Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Trafikken presser

Offentliggjort25. november 2007

Trafikproblemerbevirker, at det er sværere at skaffe medarbejdere i København. Seksmilliarder kroner i tabt arbejdsfortjeneste koster køerne hvert år. 4.000 dørsom følge af trafikforurening hvert år. Flertal for bompenge i København, menden kollektive trafik er ikke god nok

Kilometerlange køer, ogdaglige forsinkelser hos DSB får flere og flere til at opgive deres arbejde ihovedstaden. Ifølge Dansk Industri har ansatte på virksomhederne sværere ogsværere ved at møde til tiden. Det giver i stigende grad problemer med at rekrutteremedarbejdere. Infrastrukturen får skyld for, at mange ikke vil søge til Københavnefter arbejde.

Virksomhederne har også sværtved at komme ud med deres varer.

Seksmilliarder kroner i tabt arbejdsfortjeneste

Akademiet for TekniskeVidenskaber ATV har beregnet, at det store trafik i hovedstadsområdet, ja såkoster det seks milliarder kroner i tabt arbejdsfortjeneste hvert år, fordifolk sidder i kø i deres biler og ikke kan komme på arbejde.

Intelligente Transportsystemer(ITS) kan spare 20.000 ventetimer om året. Men det koster en investering på 2milliarder kroner.

Tænk hver dag sidderbilisterne i alt i kø i hovedstadsområdet i 130.400 timer.

82% foretrækker bedre kollektiv trafik

Spørger man den danskebefolkning, ja så mener kun 18 % at udbygning af vejnettet er det vigtigste i løsningenaf infrastrukturen. Hele 82 % mener, at udbygningen af den kollektive trafik ervigtigere.

Og her kommer TrafikselskabetMovia med et interessant forslag. Man skal på Sjælland have mulighed forhurtigbusser, der blandt andet må benytte nødsporene for at komme frem. Dissebusser skal i myldretiden køre i halvtimesdrift. Forslaget bevirker dog at nødsporeneskal forstærkes, og det vil koste i omegnen af 60 millioner kroner.

Trafikministeren tager dog ikkegodt imod forslaget.

Klagerover S - tog

Den ny S – togs kørerplanhar ikke tilfredsstillet kunderne. Folk har stået som sild i en tønde pågrund af manglende materiel. For at spare tid, så er de mindre stationer blevetsprunget over. Siden 24. september har DSB måtte aflyse 18 % af afgangene påmyldretidslinien Bx.

Det kniber også medinformation til passagererne.

Trafikpakketil 40 milliarder

Men politikerne er langt om længeblevet opmærksom på problemerne. En trafikpakke med havnetunnel og havnemetrokommer til at koste 40 milliarder kroner.

Udgangspunktet er at Københavni 2030 er vokset med 11 % til 555.000. Antallet af arbejdspladser er vokset med18 % til 380.000.

Hovedåren i den nye planbliver en østgående ringvej som består af en forbindelsesvej mellem Lyngby– motorvejen og Nordhavn samt en havnetunnel mellem Nordhavn ogAmagermotorvejen. Det vil betyde at den nuværende Ring 2 gennem StoreKongensgade, Bredgade og Kongens Nytorv kan nedlægges.

En havnemetro koster alene 13,1milliarder.

Vilikke betale for at bruge havnetunnel

Men kun 4 ud af 10 bilister ervillig til at betale 20 kroner for at benytte en havnetunnel, fremgår det af enundersøgelse Gallup har foretaget for Berlingske Tidende. På den anden side såbetaler bilisterne årligt 43 milliarder kroner plus moms og afgifter tilstaten. I sidste ende er det samfundet, der skal betale for en bedreinfrastruktur.

Flertalfor bompenge

Når Københavns Kommune fårlov til at indføre trængselsafgifter skal en del af indtægten gå til finansieringaf havnetunnel. Størstedelen af borgerne i København er med på denne ide. Såer spørgsmålet bare om den kollektive trafik er så god, at den kan klare denstigende personbefordring.

Nu risikerer Danmark også at fåen EU – retssag, fordi man ikke har en lov om bompenge.

4.000dør af transport - forurening

Så må vil hellere ikkeglemme, at 4.000 årlig dør som følge af forurening fra biler. Det er ti gangeså mange, som der dræbes i trafikken. Bilerne oser i længere tid, når der ertrængsel på vejene, og de mennesker, der selv sidder i køen er særligtudsatte for partiklerne. Partikelfiltre på nyere biler kan langt fra løsedette problem. Nyeste undersøgelser viser at andelen af CO2 udslip er voksetinden for transportsektoren.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16