Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Kaos med EL-cykler/løbehjul

Det er nærmest kaos. En magelig undskyldning. Ikke de store fysiske anstrengelser. Fodgængere bør se sig over skulderen. Man kan mange ting på en gang. Man kan godt overhale den. Det er en benspænd for andre trafikanter. I top på PriceRunner. Ultimatum fra Københavns Kommune. Det er nu ulig konkurrence. Juridisk gråzone. El – løbehjul flyder over det hele. Seks nye operatører kan være på vej. Transportministeriet tolker loven anderledes. Man nedlægger 30 p – pladser. Nye retningslinjer. Cyklistforbundet mener, at det er en uholdbar situation. Tjek lige forsikringen.

Er dette særlig miljøvenligt?
29 dage, så kort er levetiden på elektriske løbehjul, som firmaet Bird har sat ud i den amerikanske by Louisville. Politikken har undersøgt holdbarheden på de el – løbehjul, der flyder rundt i de københavnske gader. Her er vurderingen 2 – 3 måneder.

Det er der flere forklaringer på. Modellerne som firmaerne bruger er ikke brugt til at blive brugt af så mange og slet ikke så tunge brugere. Hærværk og dårligt vejr er også med til at gøre levetiden ganske kort. Nedslidningen er på papiret et alvorligt problem for firmaernes overlevelse.

Skal et firma overleve, ja så forudsætter det, at et el-løbehjul holder i mindst et halvt år. Det forudsætter også, at firmaerne kan indkøbe dem til en helt anden indkøbspris.

Men hvad lever disse firmaer så af? Ja for at have succes, så er kunderne først og fremmest data som man kan sælge og tjene store penge på det.

Men for at få hurtig gevinst, ja så betaler miljøet og de mange ansatte, der skal bruges for at holde hjulene i gang. Det er nemlig attraktivt ved forretningsmodellen, at firmaerne reelt ikke hyrer nogen, men at man har selvstændige som underleverandører. De kan nemlig fyres og presses på prisen.

Er alt dette særlig miljøvenligt?

Det er nærmest kaos
Ja velkommen til et nyt afsnit af begivenheder og hændelser på cykelstien. Vi har i utallige artikler efterhånden beskrevet, hvad der sker på cykelstierne. Og her troede vi i vores naivitet, at de nye kørertøjer, der nu har tilladelse til at føre sig frem på cykelstierne, ja dem kunne man regulere, så det stadig var nogenlunde sikkert at være på cykelstierne. Men det ser ikke ud til at være tilfældet. Der er nærmest kaos.

Men nu er der bestræbelser i gang for at få styr på det hele. Men ak, problemerne er ikke kun her i København. Det er overalt i storbyerne.

En magelig undskyldning
El-løbehjulet er en positiv nyskabelse i kategorien ”fremkommelighed”. Det er er jo et klimavenligt alternativ til bilen. Men hvor meget alternativ er det egentlig?

Nu kan man få frisk lugt uden at blive svedig. ”Den Gamle Redaktør” har allerede set folk på vej til uddannelse, job og andet med rygsæk og labtop stukket ned i bukselinningen. Klima- og sundhedseksperter er begejstrede. Men er den ikke også en magelig undskyldning til at lade både bil og cykel stå – dette el – løbehjul?

Ikke store fysiske anstrengelser
Også de store aktører, Uber og Seagway har sendt deres version ud på markedet. Endda i stor målestok. Man tager ikke så meget hensyn til, om der findes tusindvis i forvejen. Der er i den grad et marked for dette el- løbehjul.

Det kræver ikke de store fysiske anstrengelser. Måske er balancenerven udfordret! Batterimotoren klarer det meste. Måske finder folk efterhånden ud af, at der ingen grund er til, at bevæge sig overhovedet?

Fodgængere bør se sig over skulderen
Men som fodgænger bliver man nødt til at se sig for. Efterhånden har disse smarte kørertøjer bevæget sig op på fortovene. Og særlig folk med rollatorer har grund til at se sig ekstra for. I forvejen har handikappede det svært i Københavns gader og på fortove. Ja faktisk også på fodgængerovergange. Disse løbehjul kommer lydløst snigende bagfra.

Man kan mange ting med en hånd
Egentlig er det utroligt hvad man kan på denne. Man kan tale i mobiltelefon og tjekke Instagram med kun en hånd på styret. Størstedelen af ens koncentration er rettet mod ens smartphone.

