Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Vækst i stedet for nulvækst

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, Avedørelejren, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 / 36 48 02 19 / 23 23 00 28 fax. 36 48 02 18 aarrebo@adr.dk

Fra billig-øl til kvalitet i øko:
Salg af økovarer boomer og giver supermarkeder vækst i stedet for nulvækst

I efteråret 2006 satsede flere i dagligvaresektoren i stigende grad på salg af økovarer.

I året 2005 oplevede supermarkeder en beskeden vækst på 0,5% i kroner i kasseapparaterne i forhold til året før. Discount kom hjem med +3,8%, en neddæmpning efter flere års højere vækst op til 16% årsvækst i 2003.

I året 2006 fik supermarkeder løftet væksten til +2,6% efter en øget satsning for bl.a. økovarer og bedre kvaliteter til højere priser i 2. halvår. For discount blev det til en tilbagegang på 0,5% i 2006.

I januar-februar var der fortsat tilbagegang på 0,6% for discount men 5,1% fremgang i kasseapparaterne for supermarkeder.

De nyeste tal for hele føde- og dagligvaresektoren fra Danmarks Statistik viser for marts en samlet fremgang på 4,7% mod kun 0,1% i marts sidste år. I mængder blev det i marts i år til en fremgang på 1,2%. Forskellen fra 1,2% i mængder til 4,7% i kroner viser tydeligt, at det er lykkedes at øge salget af økovarer og bedre kvaliteter i et højere prisleje.

For 1. kvartal en samlet fremgang for hele føde- og dagligvaresektoren på 2,7% i kroner og minus 1,2% i mængder.

Dagligvaresektorens kæder er gået fra tilbud på øl i kassevis til en benhård kamp om fastholdelse og tilgang af kunder til økovarer og bedre kvaliteter i et højere prisleje efter et par år med en omsætningsudvikling i nulvækst til trods for forbrugsfest, når man ser på udviklingen i solgte mængder som opgjort hos Danmarks Statistik.

Supermarkederne hos COOP kickstartede økosalget med 10% rabat i økologi i januar. Det sparkede for alvor supermarkeds- og discountkædernes kamp om øko- og kvalitetskundernes gunst i gang.

Der var engang, hvor kampen om dagligvarekunderne primært handlede om stadig billigere varer i stadig dårligere kvaliteter. Danmark var berygtet for at spise sig selv af med for ringe kvalitet trods produktion af god kvalitet, der gik til eksport. Den tid er forbi. Især den stigende forbrugergruppe over 45 år med god økonomi sekunderet af børnefamilier satser nu langt mere på sundhed.

Det har dagligvarekæderne for alvor fået øjnene op for. Derfor steg salget af økologiske fødevarer med 18% sidste år til 2,7 milliarder og forventes at stige med 25% i år. En stigning, der kan blive op mod 40% hvis producenterne af økologiske produkter kan følge med.

Og så vil det fortsat være en lille "nicheomsætning" i dagligvaresektoren med en samlet omsætning på formentlig over 80 milliarder.

Men en væsentlig profileringskamp for at tiltrække kunder til en sundhedsprofil og alle de andre varer i stedet for en kasse øl til underskudspris. En profileringskamp især IRMA har forstået at stå som frontfigur for.

I sidste ende handler det om en benhård overlevelseskamp efter en større markedsandel af forbrugerkronerne til føde- og dagligvarer på et marked med alt for mange dagligvarebutikker efter boomet af discountbutikker, og nu hvor forbrugsfesten bremser op især for udvalgsvarebrancherne med lidt mere øget forbrugsplads til føde- og dagligvarer.

Et marked, hvor de lokale specialprodukter i fødevarer og økoprodukter kan opnå et langt bedre fodfæste markedsmæssigt set i Danmarks end ellers muligt tidligere.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16