Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Nørrebrogade i forandring - vol. 3

Offentliggjort 18. juni 2007

Nørrebrogade skal omdannes til cykelgade, og skal spærres for al biltrafik. Det mener Socialdemokraterne. Denne melding kommer lige inden, der bliver indkaldt til borgermøder omkring Nørrebrogades fremtid. Disse møder er nu åbenbart unødvendige, en politisk beslutning er taget. Hvorfor laver man ikke en undersøgelse over konsekvenserne for den eksisterende detailhandel, spørger Nørrebro Handelsforening

Busserne kører gennem brokvarterne med kun 12 kilometer i timen. Halvdelen af tiden går med at holde i kø, vente på at kunne komme ud af fra stoppestedet, eller holde for rødt lys.

Beregninger viser, at behovet for den kollektive trafik vil vokse de kommende år. Danskerne er ikke de flittigste til at bruge den kollektive trafik.

Derfor har overborgmester Ritt Bjerregård sat et arbejde i gang, som skal undersøge muligheden for at lukke for al biltrafik på Nørrebrogade til fordel for busser og cykler.

Der skal færre biler til, de forurener og sinker busserne. Nå fremkommeligheden øges, ja så sparer kommunen penge.

En anden dagsorden

Men den dagsorden, der er fremlagt på Nørrebro er anderledes. Her skal man i efteråret diskutere, hvad der skal ske med Nørrebrogade, på baggrund af nogle undersøgelser forskellige arkitekter er kommet frem til. Det undrer Nørrebro Handelsforening og Nørrebrogades detailhandlere, at man åbenbart allerede har taget en beslutning.

Den nuværende detailhandel vil forsvinde

I foreningen ønsker man en anden fremgangsmåde, der går ud på hvad en 1. Trafikregulering (oprindelige diskussionspunkt) betyder. 2. Total stop for biltrafik (nyt forslag fra Socialdemokraterne) betyder. Og når foreningen bruger ordet betyder, så er det for at man skal undersøge konsekvensen for den eksisterende detailhandel.

Man mener i foreningen, at detailhandelen sikkert godt kan overleve ved et total stop. Men det bliver så med en anden type detailhandlere som dem, der befinder sig på Nørrebrogade nu.

En konsekvensberegning skal foretages

I Nørrebro Handelsforening forstår man heller ikke, at Erhvervsrådet ikke har været ude med deres mening. Handelsforeningen er ikke imod ændringer, men er imod den fremgangsmåder, der bliver lagt for dagen. En konsekvensberegning for de nuværende butiksejere må have første prioritet. Og denne beregning burde foretages af en neutral part.

I øvrigt er foreningen selv fremkommet med et trafikoplæg, og tidligere meddelt, at man er imod gennemkørende trafik på Nørrebrogade.

Varetransport sikrer mad på bordet

Man sammenligner hele tiden med andre byer, men det kan man ikke. Problemet i København er, at det er den gennemkørende trafik, der blokerer, fordi infrastrukturen ikke fungerer.

Politikerne glemmer, at en stor del af biltrafikken er varetransport og ærindetransport. Det burde det være plads til, også af hensyn til detailhandelens konkurrencevilkår. Biler er mere og andet end forurening, siger trafik – og fremtidsforsker Uffe Paludan. De er en del af det økonomiske system.

Hvis man fjerner bilerne, ændrer man rammevilkårene for byens udvikling.

Biltrafik er ofte ladet med negativitet. Men en væsentlig del af trafikken i København er varetransport. Lastvognen er forudsætning for, at vi får noget at spise.

Særinteresser dominerer

Trafikområder bliver isolerede enkeltområder. Særinteresser bliver presset igennem, og er ikke altid lige fornuftige. Og trafikeksperter er ofte præget af indadvendt specialistkultur.

Det er positivt at alle 29 kommuner i Region Hovedstaden er blevet enige om at anbefale en stribe store infrastrukturprojekter. Hovedstaden har alt for mange trafikpropper, parkerings – og miljøproblemer.

Pendler – trafikken vokser

Alt i mens politikerne forsøger at chikanere pendlerne, så vokser pendler – trafikken. Det er en generel tendens til, at man rejser længere for at komme på arbejde. Det skyldes blandt andet de høje huspriser inde i København.

Har du kommentarer til overstående er du velkommen til at mail Nørrebro Handelsforening

OBS: Redaktøren cykler hver uge 100 kilometer


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16