Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Vækstvindere

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, Avedørelejren, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 / 36 48 02 19 / 23 23 00 28 fax. 36 48 02 18 aarrebo@adr.dk  

Udviklingen i detailhandelen baseret på de nyeste tal (værdiindeks - udviklingen i kroner) fra Danmarks Statistik for juli og for årets første 7 måneder fordelt på brancher v/Bent Aarrebo Pedersen.

Detailhandelens vækstvindere i juli blev:
1. Butikker med musikinstrumenter +42%
2. Dyrehandlere +40% . 3. Urmagere +38%

Den våde juli blev en herlig måned for nogle i detailhandelen, men ikke for alle. Samlet opnåede detailhandelen i juli en fremgang på 3%. På niveau med juli sidste år.

Supermarkeder gik i juli tilbage med 2%, discountbutikker frem med 3%, døgnkiosker frem med 5%, kolonial (købmænd/brugser) tabte, gik tilbage med 7% og varehuse/stormagasiner frem med 5%. Hovedbranchegruppen: "Føde- og dagligvarer" gik i juli frem med 1%. Parfumerier gik i juli frem med 20%, materialister tilbage med 5%.

Bedst blandt brancher gik det i juli for:
1. Butikker med musikinstrumenter med en vækst på 42%,
2. Dyrehandlere med +40%
3. Urmagere med +38%.

Dårligst gik det i juli for:
1.Chokolade/konfektureforretninger med -27%
2. Cykelhandlere med -17%,
3. Guldsmedeforretninger (blandede med ure og guld/sølv) med -9%.

De 9 specialbrancher med fødevarer
opnåede i juli en beskeden gennemsnitlig fremgang på 0,1%. Bedst gik det for slagtere med +17% og ostehandlere med +13%. Dårligst for chokolade-/konfektureforretninger med -27% og fiskehandlere med -8%.

De 7 specialbrancher med "beklædning, sko m.v."
opnåede i juli en gennemsnitlig branchefremgang på 10,3%. Bedst gik det for lædervareforretninger med +26% og sko med +15%. Dårligst for dametøj med -3% og herretøj med +3%

De øvrige 25 specialbrancher med udvalgsvarer
opnåede i juli en gennemsnitlig branchefremgang på 9,4%. Bedst gik det for butikker med musikinstrumenter med +42%, dyrehandlere med +40% og urmagere med +38%. Dårligst for cykelhandlere med -17%, guldsmede (blandede ure og guld/sølv) med -9% og farvehandlere med -7%.

Årets første 7 måneder gav detailhandelen en samlet fremgang på 2,5% nærmest en halvering i forhold til sidste års første 7 måneder med +4,4%.
Sidste år 2. halvår blev til en fremgang på 3%. For hele 2006 blev det til +3,9%.
Året i år 2007 tegner til en fremgang på måske kun lige over 2%.

Hovedbranchegruppen: "Føde- og dagligvarer " opnåede i årets første 7 måneder en samlet fremgang på 2,5% mod de samme 7 måneder sidste år på 1,5%. En fremgang i år i høj grad baseret på øget fokus på økologi og bedre kvaliteter i et højere prisleje både hos forbrugerne og i butikkernes især kædernes markedsføringsindsats.

I årets første 7 måneder opnåede døgnkiosker en fremgang på 5,7%, supermarkeder +2,9% og dermed mere end discount på +2,6%, kolonialhandel (købmænd/brugser) en lille tilbagegang på 0,3%. Varehuse/stormagasiner opnåede +2,4%. Parfumerier +10,4%. Materialister måtte registrere en tilbagegang på 4,3% mod sidste år en fremgang på 10,3% i årets første 7 måneder.

Bedst ud af årets første 7 måneder kom:
1. Urmagere +22,8%
2. Dyrehandlere +18,6%
3. Butikker med musikinstrumenter +14,5%
4. Lædervarer +11,6%
5. Babyudstyr/børmetøj +10,4%
6. Parfumerier +10,4%

Dårligst ud af årets første 7 måneder kom:
1. Chokolade-/konfektureforretninger -19,9%
2. Tobaksforretninger -10,4%
3. Cykelhandlere -8,3%
4. Boghandlere - 6,7%
5. Farvehandlere -6,5%
6. Butikker med køkkenudstyr/glas/porcelæn m.v. -5,0%

Dertil også tilbagegang på 4,3% for materialister foruden for butikker med kjolestoffer/garn/broderier.

De 9 specialbrancher med fødevarer
opnåede kun en gennemsnitlig branchefremgang på 0,4% i årets første 7 måneder. Bedst gik det for ostehandlere med +9,9%, bagere med +9,0%. Dårligst for chokolade-/konfektureforretninger med en tilbagegang på 19,9% og tobaksforretninger med -10,4%.

De 7 specialbrancher med "beklædning, sko m.v."
opnåede en gennemsnitlig branchefremgang på 5,8% i årets første 7 måneder. Bedst gik det for lædervarer med +11,6% og babyudstyr/børnetøj med +10,4%. Dårligst for butikker med "stoffer,garn,broderier m.v." med -4,3% og dametøj med kun +0,2%.

De 25 øvrige specialbrancher med udvalgsvarer
opnåede i årets første 7 måneder en gennemsnitlig fremgang på 3,5%. Bedst gik det for urmagere med +22,8%, dyrehandlere med +18,6% og butikker med musikinstrumenter med +14,5% Dårligst for cykelhandlere med -8,3%, boghandlere med -6,7% og farvehandlere med -6,5%

Næsten væksthalvering i år

Med en fremgang på kun 2,5% i årets første 7 måneder for den samlede detailhandel næsten en halvering i forhold til de samme 7 måneder sidste år på +4,4% og forventelig nok også næsten en halvering resten af året i forhold til de sidste 5 måneder sidste år på +3%, så tegner det til en fremgang for året 2007 på måske lidt over 2%, hvor årets 2006 kom i hus med en fremgang på 3,9%.

Et fortsat øget salg i økologi og bedre kvaliteter og dermed i et højere prisleje end sidste år foruden forventelig stigende føde- og dagligvarepriser i det hele taget kan bevirke, at fremgangen i år for den samlede detailhandel holdes over 2%.

Afgørende vil også være julehandelen/december måned, der er gået fra +7% i 2003 til +6% i 2004 til +4% i 2005 og til kun +3% i december i 2006 altså en markant væksttilbagegang fra december 2003 på +7% til december 2006 på +3%. Det kan nok ikke forventes, at december i år kommer op på +3%.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16