Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Føde- og dagligvaresektoren

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 02 18 / 36 48 02 19 / 23 23 00 28 aarrebo@adr.dk

NOTAT
Værdiindeks (kroner) offentliggjort i Danmarks Statistik Bank 1. april 2008 Indeks for solgte mængder offentliggjort i Nyt fra Danmarks Statistik 1. april 2008 bearbejdet og kommenteret af Bent Aarrebo Pedersen formand for Danmarks Handelsstandsforeninger og for Hvidovre Erhverv.

Føde- og dagligvaresektoren scorede en februarvækst på 12% i kroner - dobbelt op mod 6,0% vækst i mængder - med baggrund i de eksploderende priser på føde- og dagligvarer

Den samlede detailhandel gik efter en svag januar for andre end hovedbranchegruppen: "Føde- og dagligvarer" i februar i år frem med 9,2% i kroner i kasseapparaterne og 6,1% i mængder sammenlignet med februar sidste år. Nok overraskende for mange økonomer.

Størst vækst opnåede hovedbranchegruppen: "Føde- og dagligvarer" med en eksplosiv høj vækst på 11,9% i kroner i butikkernes kasseapparater. Det dobbelte af væksten i mængder på 6,0% båret hjem af et tankevækkende stadig højere og eksploderende prisniveau i mange føde- og dagligvarer.

For udvalgsvarebrancherne er prisudviklingen og dermed omsætningsudviklingen i hovedbranchegruppen: "Føde- og dagligvarer" drænende for fremtidig vækst.

Dog ikke i februar, hvor der blev taget revanche for en nulvækstudvikling i januar med en fremgang for hovedbranchegruppen: "Beklædning, sko m.v." i februar i kroner i butikkernes kasseapparater på 7,2% mod i mængder på 4,8% - altså produkter i et højere prisleje.

Og for hovedbranchegruppen: "Andre forbrugsvarer" med en fremgang i februar i kroner i butikkernes kasseapparater på 6,7%, næsten som i mængder på 6,9% og dermed ikke produkter i et højere prisleje end tidligere.

Med de eksploderende priser i mange føde- og dagligvarer og dermed drænet i forbrugernes pengepung fra de store dagligvare- og discountkæder må de pæne tal for februar for udvalgsvarebrancherne betragtes som en enlig svale ovenpå en januar som en svag udsalgsmåned.

Den gennem forbrugsfest årene stigende overkapacitet på det danske føde- og dagligvaremarked holdes fortsat i live ved de eksploderende priser på mange føde- og dagligvarer. Men hvor længe. Der er vel også grænser for, hvor megen udvalgsvareomsætning de store dagligvare- , varehus- og discountkæder fortsat kan suge til sig. Skiftet i stigende grad især siden sidste efterår fra markedsføring af udvalgsvaretilbud til øget satsning på økologi og bedre kvaliteter i et højere prisleje især hos discountkæderne taler jo sit tydelige sprog herom.

                                            Kroner 2008 **)       Mængder 2008  **)
                                         februar   jan.+febr.*)   februar    jan.+febr.*)
 
Føde- og dagligvarer         +11,9%   +9,1%           +6,0%      +3,1% 
Beklædning, sko m.v.        +  7,2%  +2,9%           +4,8%      +3,3%
Andre forbrugsvarer         +  6,7%   +3,5%           +6,9%      +2,7%
 
Detailhandel i alt               +  9,2%   +6,0%           +6,1%      +3,7%  
*)   månedsgennemsnit
**) i forhold til samme måned/periode året før

 


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16