Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

P-pladser, et bandeord

Offentliggjort 8. september 2006

71 % flere varebiler er der kommet i København de sidste 10 år. 11.000 p – pladser er samtidig nedlagt.
P – vagterne har fået ordre til at udskrive flere p – bøder, tilgængeligheden til storcentre er fortsat uændret.

I de sidste tre år, er der nedlagt mindst 5.000 P-pladser. I perioden 1995 – 2002 er der desuden nedlagt cirka 6.000 P-pladser. I tidsrummet har københavnerne fået 23.000 flere biler.

Ifølge Danmarks Statistik var der i 1996 - 87.999 personbiler. 10 år senere var der 110.773.

Københavns Kommune opstiller produktionsmål

De københavnske P-vagter skovler samtidig penge ind til kommunen. Deres arbejdskvote er netop sat op. De skal i snit udskrive 7,5 P-bøder dagligt. Det burde ikke være noget problem, for sidste år skrev de 22.000 P-bøder mere end forventet.

Med en reducering af P-pladser på cirka 1.000 om året stiger kvoten på udskrivning af P–bøder vel snarest.

Det er mere penge Københavns Kommune fokuserer på frem for sikkerheden. En moderne virksomhed opstiller et produktionsmål til medarbejderne. Men dette mål indebærer klapjagt på P-forbrydere.

Adfærdsregulering

Klaus Bondam har sagt det lige ud. Han vil gerne adfærdsregulere. Færre mennesker skal komme til byen i egen bil. Men der et problem. Inden for en ti årig periode er der kommet 31 % flere personbiler, men 71 % flere varebiler. Og det er vel ikke så mange privatpersoner, der køber varebiler. Mon ikke dette er et udtryk for, at detailhandelen er i udvikling? Skal dette fag begrænses i form af færre P-pladser?

Engang var københavnerne dem, der havde mindst antal biler pr. indbygger. Kun undergået af Tirana i Albanien. Sådan er det ikke mere.

Der er dermed fri tilgængelighed til yderområdernes storcentre. Hurra for det. Skal handelen helt ud af byen?

Klapjagten fortsætter

Bilisterne er jo selv med til at betale for den ulempe, de åbenbart føre med sig. Er det ikke noget med 35 – 40 milliarder kroner, som de bidrager til statskassen?

Vesterbro Lokalråd mener, at Vej og Park ikke tager hensyn til de private beboerparkeringer. Flere foreninger tilbyder deres beboere en p – plads til langt mere pebrede priser, end de 175 kroner, en kommunal beboerlicens koster. Hos Vej og Park mener, man at denne p – afgift burde lægges på huslejen. En anden løsning kunne være, at de private anlæg blev konverteret til de offentlige anlæg. Og mange beboere er bange for, at deres fredelige veje, vil blive overdænget af biler, fordi man lige har placeret en underjordisk p- silo på deres vej. Klapjagten fortsætter.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16