Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Hvad vil socialdemokraterne

Offentliggjort 3. august 2009

Der er åbenlys uenighed hos Socialdemokraterne med hensyn til Nørrebrogade. Klaus Bondam varsler flere lukninger. Men de forbedringer, der er opnået på selve Nørrebrogade har haft alvorlige konsekvenser. Disse konsekvenser har mange af politikerne i Borgerrepræsentationen afvist. Ja man har direkte udtalt at Nørrebro Handelsforenings ”gøren og laden” i forbindelse med forsøget har været utroværdig og manipulerende.

Nørrebrogade skal åbenbart stadig være lukket for trafik. Sådan er udmeldingen fra den politiske ordfører, Anne Vang. Her er hun lodret uenig med Ikram Sarwar.

Bussluserne kan ikke respekteres
Hun mener ikke, at Socialdemokratiets næstformand får held til at få skabt et flertal for at Nørrebrogade bliver åbnet. Hun er dog enig om, at der skal ske yderligere forbedringer. Blandt andet skal de røde skoldkopper fjernes fra bussluserne. Men de bliver åbenbart ikke åbnet, selv om mange bilister ikke respekterer sluserne.

Kommunens egne biler kører også igennem. En gang imellem står myndighederne parat med bødeblokken. Men holdningen blandt bilisterne er at man ikke vil respektere ordningen.

Klaus Bondam: Forsøget er en stor succes
Og Klaus Bondam bebuder flere lukninger af hovedstadens gader og betegner forsøget med Nørrebrogade som en kæmpe succes.

En tvivlsom undersøgelse
Nu er det ikke så mærkelig at Socialdemokraterne er splittet i holdningen til Nørrebrogade. Nørrebro – borgerne er også splittet i sagen. Når Nørrebro handelsforening så fremkommer med fakta om, hvorfor forsøget skal afbrydes, får man skudt i skoene, at man er utroværdige og direkte manipulerende. Man henviser gang på gang til den tvivlsomme undersøgelse som Analyseinstituttet Covi gennemførte. Her havde man talt med ca. 12 butiksejere. Og det er de butiksejere, der har mærket ændringerne.

Man håber Handelsforeningens undersøgelser
De 77 butiksejere, der havde meldt tilbage med store tab, har man ikke taget alvorligt. Man har heller ikke fundet anledning til at finde ud af, hvor mange butikker, der er lukket og hvor mange butiksansatte, der siden forsøgets start er afskediget. Man henviser meget belejligt til finanskrisen.
Bevares Københavns Kommune er gået i gang med en forskønnelse af Nørrebrogade og ændret lyset. Og butikkerne har fået lov til at sætte varer ud, uden at skulle betale yderlige afgift.

Forslag afvist
Nørrebro Handelsforening havde forsøgt med forslag om, at lave en bussluse på Dronning Louises Bro, samtidig med at de andre sluser blev droppet. Desuden havde man foreslået at åbne for trafikken om lørdagen. Disse forslag blev afvist.

Et forslag med at køre lige igennem Runddelen blev imødekommet, men samtidig lavede man en bussluse i Mimersgade. Derved blev kaos igen indført.

Cyklisterne har fået dårligere vilkår
Miljøet er faktisk blevet bedre på Nørrebrogade, men hvad med de andre gader. Problemet er, at kunder fra andre bydele, der kommer i bil, ikke kan finde ud af trafikreguleringerne. Det er også muligt at busfremkommeligheden er blevet bedre, men konsekvenserne har været mange. At cykelfremkommeligheden er blevet bedre er ikke sandt. Tværtimod, cyklisterne er tvunget ud på kørebanen på grund af parkerede biler.

Ny p – ordning generer erhvervslivet
En ny genial p – ordning generer også erhvervslivet på Nørrebro. Vi har tidligere beskrevet borgernes utilfredshed. Men et par butiksejere har nu fået at vide, at de skal finde nye p – pladser langt fra deres butik. At holde på den nærmeste p – plads kan nu betyde en stor p – bøde.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16