Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Erhvervslivet: Parkeringsreglerne er besværlige

Offentliggjort 15. juni 2007

Inden for en periode på ti år er der kommet 71 % flere varebiler i København. Der er fjernet 11.000 parkeringspladser. Det betyder at erhvervsdrivende får op til 5 bøder hver dag. På 5 år er indtjeningen steget med 102 %. Disse penge burde bruges til bedre infrastruktur. Folketinget tør ikke at gribe ind i kommunernes selvstyre. Men er parkeringsordningen lovlig? Firmaer på Nørrebro oplever dagligt problemer med parkeringsordningen.

I løbet af de sidste 10 år er der kommet flere end 31 % flere personbiler, men hele 71 % flere varebiler til københavnerne. 11.000 p – pladser er samtidig forsvundet.

Engang var københavnerne dem, der havde færrest antal biler pr. husstand kun undergået af Tirana i Albanien. Sådan er det ikke mere.

Invester dog i infrastruktur

Når man tænker på den store tilvækst af varebiler, vidner det om et erhvervsliv i udvikling. Men dette erhvervsliv bliver hæmmet af en ufleksibel, besværlig og dyr parkeringsordning. I sidste ende, er det kunderne, der må betale for denne ”besværlighed”.

Mange erhvervsdrivende efterlyser en bedre infrastruktur I København, som kan sikre fremkommeligheden. Hvis nu de store indtægter i parkeringsordningen blev anvendt til dette, var meget blevet bedre. Men Københavns Kommune bestemmer selv, hvad de vil anvende pengene til.

Mejlshede Låse på Nørrebro og Østerbro, der har cirka 40 biler mærker en hårdere linie over for dispensation af parkeringsreglerne. Ofte skal firmaet ud til akutte opgaver. Men opgaverne bliver sværere at løse. Hans Mejlshede mener, at Parkering København ikke mere er så fleksibel.

Op til 5 bøder på en dag

Det er ikke unormalt, at firmaet får op til 5 parkeringsbøder hver dag. Firmaet ligger godt i forhold til de opgaver, der skal løses, nemlig i nærheden af kunderne.

Men omkring firmaet er der kun plads til cirka 9 biler. Så det kræver en større organisation, at planlægge dagens arbejde.

Man diskuterer selvfølgelig, hvis en medarbejder får for mange parkeringsbøder, men det kan ikke undgås siger Hans Mejlshede.

Han betaler for de to første biler 1.400 kroner i erhvervslicens. Bilerne 3 – 40 koster 4.800 kroner pr. stk. Men p – licensen gælder kun for Indre Nørrebro. Skal der løses opgaver i Indre By, må der en hvis form for frækhed til, pointerer Hans Mejlshede. Der skal bruges meget fantasi i planlægningen. Han indrømmer, at det er en daglig kamp, at finde en parkeringsplads.

Ny ordning undervejs

En ny ordning er undervejs, hvor man bliver forsynet med et klippekort med 10 klip. Udfører man så strengt nødvendigt arbejde, skal man via mobiltelefon ringe til Parkering København. Hvad det helt går ud på, har det ikke været muligt for www.norrebro.dk at opklare.

Vil gerne sponsere parkeringspladser

Mejlshede låse vil hellere end gerne være medsponsor til underjordiske parkeringspladser i nærheden af virksomheden. Jo før des bedre. Det vil gøre hverdagen lidt lettere, pointerer Hans Mejlshede.

Ingen dispensation for akutte opgaver

Det er kun en til at betale den stigning af parkeringsbøder, håndværkerne får, og det er kunderne. Også el – installatør, Preben Eisen fra Nørrebro mærker problemet. Til Erhvervs Bladet siger han:

  • Kommunen vil have, at jeg parkerer på lige fod med andre, men en del af mine opgaver er akutte, blandt andet i forbindelse med kortslutninger. Mine folk må oftest parkere mange hundrede meter væk, og så slæbe grejet frem og tilbage, og de kan jo ikke bare sætte det af ved kantstenen. Så er det risiko for, at det er væk, når de kommer tilbage.

Forskellig opfattelse af nødopgaver

Parkering København har en anden opfattelse af begrebet nødopgaver. De henviser til politivedtægterne af 1993.

  • Man vil helst have at vi kører rundt med vores grej på en budcykel eller i bussen. Er det også sådan vi skal transportere et pengeskab?

Teknik og Miljøudvalget er åbenbart ikke klar over de problemer, håndteringen af parkeringsreglerne volder for håndværkerne og det øvrige erhvervsliv.

