Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Festen klingede af

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, Avedørelejren, 2650 Hvidovre
telefon 36 47 01 28 / 36 48 02 19 / 23 23 00 28 fax. 36 48 02 18 aarrebo@adr.dk  

NOTAT 1. oktober 2007
Værdiindeks (kroner) offentliggjort i Danmarks StatistikBank 1. oktober 2007Indeks for solgte mængder offentliggjort i Nyt fra Danmarks Statistik 1. oktober 2007
bearbejdet og kommenteret af Bent Aarrebo Pedersen

Festen klingede af for udvalgsvarer i august
Højere priser for føde- og dagligvarer tapper omsætning fra udvalgsvarer. Hovedbranchegruppen: "Føde- og dagligvarer" synes at presse citronen til alt det, den kan gi` lige nu og resten af året

Udviklingen i detailhandelens kasseapparater (i kroner) var sidste år i august for "føde- og dagligvarer" på +1,9%, i år blev det til +4,5%.

For "beklædning, sko m.v." sidste år i august på +9,2%, i år blev det kun til -0,5%.

For "andre forbrugsvarer" sidste år i august på +4,2%, i år blev det til +2,0%.

For den samlede detailhandel sidste år i august på +3,6%, i år blev det til +2,4%.

Det er helt tydeligt, at kæderne indenfor hovedbranchegruppen: "Føde- og dagligvarer" med succes har strammet op på sortimentet for at sikre et øget salg i økologi og bedre kvaliteter til pænt højere priser med en fremgang i august på 4,5% i kroner for gruppen overfor en fremgang på 2,8% i mængder. En udvikling, der kendetegner de første 8 måneder med en fremgang på 2,8% i kroner overfor en ellers tilbagegang i mængder på -0,6%. Forbruget af føde- og dagligvarer med +2,8% i mængder i august er måske kommet ud af de senere års dødvande, nulvækst-situation i mængder.

                                              Kroner                  Mængder
                                       august**)  8 mdr. *)   august**)  8 mdr*)
 
Føde- og dagligvarer        +4,5%     +2,8%         +2,8%     - 0,6%
Beklædning,sko m.v.       - 0,5%      +3,7%        +3,7%      +6,6%
Andre forbrugsvarer        +0,9%      +2,0%        +1,1%      +2,5%
 
Detailhandel i alt              +2,4%      +2,6%         +2,1%      +1,3%
*) månedsgennemsnit
**) i forhold til samme måned/piriode året før 

Hovedbranchegruppen: "Beklædning,sko m.v." har pæne fremgange i mængder med +3,7% i august og +6,6% for de første 8 måneder i år, men med lavere produktionspriser i østen og dermed tilbagegang i august i kroner på -0,5% og "kun" en fremgang i de første 8 måneder i kroner på +3,7%, så kan det blive svært for gruppen at hente en pæn fremgang i kroner hjem resten af året. Med det lavere prisniveau, så kan det godt gå hen at blive til en flot julehandel i alt fald i mængder, hvis ellers gavemodtagerne har brug for en større garderobeudskiftning eller giver plads på ønskesedlerne til mere i garderobeskabene.

Hovedbranchegruppen: "Andre forbrugsvarer" har nogenlunde den samme nu beskedne vækst både i kroner og i mængder både i august og i de første 8 måneder. Der skal en hård tørn til for at hale en bedre udvikling hjem i årets sidste måneder, det kan blive lidt af en hård nød at knække for at sikre en god julehandel for denne gruppe med de mere langvarige forbrugsgoder.


Føde- og dagligvarekæderne presser citronen
og tapper nu udvalgsvarebrancherne for vækst


Med en fremgang i kroner i kasseapparaterne på 2,4% i august for den samlede detailhandel båret hjem af en vækstmæssigt set nok for mange uventet "vækst-genrejsning "af hovedbranchegruppe: "Føde- og dagligvarer" med en fremgang på 4,5% i kroner og i mængder på 2,8%, som ikke set i flere år, så er der i høj grad lagt i kakkelovnen overfor udvalgsvarebrancherne til kampen om forbrugernes nok mindre åbne pengepung resten af året, især også når det gælder julehandelen.

De første 8 måneder i år blev til en samlet fremgang i kroner i butikkernes kasseapparater på 2,6% mod sidste år på +4,3%. sidste år landede på +3,9% for hele året. Årest sidste 4 måneder blev som gennemsnit sidste år på +3%.

Trods en øget indsats fra "Føde- og dagligvarer" for fremgang gennem et højere prisniveau på økologi og bedre kvaliteter m.v. og højere priser i det hele taget, så kan årets sidste 4 måneder i år godt lande med en beskeden samlet fremgang på omkring 2% måske mindre.Og dermed for hele året på under +2,5%, noget lavere end sidste år for hele året på +3,9%.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16