Nu skal der vel ikke meget ujævnhed til i asfalten før løbehjulet slår en sidelæns salto. Der kan vel også opstå situationer, hvor bremserne svigter eller at forhjulet punkterer. Men eksperter menter, at antallet af hjernerystelser, kraniebrud, brækkede håndled og albuer ikke vil stige væsentlig.

Udlejningsfirmaerne anbefaler styrhjelm. Men det ser ikke ud til at de unge gider at tage en sådan ”snublekysse” med sig. Det amerikanske firma Bird har således forsøgt at få lempet reglerne, så man ikke skal have disse ”irriterende” styrthjelm på.

Man kan godt overhale den
Jo ”Den Gamle Redaktør” har allerede oplevet dette nye fænomen på de tætpakkede cykelstier i København. Man skal huske på at dette fænomen har en anden kørerytme end en almindelig cykel. Den er hurtigere i acceleration. Men snart overhaler man den.

Men det skulle nødig være sådan, at forældre ikke tør sende deres børn i skole på cykelstien, fordi de nye kørertøjer udgør en fare for sikkerheden. Der er kommet en ny blanding af uhomogene tohjulere, ladcykler med og uden motor, el-cykler, læbehjul, segways, motoriserede skateboards og hvad der ellers er blevet læsset ind på cykelstierne i disse år. Tænk engang, hvis os almindelige cyklister resignerer og tager bilen eller toget!

Benspænd for andre trafikanter
I modsætning til den hvide bycykel, der skal parkeres i særlige standere, ser det ud til at man smider eller stiller løbehjulene, hvor man vil. De vælter meget gerne i uordentlige dynger på fortove, cykelstier og vejbaner, indtil nye kunder booker dem via deres apps.

Det kan da godt være at udlejerne siger, at de samler dem ind, men efter kort tid ligger de jo igen og flyder.

I top på PriceRunner
Vi skal selvfølgelig være åbne over for nye måder at bevæge os i trafikken på, men den første tid i København med disse nye trafikmidler har været en stor gang kaos. Men situationen har været lige sådan i andre storbyer. I bogstaveligste forstand har de været benspænd for alle andre trafikanter.

På Danmarks største produkt – og prissammenligningstjeneste PriceRunner har det elektriske løbehjul ligget helt oppe i Top 20 på de mest søgte produkter i Danmark. Her forudser man, at løbehjulet bliver et sommerhit i år. Det er meget usædvanligt, at et nyt produkt på så kort tid bliver et af de mest søgte produkter. Det vidner om en usædvanlig stor interesse.

Det er løbehjulet Xiaomi M365, der storhitter hos mange danskere, der gerne vil hurtigere og nemmere gennem trafikken. Prisen for løbehjulet varierer lige fra 3.090 kr. i den billigste butik til 5.696 kr. i den dyreste butik.

Ultimatum fra Københavns Kommune
Pludselig havde Københavns Kommune fået nok. Senest den 15. marts skulle der være styr på el – løbehjul og udlejningscykler i Københavns gader ellers vil Københavns Kommune komme med fejebakken og fjerne kørertøjerne.

Dette ultimatum blev stillet over for løbehjulsudlejerne, svenske Voi, tyske Tier og cykeludlejeren Donkey Republic.

Fra kommunens side tolkede man det på den måde, at vejlovens § 81 forbyder selskaberne, at udleje deres cykler fra kommunal grund uden tilladelse.

Transportministeriet er efter de hvide cykler
Der er ofret mange penge på ”de hvide cykler”, og de har længe været alene på markedet. Men andre vil gerne have del af udlejningen. Den orange cykel, som vi ser mange steder har længe forsøgt at komme ind i varmen. Transportministeriet mener ikke, at Københavns kommune kan holde den ude. Selskabet bag ved Donkey Republic har 800 cykler.

Københavns Kommune gør opmærksom på, at de ikke har deres egne cykelstativer og at det vil gå ud over fremkommeligheden. Men Transportministeren har påpeget, at antallet af orange cykler kun udgør 0, 12 pct. af københavnernes egen cykelpark på 675.000 cykler.

Fortove, pladser og cykelstativer flyder i forvejen over af cykler og løbehjul. Hvis Transportministeriet mener, at man bare skal åbne op, så bliver der i den grad kaos i København.

Ulig konkurrence
Yael Bassan, der ejer cykelbutikken Copenhagen Bicycles og selv udlejer mere end 2.000 cykler til udlejning fra blandt andet hoteller i København er stærkt fortørnet over, at en af løbehjulsejerne Tier stille løbehjul til udlejning ud for hendes butik på hjørnet af Havnegade og Nyhavn. Desuden stiller firmaet også cykler op på en plads over for butikken. Her har hun i flere år forsøgt at få tilladelse til at stille hendes egne cykler op til udlejning. Men hun har fået at vide, at cyklerne ville ”skabe et uordentligt udtryk ” og ”skræmme området æstetisk”.