Indtjening steget med 102 %

Godt nok har vi skattestop, men det volder ikke problemer for Københavns Kommune at indkræve enorme summer i parkeringsafgift. På bare fem år er indtjeningen steget med 102 %. Og som loven er i dag bestemmer kommunerne selv, hvad de vil bruge de mange parkeringsmillioner til. Det behøver ikke nødvendigvis blive brugt til at forbedre infrastrukturen og fremkommeligheden i trafikken.

Ifølge Rigspolitiet blev der i 2006 udskrevet bøder for 262 millioner kroner. En tredobling siden 1999, hvor kommunerne overtog opgaven fra Politiet. Selvfølgelig må man ikke parkere ulovligt, men kommunerne er ansvarlige for, at det er nok parkeringspladser til rådighed.

  • I København blev der i 2006 skrevet 346.126 bøder, til et beløb af 176.525.790 kr.

  • På Frederiksberg blev der skrevet 32.726 bøder til et beløb af 16.690.260 kr.

Dertil kommer så selve afgifterne. I 2005 indkrævede Københavns Kommune i alt 132 millioner kroner i parkeringsafgifter. En ren pengemaskine.

Vil Folketinget gribe ind?

I Folketinget tegner det sig et flertal for at begrænse kommunernes pengemaskine. Her vil man kigge både på hvad det koster at parkere, samt sætte et loft over kommunernes indtjening.

Men mon folketinget tør at gribe ind over for det kommunale selvstyre?

Politikere på Københavns Rådhus vil dog gå en anden vej. De spekulerer på, at hæve priserne yderligere.

Er det lovligt?

Spørgsmålet er også om det er lovligt, det som kommunerne gør. Kommunerne må ikke indføre parkeringsafgifter med henblik på at skaffe den enkelte kommune en indtægt. Det må de kun gøre, når der af færdselsmæssige hensyn er et særligt behov for det.

  • Hvis ikke der er pladser nok til bilisterne, så er det et udtryk for dårlig service

Store parkeringsproblemer.

København vil gerne udvikle sig til en Metropol, men i Indre By lider restauranter og forlystelseslivet under de høje takster på aftenparkering. I dag koster det 26 kroner pr. time, at parkere i centrum af København i tidsrummet mellem klokken 8.00 og 22.00 på hverdage og mellem klokken 8.00 og 17.00 på lørdage.

Paradoksalt kunne TV – Lorry forleden vise, at hjemmehjælpere bruger en stor del af deres arbejdstid til at finde parkeringspladser. Dette sker på bekostning af dem, der egentlig skulle have hjælp af disse hjemmehjælpere.

Bompenge ind af bagdøren

Københavns Kommune har tidligere udtalt, at man vil adfærdsregulere bilisterne. Det gør man ved disse voldsomme gebyrer og bøder. Man fristes til at sige, at det er bompenge ind af bagdøren. Man forventer, at trafikken vil blive dæmpet med 4 %, fordi op mod 3.000 bilister vil undlade at parkere deres bil i de indre brokvarterer, og fordi søgetrafikken for at finde en ledig parkeringsplads vil falde på grund af de færre biler.

Kunder vil have p – plads

Politikerne har fundet ud af, at når bilerne parkere skråt, vil det give ekstra plads. Men man er uenige om, hvad denne plads skal bruges til. Nogle vil forskønne byrummet, mens andre vil have flere parkeringspladser.

En ting er i hvert fald sikker og det er at københavnerne får flere biler, det er ikke kun pendlerne, der fylder op. Og mange vælger andre indkøbsmuligheder. De tager i stedet til Lyngby Storcenter, Fields, Fisketorvet eller Rødovre Centret. Her er man sikker på at finde en parkeringsplads.

Det, der kan undre er, at man skal betale uden for normal åbningstid. Her er pendlerne for længst kørt hjem. Hvordan harmonerer dette med at adfærdsregulere?

Er det ikke københavnernes egne biler, der så fylder?

Hver eneste nat er det områder i København, hvor 20 – 30 % af samtlige biler er parkeret, ulovligt Og mon ikke Parkering København i fremtiden sender nattevægtere ud , så indtjeningen kan øges endnu mere.

Fjern bilerne fra overfladen

Hovedstaden har et minimum af parkeringsanlæg i forhold til andre store byer i udlandet. Der er masser af plads til etablering af underjordiske parkeringsanlæg overalt i byen. Det er dog fornuftig ikke at fjerne de eksisterende parkeringspladser, før de underjordiske er i orden.

Stigende trafik

Prognoser har vist, at der i fremtiden vil være stigende biltrafik i København, selv efter indførelse af den ny Metro. Det blev spændene og se om politikerne på Københavns Rådhus vil fortsætte den bil fjendske politik, og om de vil blive ved med at skovle penge ind.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16