efter at være kørt i et kommunalt hul, troede man at undertegnede var plakatfuld. Men nu kom jeg lige fra arbejdet, havde slået hovedet og snakkede grundet dette i vildelse.

Man havde ringet til min søn og spurgt om jeg havde et alkoholproblem.

To dage efter holdt ”Den Gamle Redaktør” et foredrag med hjernerystelse. Teksten kunne overhovedet ikke læses.

Fra 2007 til 2017 blev der blot udskrevet 106 bøder til fulde cyklister. Der er ikke en promillegrænse, hvornår man må køre på cykel. Loven siger bare, at man skal være i stand til at føre cyklen.

Ladcykler – de nye prærievogne
Har du også oplevet at køre bag en ladcykel eller to uden kunne komme forbi. Ja de trehjulede prærievogne er efterhånden blevet cykelstiens skræk. Disse ladcykler kan pludselig foretage det man bedst kalder for ”brat opbremsning” uden tegn, fordi en af poderne foran i prærievognen foretager sig noget, som ikke er så hensigtsmæssigt.

Der er jo kommet mange forskellige slags kørertøjer på cykelstierne efterhånden, blandt andet de såkaldte segways. Og hvis der går kludder i flowet på cykelstierne bliver det hurtigt farligt.

Mange kører ”råddent”
Ja vi skal også passe på alle de turister, der bliver lukket ude på cykelstierne. Mange af disse er tydeligvis nybegyndere. Normalt bliver man hurtig trynet, hvis man gør noget forkert. Og dog. For det kniber stadig med at give tegn ligesom buspassagerer stadig jokker ud foran en, selv om bussen er over hundred meter væk.

Der findes et mindretal af cyklister, der kører decideret råddent. Sådan er det også med ladcykler. Disse prærievogne tager en del af udsynet, så deres råddenskab kan få alvorlige konsekvenser.

I det hele taget er der mange cyklister, der undgår vandpytter og kloakdæksler. Det gør de så uden at give tegn. Når man så er i gang med en overhaling, så kan det blive skæbnesvangert.

Ladcykler lider af kantstensskræk
Ja ladcyklerne lider af kantstensskræk. Det vil sige, at de ofte placerer sig midt på cykelstien. Og det kan godt ophidse sådan nogle som ”Den Gamle Redaktør”, der vil forbi. Med en hel ladning unger i prærievognen, er den åbenbart svært at styre. Den kan hurtig efterlade sig en massiv og frustreret klump af cyklister bag den. Særdeles hasarderede overhalinger er følgen.

Et morgenmøde på cykelstien
Tænk engang, du kan risikere, at der bliver ringet af dig, fordi en el – ladecykel vil overhale dig. Den fylder jo lige så meget som andre ladcykler, så vi har kun et splitsekund til at komme ind til siden. Sådan en kan godt sprede utryghed i morgenmyldre-tiden. Føreren er en far med headset og 300 watt, teenagesønnen sider forrest i prærievognen med et spil på sin telefon. De 300 watt er pludselig afløst af et telefonmøde med forretningsforbindelser. Og det er højlydt for at overdøve trafikstøjen.

Man befinder sig på en offentlig cykelsti, men man skal bare frem. Hver morgen ser det ud til, at man er ved at komme for sent i skole.

Er der p-pladser til ladcykler?
Det er jo smart med en ladcykel, når man tænker på, hvor få og hvor dyre p – pladserne er. Men når det nu kommer til stykket, er der så p – pladser til ladcyklerne?

Ja hvor skal de parkere? De slås om pladsen med almindelige cykler, taxaer, varevogne og busser samt kommunale biler. Balladen fortsætter oppe på fortovet. De kan jo ikke bruge almindelige cykelstativer. Ofte ender de med at spærre fortovet, så barnevogne, kørestole og dårligt gående kun med nød og næppe kan kante sig forbi. Man har i forvejen løbet slalom mellem borde og stole og vareudstillinger.

Ikke let for byplanlæggere
Særlig fra Nørrebro til Frederiksberg er det ikke sjovt at møde ladcykler. Her kunne man godt tænke sig flere tresporede cykelstier, som byens politikere allerede har planlagt overalt. Men man skal lige klare udligningen med de andre kommuner over i Jylland.

Det er bestemt ikke en let opgave for byplanlæggere. Der skal skabes plads til alle på cykel med og uden lad, med og uden motor. Ja nogle er lige så lange som Smart – biler og er op til 1,25 meter i bredden plus/minus kantstensskræk.

Flere biler på vej
Der ofres massevis af penge på cyklister. Flere gange får man at vide, at cykeltrafikken vil stige med 25 pct. frem mod år 2025 og i myldretiden med op til 36 pct. Men samtidig bliver der visket at samlet set er cyklingen på tilbagegang. Der bliver købt biler som aldrig før. Der er kamp om hver centimeter. Det kan være, at det er derfor, at vi ser så mange cyklister op på fortovet.