Yael Bassan mener, at konkurrenterne nu tager hendes kunder, fordi de bare stiller løbehjul og el – cykler, hvor det passer dem. Hun kan ikke se det rimelige i at hun skal have bøder for noget andre ikke skal have bøder for. Hun går ind for orden og retfærdighed. Det mener hun ikke eksisterer inden for cykler og el-løbehjul i København.

Hun har søgt om masser af tilladelser, men fået afslag alle gange. Men de ny udlejer stadig fra offentlige pladser og får ingen bøder.

Uanset om de starter med at stå på et privat område, så ender de jo med at stå et ulovligt sted. Det er frustrerede for virksomhederne. Så risikerer butikkerne at lukke, når nogle kan lave ulovlig forretning på offentlig vej.

Yael Bassan hilser det meget velkommen, at københavnske politikere laver nye regler på området og får forvaltningen til at håndhæve dem. Gerne inden turistsæsonen går i gang.

Juridisk gråzone
Andre erhvervsdrivende og borgere har også klaget over forholdene. Det har sikkert været det, som har fået Københavns Kommune til at reagere. Men åbenbart er der meget uklare regler på området.

Udlejningsfirmaerne opererer i en form for juridisk gråzone. Hvis virksomhederne selv lejer løbehjul ud fra et offentligt sted, kræver det en tilladelse. Men hvis en bruger selv finder et løbhjul på offentlig vej og betaler for at bruge det, bliver det mere mudret. Spørgsmålet er så, hvordan kan Københavns Kommune så true med politiet?

El – løbehjul flyder over det hele
Flere lokaludvalgsformænd oplever at el – løbehjulene flyder på gaderne i flere dage. De bliver stillet foran trappeopgange og Den Gamle Redaktør kan fortælle, at de også ligger over cykelstier.

I forvejen er der mange på cykelparkering i København. I butikkernes vinduer står der skrevet ”Cykler fjernes uden ansvar”.

Voi, der stillede sine første el – cykler op i København 17. januar i år, er nu oppe på 50.000 brugere. De undrer sig over, at virksomhederne ikke har den nødvendige tilladelse til at leje ud.

Voi forklarer, at hver aften bliver deres løbehjul indsamlet og placeret hos en række partnervirksomheders private grunde for igen at blive sat ud om morgenen. Der kan ikkeforhindre brugerne i at parkere forkert eller ulovligt.

Donkey Republic, der er dem med den grimme orange cykel, vil også gerne ind på almindelig el – cykel område samt løbehjul. De siger, at de har været i løbende dialog med kommunen.

Seks nye operatører kan være på vej
I øjeblikket er der 400 el – løbehjul til udlejning i København, men mange flere er på vej. Seks nye operatører forhandler i øjeblikket med Københavns Kommune om at opstille El-løbehjul.

Transportministeriet tolker loven på en anden måde
Nu har Transportministeren så tolket vejloven anderledes end Københavns Kommune. Der er blevet sendt et 3 ½ siders brev til kommunen. Transportministeriet gør opmærksom på at de er lovgivende myndighed, når det gælder transport og anvendelse af offentlig vej. Men det er kommunen, der som vejmyndighed skal sørge for, at loven bliver overholdt.

Man nedlægger bare 30 p – pladser
Nu ser det så ud til, at Københavns Kommune er klar med en plan. Man er klar til at kunne placere de 2.000 el – løbehjul. Og det gør man på den måde, at man nedlægger 30 p – pladser. Og det er så de områder, man kalder byområde 1. Og det vil sige store stationer, Middelalderbyen, strøggader og centrale pladser.

Disse p – pladser skal bruges som ”hubs” for løbehjul og cykler til udlejning. Samtidig slår forvaltningen fast, at en bilparkeringsplads højst kan rumme otte til ti udlejningscykler uden stativ eller 20 udlejningsløbehjul uden stativ.

Og skulle nedlæggelse af disse p – pladser ikke være nok, ja men så nedlægges der bare yderligere p – pladser.

Nye retningslinjer
Det er en af de løsninger som Transportministeriet har foreslået. Og så er der ellers nogle vilkår, der blandt andet siger, at udlejningskøretøjer aldrig må opstilles på en måde, så de er til gene for trafik, færdsel og tilgængelighed. Det kan f.eks. være, at fodgængere og personer med barnevogne eller rollatorer ikke kan komme forbi og at cyklister tvinges ud på kørebanen.

