Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Trafikkaos

Offentliggjort 31. juli 2006

Det er ikke sjovt for pendlere og andre rejsende, at benytte bil, tog og fly. Infrastrukturen i den kollektive trafik har fejlet. Undskyldninger er det nok af. Dertil kommer, at politikkerne i København fører en pendlerfjendtlig politik. En ny jernbane kan tidligst etableres om 7 – 8 år, hvis politikerne kan enes.

Man føler sig hensat til en eller anden Bananrepublik, når man tager de kollektive transportmidler, flyet eller sin egen bil på arbejde. Varmen har sat sig tungt på manglende infrastruktur. DSB, Banedanmark og Københavns Lufthavn har fejlet. I lang tid har man ikke kunnet rejse til tiden.

  • motorvejsnettet omkring København er overbelastet, der spildes 30 millioner timer om året

  • jernbanenettet er nedslidt

  • jernbanen kan ikke klare varmen

  • IC 4 – tog er forsinkede

Store forsinkelser i togdriften

Vi hører det hver morgen, når Jette Beckmann gang på gang fortæller om aflysninger og forsinkelser i togdriften. Dertil kommer at nogle tog er halveret m.h.t. antal vogne, og det midt i myldretiden.

  • skinner får hedeslag

  • klimaanlæg bryder sammen

  • der er mangel på personale

  • der er mangel på materiel

  • signalproblemer

  • højttalersystemet brudt sammen

  • Kondensvand i tunnelen

Nu kunne man tro, at Københavns Radio overdrev, men kigger man på www.bane.dk den 7. juli klokken 13 er sandheden mere dramatisk

  • København H – Odense, forsinkelse 65 minutter

  • Vejle – Struer, forsinkelse 21 minutter

  • Østerport – Esbjerg, forsinkelse 72 minutter

  • Høje Taastrup – Nykøbing F, forsinkelse 23 minutter

  • Roskilde – Næstved, aflyst

  • Høje Taastrup – Ringsted, aflyst og sådan kunne man blive ved.

Nu kan man ikke gøre noget ved strandede tog, signal og sporproblemer, nedbrud m.m. Men det sker ganske ofte. Tålmodighed og masser af tid er påkrævet.

Selv med pladsbillet, oplever man mylderet. Folk sidder alle vegne. For at få en øl, skal du kæmpe dig til servicevognen, den kan ikke komme igennem. Husk også, at have toiletpapir med hjemmefra. Og hvis du vil gøre lidt rent omkring din plads, tag selv plasticpose med hjemmefra.

Vi har i de senere år iværksat en række store og dyre projekter for at sikre en mere attraktiv, kollektiv jernbanetrafik og for at øge fremkommeligheden på statsvejnettet, citat trafikminister Flemming Hansen.

DSB anmeldt for kidnapning

Et meget forsinket tog stoppede ikke i Roskilde, men først i Glumsø. 50 sagesløse passagerer måtte finde sig idet. En passager vil ikke finde sig idet, og har anmeldt DSB for kidnapning. Han mener ikke, at en klage til DSB nytter noget som helst. Passageren indrømmer, at det også er tale om ophobning af frustrationer over en elendig togdrift som pendlere spises af med i øjeblikket både på fjern – og S – banen.

Særkøreplan virker ikke

DSB har indført en særkøreplan. Men på grund af dårlig information, er der mange passagerer, der ikke var klar over, at mange tog kører 10 – 15 minutter tidligere end det, der er proklameret i den egentlige togplan. Og særkøreplanen virker heller ikke. Tog er pludselig aflyst uden forklaring.

Overkapacitet i Banedanmark

Ja man tror det næppe. Men Banedanmarks 1.100 mands store entrepriseafdeling mangler opgaver. Det betyder, at der i øjeblikket holdes storudsalg af maskinparken.

Busdriften i København vil koste 95 millioner mere

Hvis der skal være lige så mange busser i København efter kommunalreformens indførelser som nu, vil det koste 95 millioner kroner. Frederiksberg slipper med 12 millioner kroner. Kommunerne skal selv betale for driften. Dette forhold har overrasket mange politikere. Da der samtidig er lagt låg på busbilletterne, så er det borgerne, der går ud over. Konsekvensen kan blive, at busruter nedlægges, for at klare økonomien.

