Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Lene Espersen er ved at brække sig

Offentliggjort 31. juli 2006

Fordomme trives, både blandt forskere og politikere, når det gælder nydanskere og integration. Politikere omgiver sig med ”vildledere” i stedet for vejledere. Prøv at vende blikket mod Nørrebro.

I Politiken fortalte Lene Espersen, at hun var ved at brække sig, når Muhammed og Ali sender 300 ansøgninger af sted, uden at det fører til en jobsamtale. Samtidig skriger virksomheder efter folk, og der opstår flaskehalsproblemer. Hvis man ikke af frivillighedens vej, kan finde ud af det, må man finde andre veje.

Der er utrolig mange fordomme, og der er noget dovenskab – både hos arbejdsgivere og fagforeninger.

Hendes partifælder tager dog afstand fra en ”tvungen” kvoteordning. Forsøg med gulerod frem for pisk. Også Dansk Industri og fagbevægelsen tager afstand fra justitsministeren.

Dansk Industri mener, at udtalelserne kan skade Danmarks omdømme i udlandet.

Kvoteordninger dræber integration

Nørrebro Handelsforening vil lige indskyde, at hvis indvandrere fra ikke vestlige lande havde samme erhvervsfrekvens som danskere, ville det give statskassen 33 milliarder kroner ekstra. Så problemstillingen er god nok. Men kvoteordninger modvirker integration og stempler en gruppe medarbejdere. Medarbejdere skal ansættes efter kvalifikation og motivation.

Inden for detailhandelen har nydanskere vist stor kreativitet og initiativlyst. Og for et par år siden fremkom Nørrebro Handelsforening med ideerne til en ny mesterlæreruddannelse og et projekt, der især skulle fokusere på nydanskere. Disse ideer og tanker blev godt modtaget af detailhandlere. Så Fru Justitsminister, ikke alle er ”dovne”. Ingen er bange for at ansætte nydanskere. Det i sig selv, er en fordom.

Måske har Lene Espersen ret?

Formanden for Dansk Handel og Service, Poul Erik Petersen beskriver i Berlingske Tidende, det som ynkelig og ”falliterklæring”, at mange arbejdsgivere undlader at ansætte nydanskere i en tid med mangel på arbejdskraft. I Dansk Handel og Services medlemsvirksomheder er 11 % af de ansatte nydanskere. Konkret peger formanden på industrien, landbruget og finanssektoren, som de store syndere. Virksomhederne må være mere opsøgende

De er loyale, flittige og værdsatte

En ny undersøgelse chokerede både forskere, medier og Radioavisen. Jamen de er ligefremme loyale, flittige og værdsatte. Uvidenhed og fordomme florerer både hos forskere, og dem der skal tage politiske beslutninger. Der er sikkert en del arbejdsgivere, der ikke tager nydanskere, og hvad så? Der er sikkert også nydanskere, der ikke er motiveret til, at tage et arbejde.

Se lige engang på Nørrebro

Statens målsætning er, at antallet af etniske minoriteter skal udgøre 4 % af de ansatte, fordi det skal afspejle samfundet. Kun 0,8 % af Lene Espersens ministerium har rødder i ikke – vestlige lande.

Erhvervslivet bør kalde folk til samtale uanset hvad deres navn er, mener justitsministeren. De skal ikke diskvalificeres blot fordi, de hedder Ali eller Muhammed. Helt rigtig sagt, Lene Espersen. Kig en gang ind i butikkerne på Nørrebro. Personalesammensætningen svarer fint til befolkningssammensætningen. Antallet af nydanskere er cirka 20 % her. Religion eller påklædning er sjældent et problem. Det største problem kan være sproget.

Brug nogle andre hjælpemidler

LO har kigget på tallene fra Danmarks Statistik. Hver anden indvandrer i aldersgruppen 20 – 49 år var sidste år i arbejde. I 1997 var det kun hver tredje. Det er en gruppe på cirka 250.000.

Hvis der skal endnu flere indvandrere i arbejde, skal virksomhederne have hjælp til at vurdere de uddannelser, som de har i deres hjemland. Det kan for eksempel være hjælp til oversættelse. De bliver stadig mange steder betragtet som ufaglærte.

Mange virksomheder oplever det som en knast, at de ikke kan få hjælp.

Nytænkning uden fordomme og uvidenhed efterlyses

Nydanskerne har tilført Nørrebro, et festlig og farverig detailhandel. De har i høj grad været med til at tegne hovedstadens vækst. Vi har længe vidst, at de er loyale, flittige og værdsatte.

Hvorfor skal ”de” altid føle sig udstillet.?

Opsvinget er virkelig i gang i servicefagene. Tænk, hvis man kunne bruge dem, der allerede var der, og ikke skal til at importere flere.

Det er nødvendigt med nytænkning. Men denne nytænkning skal ikke baserer sig på fordomme og uvidenhed. Man har tit det indtryk, at politikerne omgiver sig med ”vildledere” i stedet for ”vejledere”


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16