Kørertøjerne må ikke anbringes så de mindsker adgangen til monumenter, butikker, restauranter eller udstillingsvinduer, eller så de vanskeliggøre københavnernes cykelparkering.

Udlejerne skal også sikre og dokumentere, at køretøjerne er lovligt og hensigtsmæssigt opstillet, også når opstilling sker, efter at brugerne har taget deres tur. Ulovlig parkerede køretøjer skal fjernes på udlejerens egen regning. Hvis udlejerne ikke overholder reglerne, vil deres tilladelse til at opstille cykler blive tilbagekaldt.

Foran transportministeriet demonstrerede de nu etablerede cykeludlejere. De føler, at de er udsat for både ulovlige og ulig konkurrence. De mener også, at det ikke er i orden, at man fortsat kan leje el-løbehjul og –cykler fra fortov og pladser rundt om i byen. De mener, at det er usædvanligt at en minister blander sig i striden. De er enig med Københavns Kommune i, at de kan give påbud, når der udlejes fra offentlig pladser.

Cyklistforbundet mener, at det er en uholdbar situation
Cyklistforbundet er heller ikke tilfreds. De efterlyser mere regulering af de nye transportformer. Her mener man, at det er en uholdbar situation.

Tjek lige forsikringen
Hvis ulykken er ude og forsikringen ikke er i orden, og man har kørt ulovligt giver det ud over risikoen for invalidering også økonomisk risiko for millionkrav. De to udbydere, der er i øjeblikket er forpligtet til at have lovpligtig ansvarsforsikring på kørertøjerne. Forsikringen gælder dog kun, hvis et uheld går ud over tredjemand, altså ikke føreren af løbehjulet.

Føreren er aldrig dækket af en ansvarsforsikring for motorkøretøjer. Han skal selv have en ulykkesforsikring, og den skal være lovpligtig.

Hvordan kan kommunen se gennem fingre med det?
Når politiet stopper en, skal brugeren bevise, at man er forsikret. Det kunne man også, hvis man brugte den svenske Voi. Men det kneb mere med tyske Tier. Her står der på deres hjemmeside, at det er brugeren, der har ansvaret. Men sådan fungerer lovgivningen ikke i Danmark. Hvordan har kommunen kunne overse en så vigtig ting? Nu har man da hvis fået styr på det.

Alt ser ud til, at har man benyttet sig af det grønne løbehjul, så har man gjort sig strafbar. Hvis politiet havde stoppet en, så ville det have kostet 1.000 kr. Nu er tyskerne hvis ved at få styr på dette problem. Og de har nu meddelt, at de har fået styr på det med ansvarsforsikring.

I Paris overvejer man El – løbehjul – kørekort
Ingeniøren skriver, at mere end 1.500 patienter i USA er blevet behandlet for skader som følge af kørsel på el – løbehjul. Det reelle tal formodes dog at være væsentlig højere. I Frankrig blev fem dræbt og 287 såret på rulleskøjter og løbehjul i 2017. Bystyret i Paris har overvejet, om man skal tage kørekort til el – løbehjulet.

Om de nye retningslinjer går igennem i København er dog endnu tvivlsomt. Socialdemokratiet og Enhedslisten er imod. Alternativet kan dog nå at vippe det hele.

Regler blev ikke til noget
Transportministeriet anbefaler, at københavnerne kigger på Aarhus – modellen. Men her har man kun en enkelt udbyder af el-løbehjul og det sikkert heller ikke i transportministerens ånd. Både De Radikale og De Konservative vil have flere udbydere, så der er konkurrence på området.

Ja De Konservative vil have konkurrencen helt fri. Men kan man så styre det? Og så mener man, at nedlæggelse af 30 p – pladser er som grebet ud af luften og kun handler om politisk chikane. Forvaltningen mener, at disse 30 p – pladser kan rumme flere tusinde el-løbehjul. Godt nok fylder de ikke meget, men alligevel!

Først ved næste møde den 8. april vil der være klarhed, om man kan kopiere Aarhus – modellen. Og det har man så åbenbart ikke kunnet alligevel. 

  • Vi har skrevet en masse om cykler på vores hjemmeside, om cykelkultur og mangel på samme. Gå ind i søgefunktionen og vores arkiv, så kan du finde dem. Hold også øje med vores Facebook, der bliver opdateret flere gange dagligt.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16