Højere p – afgifter

P – afgifterne er steget, og ifølge Teknik – og miljøborgmester Klaus Bondam skal de stige endnu mere, så her er der heller ingen hjælp, at hente for pendlerne.

Københavns Lufthavn har hedeslag

Planlægningen i Københavns Lufthavn ser ud til, at have det hårdt, således har flere security – medarbejdere fået afbrudt deres ferie. Det er et panisk forsøg på at redde en anstrengt situation. 50 medarbejdere har opsagt deres stilling på grund af voldsomt arbejdspres.

Op til 3 – 4 timer har 80.000 passagerer måttet vente. Samtidig har man måttet vente på bagage på bestemmelsesstedet.

Kravet til øget sikkerhed er åbenbart kommet bag på lufthavnen.

Tænk, at Københavns Lufthavn netop er kåret som Europas bedste og mest velfungerende.

Niels Boserup, adm. direktør for Københavns Lufthavne, der var ret håndfast over for en TV – Avis journalist mener, at billige flyrejser er lig med dårlig service. Han mener, at det er flyselskabernes ansvar. Han beklager dog, at bagagesystemet er brudt sammen et par enkelte gange. Han afviser også, at betale erstatningsbeløb, som flere rejseselskaber, har truet med.

Et nyt sikkerhedssystem til 150 millioner kroner vil først blive taget i brug næste år.

Sikkerheden er ikke godkendt

EU – kommissionen anerkender ikke sikkerheden i Kastrup. De lever ikke op til sikkerhedskravene. Lufthavnen er blevet nedkvalificeret til en mindre sikker lufthavn. Det vil sige, at man ved ankomst – stedet vil blive mødt af ekstra sikkerhedsforanstaltninger.

Krydstogtterminal eller kaos

Både finansministeren og trafikministeren har skarpt kritiseret Københavns Lufthavn for ikke at kunne forudse og håndtere det store trafikpres fra blandt andet krydstogtsturismen.

Allerede i 2003 stod det klart at næsten 300 skibe ville anløbe Københavns Havn. Man forudser at passagertallet i 2010 kan blive 600.000 passagerer. Men prognosen holder ikke. Tallet vil blive nået inden. Disse passagerer bliver tilbudt et glas lunken vand og en turistbrochure i en lagerhal.

Men en ny terminal vil kunne aflaste køerne i Københavns Lufthavn. Men det faktum, at krydstogtsturister er en god investering, har politikerne endnu ikke fundet ud af.

Ny jernbane udskudt i mindst 7 år

I 10 år har politikerne diskuteret en udbygning af jernbanen mellem Ringsted og København.

Skal man ofre 2,6 milliarder kroner på et nyt spor på strækningen Høje Taastrup – Hvidovre?

Eller skal man anlægge en dobbeltsporet jernbane, som måske koster tre gange så meget?

Hvad med elektrificering af hele jernbanenettet? Og hvad sker der med Fehmern – forbindelsen?

Man har besluttet, at bruge 270 millioner kroner på en såkaldt VVM – undersøgelse (vurdering af virkningerne for miljøet) både for nybygningen og en 5. spors løsning. Trafikstyrelsen har tidligere lavet en undersøgelse. De konkluderer, at nybygningsløsningen vil medføre en markant forbedring af togenes rettidighed. En VVM – undersøgelse tager 2 år, mens anlægsperioden tager 5 til 8år.

Men politikerne er ikke enige om målet og kan derfor ikke blive enige om midlet.

Andre spørgsmål

Metroen har man fået nogenlunde på plads, men hvad med tunnelen? En betalingsring må man ikke indføre, da det er skattestop. Her har Nørrebro Handelsforening tidligere fremkommet med et alternativ forslag.

Miljøzoner kommer nok først om fire år. Her er det tydelig, at der er manglende kommunikation med erhvervslivet. Der gives milliarder af kroner til miljøforbedringer. Hvorfor kan man ikke finde ud af noget, indtil en teknologisk løsning er fundet på at fremstille billigere partikelfiltre?

Det er bestemt ikke blevet nemmere at være trafikant eller pendler.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16