Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Hvordan går det med trafikken?

Offentliggjort 30. juli 2007

Den kollektive trafik svigtes, trafikkøerne vokser, bilisterne svigter Indre By, og dyrere parkeringslicenser er i udsigt. Trængslen belaster samfundsøkonomien og erhvervslivet mister arbejdstimer. Metroen savner passagerer. Hvorfor er den nye metroring ikke under hele Nørrebrogade?

Bilister svigter Indre By

Nogle gange kunne det måske godt betale sig for politikerne, at lytte til erhvervslivet. Parkeringsskruen i indre by blev strammet så meget, at bilisterne blev væk, og samtidig parkeringsindtægterne. Stramningerne harmonerede overhovedet ikke med de andre planer med at få gang i byen. Men det er ikke første gang, politikerne fejlvurderer trafikken.

Nedsættelse af parkeringsafgift

Politikerne regner med en indtægt på hele 480 millioner kroner fra bilisterne, men det når man næppe. Efter første halvår har bilister inden for søerne kun lagt 91 millioner af de egentlig budgetterede 239 millioner kroner. Det er lykkedes, at skræmme bilisterne helt væk. Vinderne er miljøforkæmperne, men taberne er erhvervslivet.

Nu vil man så har bilisterne tilbage, og har nedsat afgiften fra 25 kr. til 9 kr. (gældene fra 1. september)

Men hvad med de private selskaber, der har omkring halvdelen af parkeringspladserne i Indre By, vil de også nedsætte taksten?

Bilejere ikke tilfredse

Ni ud af ti københavnere, der bor inden for den grønne eller blå parkeringszone, støtter politikernes strategi om at bygge 4.000 underjordiske p – pladser frem til 2014.

Men kun halvdelen er enige i, at der skal nedlægges 1.000 p – pladser på gadeplan. Men tager man udelukkende bilejere, ser regnskabet anderledes ud. Ja så er det kun hver tredje bilejer, der er helt eller delvis enig i den politiske beslutning om, at der samtidig skal nedlægges 1.000 p – pladser på gadeplan.

Et flertal af bilejere vil heller ikke betale meget mere end de 175 kroner, en beboerlicens koster i dag. Og mon ikke mange kan regne med et betydeligt prishop, når de engang kan parkere i en af de planlagte p – siloer.

Protester hjælper

Beboerne på Kastelvej klagede over, at der skulle placeres en parkeringssilo ude foran deres gadedøre. Nu ser det så ud til, at deres protester er hørt. Det bliver så spændene, om andre beboergrupper vil protestere.

Dyrere parkeringslicenser i udsigt

Et politisk flertal på Rådhuset overvejer en ny parkeringsform, hvor en parkeringslicens skal stige eksplosivt. Om der bliver endnu vanskeligere for erhvervslivet at bruge erhvervslicensen, ja det må tiden vise. Læs artiklen: Erhvervslivet: Parkeringsreglerne er besværlige

Dårlige tider for den kollektive trafik.

Det går heller ikke så godt for den kollektive trafik. Siden 2000 er en femtedel stået af. Og færre passagerer, giver færre busser og færre afgange. Det er en ond spiral, som giver flere biler i trafikken. Det sjællandske trafikselskab regner med 50 millioner kroner mindre i indtægt i år.

Grunden til, at man fravælger bussen, kan være standarden. Når denne redaktør for eksempel en enkelt gang bruger bussen, ja så er det ikke plads til de lange ben. Billige busser med lav standard vinder ofte udliciteringen.

Folk gider heller ikke at sidde i en bus længere end nødvendigt.

Succes i Sverige

I Helsingborg Kommune er det fra 2004 til 2006 lykkedes det, at få 18 % flere til at få hoppet på bussen. Det er sket ved at satse på

  • miljøvenlige busser

  • flere afgange

  • høj service

Bøderegn over cyklister

Der er også flere, der tager cyklen på arbejde. Og her har Københavns Politi været ude i en sand bøderegn. 678 bøder til cyklister, der kørte over for rødt, drønede ned af fortove, ignorere indkørsel og forbudt skilte, kørte mod ensretningen og glemte at køre med lygte om aftenen. Dårlig vane er vanskelig at ændre..

Vi har her på siden tidligere foreslået, cyklende politi.

Metroen i modvind

Det går heller ikke så godt for Metroen. Man havde regnet med et passagerantal på 78 millioner kroner, men dette tal skrues nu ned til 60 millioner i 2012. Dette har så betydet, at Metroens værdi er nedskrevet fra 13 til 6 milliarder kroner. Med andre ord, man har købt for dyrt i forhold til, hvad man får for pengene.

På den flotte Metro – station ved Flintholm, der har kostet 600 millioner kroner, ser det ud til, at kun halvdelen af de passagerer, man har regnet med, bruger stationen.

Dårlig planlægning ?

Ja hvis man har så mange penge, hvorfor løber den kommende Metro – strækning ikke under en af de mest befærdede gader i København – Nørrebrogade?. Her er det planen, at den bøjer i nærheden af Nørrebros Runddel.

Nørrebro Handelsforening havde foreslået, at den løb under hele Nørrebrogade. Nu har politikerne så i stedet foreslået, at Nørrebrogade spærres for almindelig trafik, hvor kun cyklister og den kollektive trafik må køre. Er det ikke dårlig planlægning?

Kystbanen i medgang

Heldigvis går det godt for Kystbanen. Her har det været en fremgang på 8 %. Redskabet har været

  • hurtige tog

  • hyppige afgange

I årets første kvartal kørte 94 % af togene til tiden.

Rejsetiden er vokset.

Kigger man ellers på togenes hastighed, ja så er de stort set ikke hurtigere end de var for 40 – 50 år siden. Det skyldes et nedslidt skinneanlæg. De seneste 10 år er rejsetiden til Esbjerg og Århus vokset.

Trængsel koster enorme summer.

COWI har beregnet, at tidsforbruget på grund af overbelastede veje i hovedstadsområdet koster 5,7 milliarder kroner årligt. Hver dag går 120.000 persontimer tabt i trafikken, og det er i en tid, hvor der er mangel på arbejdskraft.

På fem år er gennemsnitshastigheden på motorvejene i myldretiden på visse strækninger halveret, fordi vejen er proppet til med biler.

Ja så må vi heller ikke glemme belastningen af miljøet.

Pendlertrafikken er vokset.

Politikerne prøver med deres politik, at sætte en dæmper på pendelertrafikken. Men i løbet af de seneste 10 år er antallet af pendlere, der rejser mere end 20 kilometer fordoblet. For samfundet er det godt, men for den enkelte, er det en belastning. Transporttiden er alt for lang.

Det er som om politikerne ikke kan se, at der er behov for at se på mobiliteten og infrastruktur. Se blot på offentlig service, lukketider og lukkedage i daginstitutioner.

En stor del af arbejdsstyrken er bundet i trafikken, det er et kæmpe samfundsproblem

Hvordan går det med havnetunnelen

Vi har mange gange efterlyst en havnetunnel. Og her diskuteres fortsat to modeller. Sådan en havnetunnel vil ganske givet løse en stor del af Københavns trængselsproblemer. En havnetunnel kan enten være en sænketunnel i selve havneløbet eller en gravet/boret tunnel på en lang strækning under Amager.

1. Lyngbymotorvejen – Nordhavn – Refshaleøen – Havneløbet – Sydhavn – Amagermotorvejen. Pris 20 milliarder kroner.

2. Lyngbymotorvejen – Nordhavn – Refshaleøen – Kløvermarken – Islands brygge – Sydhavn – Amagermotorvejen. Pris 15 milliarder kroner.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16