Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Biler er uønskede

Offentliggjort17. december 2007

Detbilfri flertal I Københavns Kommune gør alt for at bilerne ikke skal kommefrem. I de sidste 10 år har Københavnerne fået 25 % flere biler, men der erikke kommet flere p – pladser, tværtimod. Biler holder i kø, grundet rød bølge,og det forurener. Man risikerer, at erhvervslivet flygter og at dynamikken ihovedstaden forsvinder. Detailhandelen i brokvarterne skal se centre reklameremed p – pladser.

Desidste fem år er befordringsfradraget steget med 13 %. I samme tidsrum steg en liter 95 oktan blyfri benzin med 30 %. Deslemme bilister udleder alt for meget co2 udslip. Men den store skurk erskibstrafikken, det glemmer man bare.

Bilisterbetaler

Bilisternebetaler hvert år 50 milliarder kroner. Man må forvente, at de får noget forpengene. Udbygning, vedligeholdelse og en forbedring af infrastrukturen.

IKøbenhavn er jagten på p – syndere intensiveret. Her har man også glemt atetablere p – pladser i tilstrækkeligt omfang.

Lokaletrafikreguleringer øger køen

OmkringNørrebro er trafikken af Jagtvejen næsten blokeret i myldretiden Store dele afIndre Nørrebro er lukket for bilisterne.

Mangeaf dem, der kører gennem København har ikke et ærinde her, men de tvunget tilat køre igennem. En havnetunnel ville ændre dette.

Lokaletrafikreguleringer øger køen, og køen øger forureningen. Det går også udover detailhandelen, der må se centre i udkanten annoncere med masser af p –pladser.

Pendlerefår det sværere.

Pendlernehar sværere og sværere ved at komme ind og ud af København, og når de førster kommet ind i centrum, har de svært ved at komme rundt

Manglemmer, at biltrafikken varetager 40 % af persontransporten i HT – området.Den kollektive transport kører med 20 % af personerne, mens cyklister og gåendeudgør de sidste 20 %.

Hvorer den overordnede trafikplan ? Hvor er visionerne ?

FlereKøbenhavnere har fået bil.

Indenfor de sidste 10 år er der kommet en fjerdedel flere biler i København, dvs.24.000 flere er blevet bilejere. De mange ekstra biler betyder øget behov forflere p – pladser.

Detre underjordiske p – pladser, der er planlagt næste år og i 2009, batterikke meget. Der bliver plads til i alt 840 nye p – pladser. Den ene kommer tilat ligge i nærheden af Skt. Johannes Kirke på Nørrebro og vil rumme plads til164 biler.

Løftebrud

Detbilfri flertal i Københavns Kommune lægger nu op til et løftebrud vedrørendetrafik – og parkeringsbetjening for henholdsvis Operaen på Dokøen ogSkuespillehuset på Kvæsthusbroen..

Vedat svigte den nødvendige trafikudvikling vil der i længden være risiko for atdræbe det københavnske handels – og byliv.

Hovedstadenskal have dynamik for at trives. Det er fin nok med alle de cykleinitiativer,men det forhindrer ikke det andet. I 2001 tilkendegav Jens Kramer Mikkelsen, atder var et flertal for parkeringsanlægget. Men Borgerrepræsentationen følersig ikke bundet til tidligere indgåede aftaler. Man er simpelt hen bange forbilerne.

Hvisder kommer et såkaldt landsplandirektiv, så vil Klaus Bondam overveje enretssag. Det bilfri flertal i Borgerrepræsentationen mener, at gæsterne skal gå750 meter til og fra Borgergade, hvor der befinder sig en p – kælder.

Hvorfortale om Kattegatforbindelse ?

Mantaler om en Kattegatforbindelse. Hvorfor dog ? Det er i København de storeproblemer ligger. Her kunne problemerne løses for en brøkdel af, hvad en Kattegatforbindelseville koste, og det vil ramme langt flere positivt.

Spildtidkoster 10 milliarder kroner – om året

Spildtidpå overfyldte veje koster samfundet 10 milliarder kr. hvert år. Mere end130.000 timer i døgnet hænger danskerne fast i bilkøer i og omkring København.

Deter mange måder, at forhindre bilisternes adgang. I Københavns Kommune er mangod til dette. Man begrænser indfaldsvejene og parkeringsanlæg samt etablere rødbølge for den indgående morgentrafik. Det gode formål er at begrænsetrafikken.

Erhvervsdrivendehar problemer.

Vihar tidligere her på siden skrevet om problemerne får håndværkere og andreerhvervsdrivende. De kalkulere simpelthen med p – bøder. Prisen lægges påregningen til fru Hansen.

Nyeundersøgelser viser, at håndværkere i snit spilder en uge om året bare forat finde en p – plads. En virksomhed i København bruger i snit 45 timer om åretpå parkering. Ja enkelte steder er det helt oppe på 250 timer om året.

Vejtrafikkenvil vokse med 70 – 90 %

RegeringensInfrastrukturkommision har i en ny rapport beskrevet trafikudviklingen frem tilår 2030. Man er kommet frem til at indsatsen skal koncentreres om Østjyllandog København.

DanmarksTransportforskning mener, at vejtrafikken vil vokse med 70 – 90 % frem mod2030. 80 % af al persontransport vil foregå i bil.

Hvisdenne prognose holder, vil det betyde at 80.000 trafikanter på en motorvejsstrækningpå 160 kilometer vil snegle sig afsted hver dag.

FDM:Nej til betalingsveje

DIforeslår, at man indfører betalingsvje. Venstre og DF er imod, mensSocialdemokraterne og De Konservative ikke er afvisende for dette forslag. FDMsiger kategorisk nej. De mener, at bilisterne i forvejen betaler rigeligt,derfor burde samfundet også kunne stille tilstrækkeligt infrastruktur til rådighed.

200milliarder kroner søges

Foreningenaf Rådgivende Ingeniører har beregnet, at der er behov for investeringer påmindst 200 milliarder kroner, for at trafikanter ikke skal opleve unødig trængsel.

Folketingetbevilliger årligt cirka 2 milliarder kroner til vejanlæg, men dette beløb slårslet ikke mål med virkeligheden.

Minister:Nej til bompenge

IKøbenhavns Kommune vil man yderligere begrænse biltrafikken ved at indførebompenge. Men den nyudnævnte transportministerCarina Christensen afviser dette.

Brugkræfter på den kollektive trafik

Togeneforsinkes af politisk nøl, fastslår Regeringskommissionen. Siden 1999 harpolitikerne reelt haft mulighed for at vælge en linieføring med to ekstra sporvia Køge eller et enkelt spor mellem Hvidovre og Høje Taastrup. Men der skerikke noget, bortset fra, at nye undersøgelser er sat i værk.

Bilisternesynes at togene er upålidelige, derfor tager de bilen. Selv en lille s –togsforsinkelse på tre minutter betyder, at folk ikke når bussen vedstationen.

Måskeburde politikerne bruge kræfter på forbedring af den kollektive trafik.

NørrebroHandelsforening er tidligere fremkommet med planer om såkaldte parkérog rejseanlæg ved større trafikknudepunkter.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16