Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Infrastrukturen skal forbedres

Offentliggjort 25. oktober 2007

Det går ud over dynamikken i erhvervslivet hvis ikke infrastrukturen i hovedstaden forbedres. Man savner stadig en overordnet plan. Nu ser det også ud til at p – strategien er ved at kollapse. DSB satser på bedre s – tog.

I selve Københavns Kommune bor der cirka 500.000 mennesker, men over 1,8 millioner mennesker er beskæftiget eller bor i omegnen. Dynamikken forsvinder, hvis infrastrukturen ikke er i orden. Butikkerne udkonkurreres af kollegaer i storcentrene, hvor det er tilstrækkelig med parkeringspladser. Personalet skal også kunne komme til og fra arbejde.

Man savner stadig en overordnet strategi, der skal forbedre infrastrukturen.

10 år til ny Metro

Med den nye planlagte Metro – ring vil 85 % af befolkningen i København have mindre end 600 meter til et Metro – tog. Men vi skal vente ti år inden dette er en realitet.

Det kan så undre at transportselskaberne ikke er organiseret i et stort selskab. Dette ville gavne den kollektive trafik.

Får vi underjordiske parkeringsanlæg?

Pludselig kommer der frem, at kommunen mangler en halv milliard kroner til etablering af en række underjordiske parkeringsanlæg. Med andre ord, kommunens storstilede parkeringsstrategi ser ud til at kollapse. Socialdemokraterne hævder, at underskuddet på parkeringsstrategien er tættere på en milliard kroner.

Klaus Bondam mener, at underskuddet skyldes stigende byggepriser og faldene parkeringsindtægter.

Ifølge parkeringsstrategien skulle der bygges 4.000 underjordiske parkeringspladser, der er budgetteret til 300.000 kr. pr. stk. Det billigste tilbud, kommunen til dato har modtaget, lyder på 415.000 kr., pr. stk. for en mindre del af pladserne.

Dyrere for københavnerne

Beboerlicensen samt erhvervslicenser kan forventes at stige betragtelig. Af de syv parkeringsanlæg, har kommunen allerede droppet den ene. Måske ender det med, at beboerne og erhvervslivet skal ryste op med kæmpe beløb hos private udbydere.

Måske kan hullet i kommunens kasse også føre til huslejestigninger, også til dem, der ikke har bil. Det kan blive tale om huslejestigninger på 500 kr. til 1.300 kr. om måneden.

Faldende parkeringsindtægter.

Det kan undre, at politikerne er overrasket over faldende parkeringsindtægter. Deres anti-bilholdning har fået bilisterne til at vælge andre veje. Og man må ikke sætte flere hindringer i vejen for erhvervslivet. Så forsvinder der endnu mere erhverv ud af København.

Man er nærmest skyldig, når man anskaffer en bil. Men en erhvervsvirksomhed er nu engang afhængig af egen bil

Fjern nummerpladen

I øvrigt så har bilister fundet en smart fidus, til at undgå at betale parkeringsbøder. De fjerner bare nummerpladen. Problemet for bilisterne er, at det er forholdsvis let at finde frem til ejeren, hvis der er tale om nyere biler. Det er straks mere vanskeligt, at finde frem til ejeren, når det er tale om ældre biler.

Farlig at bo ved en trafikåre

En opsigtsvækkende undersøgelse er foretaget på Panum Instituttet. Beboere, der bor tæt på en stor færdselsåre er i alvorlig risikogruppe for at få på skader på DNA – trådene, også kaldet arvematerialet. Dette kan føre til kræft og hjertekar og lungesygdomme.

Manglende parkeringspladser.

Meldingen fra kommunen er en katastrofe for især erhvervslivet i København. Vi har tidligere her på siden beskrevet de problemer, erhvervslivet har med manglende parkeringspladser.

Ingen hjælp fra regeringen

Der er ikke megen hjælp at hente fra regeringen, når vi taler om hjælp til infrastrukturen i København. Regeringen har smækket kassen i for nye broer, motorveje og jernbaner indtil 2015. Først herefter er der råd til en ny Ring 5 – motorvej i hovedstadsområdet. Man kan så undre sig over, at der er givet skattelettelser.

DSB har tilbagegang.

DSB har haft 4 % tilgang på de længere ruter. Men begejstringen for s–tog er faldende. DSB påstår, at ni ud af ti tog kommer til tiden. DSB`s overskud er faldet med 115 millioner kroner på et halvt år.

Dårlige skinner og forsinkede tog har betydet at DSB skal betale 8 millioner kroner i erstatning til passagererne.

Siden 2004 har S–togene ikke kunnet leve op til, at 95 af 100 tog skal være rettidige. Og nu kommer der så en ny kørerplan, der bevirker, at der i indre by er to minutters interval. Det betyder at der på den centrale strækning skal køre 30 tog i timen. Måske lykkes det at få passagerflugten til at stoppe. Køge – banen har mistet hver tredje passager.

Den kollektive trafik stiger

Samtidig med at politikerne anbefaler, at bilister skal bruge den kollektive trafik, ja så kommer meldingen at den kollektive trafik atter stiger i hovedstadsområdet. Yderligere to betalingszoner bliver indført, hvilket giver en ekstra indtægt.

Nye bus - former

I Norge har man indført begrebet Timeexpres. Det er hurtigbusser, der kører hver time. Her er god komfort og gratis kaffe. Man kører på motorvejens sidespor, så man altid kan komme igennem, uanset køer. Vejnettet i Danmark er dog ikke udbygget til dette. Men det var dog en ide.

Næste år vil der i centrum køre små el – busser rundt, hvis kommunen ellers kan finde penge til det.

Og nu, hvor vi taler om miljø. Hvorfor skal busserne larme så meget.?

Det er næsten umuligt at holde møde et sted med et vindue ud til Nørrebrogade på grund af støj fra busserne.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16