Offentliggjort 29. oktober 2006
Nu er det endelig slut med at finde en friplads til sin bil. Kommunen satser bevidst på at adfærdsregulere bilisterne.
Ordningen vil betyde reducering af de spontane indkøb i detailhandelen. Pendlere og besøgende skal fremover betale 9 kroner i timen i Blå Zone.
Ordningen er en ren pengemaskine for Københavns Kommune.
Fra slutningen af november stiller Københavns Kommune 900 billetautomater op i det nye betalingsområde op i det nye betalingsområde Blå Zone i de indre brokvarterer. Fra marts og frem vil de eksisterende 600 automater blive skiftet ud løbende.
Og disse automater kan tage imod syv forskellige slags danske og internationale kreditkort
Den 1. december træder det første område omkring Blegdamsvej i kraft.
Adfærdsregulering
Så er det slut med gratis parkering. Pendlere, turister og københavnere, der ikke bor i området skal betale 9 kroner i timen, hvis de vil af med bilen.
Samtidig overtager Københavns Kommune 182 private fællesveje, så de kan indgå i ordningen. Nu er det slut med at finde en friplads.
Klaus Bondam lægger ikke skjul på, at det handler om at adfærdsregulere bilisterne. Man vil blandt andet begrænse pendlertrafikken.
Ren pengemaskine
Kommunen har investeret 100 millioner kroner i ordningen. Men denne investeringer er hurtig tjent ind. Parkering København er en ren pengemaskine. Alene i år forventes indtægten at være på 230 millioner kroner mod 110 millioner kroner i 2005.
Manglende p – plads irriterer kunderne
En ny undersøgelse fra Institut for Center – Planlægning viser, at der irriterer danskerne mest, når de er på indkøb, er dårlige parkeringsforhold og grim kunst
Tilgængelighed til parkering er et væsentlig punkt, når det gælder fremtidens konkurrenceparametre. Det mere impulsive køb vil sikkert forsvinde. Det kan gå ud over omsætningen på de steder, hvor storcentre ikke tilbyder p – pladser.
4.000 nye p – pladser inden 2014
I alt skal der etableres 4.000 nye parkeringspladser i København frem til 2014. samtidig nedlægges der 1.000 eksisterende parkeringspladser.
Fornyelig blev placeringen af 15 nye underjordiske pladserpladser offentliggjort. I første fase, som løber i perioden etableres der 1.680 pladser. Indre Østerbro (400) pladser, Indre Nørrebro (200), Vesterbro (360), Islands brygge (300) og Amagerbro (380)
Alle med en gyldig parkeringsbillet, beboer eller erhvervslicens kan bruge de underjordiske anlæg. Men erfaringer fra udlandet viser, at det er mest beboere, der ikke bruger deres bil til daglig, der gør dette. Et underjordisk anlæg kan være en model, hvor bilisten stiller sin bil på en lift, stiger ud og kører sit parkeringskort gennem en maskine. Den tomme bil bliver så ført ned til en ledig plads i siloen. Når kortet så igen ved afhentning køres gennem maskinen, dukker bilen op til overfladen.
I første omgang bliver det ikke dyrere at parkere. En beboerlicens koster 175 kroner, en erhvervslicens koster 1.375 kr.
Andre bilister må betale den almindelige takst
Københavns Kommune vil overtage nybyggede, nøglefærdige parkeringsanlæg med offentlig adgang. Private bygherrer inviteres også til at etablere og drive offentlige tilgængelige parkeringsanlæg
Kaos på Frederiksberg – i vente
På Frederiksberg forventer man en invasion af biler og parkeringskaos. Her er der nemlig endnu gratis at parkere. Som modtræk overvejes det, at udvide den zone, hvor der skal betales. En andet træk kan være at indskrænke to timers gratis parkering til en time. |