En Fredsløsning
Men skal vi ikke se om vi her kan lave en fredsløsning. Først en gang må vi se, at få flere smil frem på cykelstien. Der er alt for mange, der giver en finger. Selvfølgelig skal ladcyklen være der lige så meget som os andre. Vi forsøger:

Til Ladcykler: 

  • Skift ikke bane, medmindre det er strengt nødvendigt. Vandpytter og kloakdæksler er ikke en gyldig grund (gælder også to hjulede). Husk at tjekke, om der er cykler på vej forbi dig, og vis af, så andre kan se, hvad du vil (gælder også to hjulede)
  • Hold dig så tæt på indre kantsten som muligt. Træn i at overvinde kantstensskræk. Nogle ladcykler er virkelig skrappe til at gøre sig smalle, at hurtige cykler kan komme forbi. Hvis man konsekvent placerer sig midt på cykelstien og opfatter det som de øvrige cyklisters problem at komme forbi, bliver man meget upopulær. 
  • Bliv ikke trodsig, når andre cyklister giver tegn til, at de vil overhale dig. De fleste vælger cyklen, fordi den er den hurtigste transportform, og de har (også) noget, de skal nå. Fx hente deres børn. 
  • Lad være med at slingre. Det kommer du til, hvis du tjekker facebook og instagram, mens du cykler. Det faktum, at en ladvogn støtter på tre hjul, så man ved lige – ud kørsel skal koncentrere sig om at holde balancen, gør det tilsyneladende fristende at betjene smartphonen under kørslen, især når ungerne er sat af. 
  • Pas ekstra godt på, at du ikke kommer til at skifte bane og køre i vejen for nogen, når du lægger an til et sving, fordi du gerne vil gøre kurven ekstra stor, blød og sikker (dette gælder også for kvinder på mormor – cykler). 
  • Undgå at have familiens nyfødte på dig i en bæresele, mens du kører med de store på ladet. Hvis cyklen har ubalance skal du bruge din egen kropsvægt og balance som kontravægt, og det kan være svært, hvis du samtidig skal passe på guldklumpen foran din brystkasse. 
  • Lav ingen bratte opbremsninger, hvis der er cykler bag dig. Stop cyklen kontrolleret og træk den op på fortovet, hvis der er plads, og gå tilbage, hvis du har tabt noget. 
  • Har du motor på? Eldrevne ladcykler må køre 25 km/t. Men dette kan være alt for hurtigt og skabe farlige situationer på travle cykelstier. Den typiske marchhastighed i København er kun på 16,3 km/t. Vent med at give den gas, til du har fri bane. 
  • Tjek, at der er plads til alle fodgængere, også dem med barnevogne og rollatorer, når du parkerer din ladcykel, så du ikke tvinger dem ud på kørerbanen.

Til de to hjulede: 

  • Læg dig ikke for tæt op ad ladcykler, der er ved at svinge, og sving dig absolut ikke ind foran dem imens. Hvis ladcyklen foretager for hurtigere og skarpe sving, risikerer de at få overbalance og tippe. Giv dem plads til store bløde og sikre kurver. 
  • Hvis en ladcykel i din nærhed har fuldt læs, skal du vide, at det er svært at bremse den hurtigt. Så tag hensyn og undgå at skabe situationer, hvor det er nødvendigt for ladcykel-føreren at hugge bremserne i. 
  • Vis forståelse, hvis du havner bag en ladcykel i snevejr og der kun er ryddet et spor. Mor eller far bag styret er lige så ked af det som du – og det er jo ikke dem, der bestemmer, hvor meget der bliver ryddet. 
  • Lad i det hele taget være med at hidse dig op over ladcykler. Mange ladcyklister føler sig lagt for had og chikaneret. Accepter, at de også har lov til at være her – og råb ikke af dem. 
  • Husk nu at give tegn, når du foretager dig noget på cykelstien 
  • Se dig tilbage, når du overhaler 
  • Når bussen holder, og der ikke er nogen perron, er det dig, der skal holde tilbage 
  • Bliv på cykelstien, du har ikke noget at gøre på fortovet eller fodgængerovergangen 
  • Du behøver ikke lige at tjekke Facebook, når du er på cykelstien

Til bilister:

  • Lad være med at tage chancer, cyklister er hurtigere end du tror 
  • Kig dig ekstra for, når du laver et højresving

Til de gående: 

  • Gå ikke ud på cykelstien, når du ser bussen i det fjerne 
  • Sæt dig ind i reglerne mht. ind- og udstigning af bus

Ja sådan kunne vi blive ved. 

Vi har masser af cykel-artikler på vores hjemmeside. Brug søgefunktionen. Og gå ind vores elektroniske arkiv. Hold også øje med vores Facebook, der bliver opdateret flere gange daglig. Vi vender snart tilbage med nyt på og omkring cykelstien.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16