Offentliggjort 12. april 2008
Tegningerne
kommer fem for anden gang. De bliver blandt andet brugt som undskyldning for bål
og brand på Nørrebro. Men berettiger hån, spot og lattigliggørelse –
mordtrusler? Og hvem er muslimernes sande talsmænd i Danmark?
På
Nørrebro har befolkningen ofte set store demonstrationer, når muslimer vil
fejre en af deres profeter, eller vil vise deres utilfredshed med Muhammed –
tegningerne. Befolkningen har også set Hizb ut -Tahrir på gaden. Og deres møder
i Nørrebrohallen eller Korsgadehallen går heller ikke ubemærket hen.
Nogle
af de mest besøgte sider her på www.norrebro.dk
er artikler om Sharia, Eid-al-adha, Koranen, Ramadan og Kalifat.
Ytringsfrihed er også frihed
under ansvar
Man
kan altid diskutere, hvor smart det var, at bringe Muhammed – tegningerne. Og
så endda to gange.
Religion
og tro er noget, der sidder dybt i mange. Moral og etik er forskellig fra kultur
til kultur. Vi skal heller ikke glemme, at det langvarige ”nej tak” til
”made in Denmark” er styret af forbrugerne selv. Ytringsfriheden bliver også
tolket forskellig.
Politikere
er beyndt at bebrejde erhvervslivet for, at de bøjer af for ytringsfriheden.
Men i sidste ende er det ikke det, der er tale om.
For mange muslimer er tegningerne en forhånelse af deres religion. Mon
ikke Gud ville sige, at vi har frihed under ansvar.
Børne – TV: Vi vil dræbe
dem
Modsat
beretiger det heller ikke til groteske angreb mod Danmark. Selv børnene får
gennem en TV – kanin at vide, at vi er et slemt folkefærd, fuld af
forbrydere, og derfor skal der død over
Danmark
- Med
Allahs velje vil soldaterne fra Morgendagens Pionerer genrejse Profeten
Muhammed med alt, hvad de ejer – selv med deres blad. Vi vil dræbe dem.
Bål
og brand er heller ikke et middel til at opnå sine mål. Vi må da ikke håbe,
at de små palæstinesiske børn tager ved lære af dette. Men de lærer sikkert
at hade ikke – muslimer.
Der
er også forskel på kategorierne hån, spot, latterliggørelse og mordtrusler.
Den groteske afdeling
At
en hollandsk bank har afskaffet sparegrisen og at man i England ikke mere må
fortælle eventyret om De tre små grise”, efter pres fra muslimer, hører til
den mere groteske afdeling.
Hitzb ut-Tahrir: den islamske
identitet tilintetgøres
Hitzb
ut-Tahrir kunne i Korsgadehallen fortælle, at de vestlige lande herunder
Danmark er i færd med systematisk at tilintetgøre den islamske identitet
gennem hån og hetz. Og en tvungen integration, som ødelægger forskellen
mellem sandt og falsk. Man fordærver muslimer med en vestlig livsstil.
Organisationen
er ikke imod demokratiske valg, som også indgår i kalifatet. Men de mener, at
Muhammed – tegningerne og den hollandske film Fitna er led i et større spil, hvis formål er at provokere
muslimer til vold.
I Sverige er de en
terrororganisation
Hos
Hizb ut-Tahrir betaler man tiende, og deres drøm er kalifat. Alt skal styres
efter den islamiske sharia – lov. Skal man oversætte ordet, ja så bliver det
noget i retning af Befrielsespartiet.
Partiet er forbudt i alle arabiske lande med undtagelse af De Forenede Arabiske
Emirater, Libanon og Yemen. I Rusland og Tyskland er det også forbudt, og i
Sverige bliver de betragtet som en terrororganisation.
Gå ad helvede til
SF
vil til sommer samle 100.000 danskere og indvandrere til en demonstration mod Religiøse
Mørkemænd i Hizb ut – Tahrir og dele af Islamisk Trossamfund. Willy Søvndal
siger bl.a.:
- De
sidste 10 år har ekstreme holdninger fået lov til at sætte debatten. På
den ene side står Hitzb ut- Tahrir og dele af Islamisk Trossamfund, som har
talt imod demokrati og kvinders ligestilling. Og på den anden side står
Dansk Folkeparti, som hver dag serverer en ny måde at udgrænse mennesker
af anden etnisk herkomst på.
Da
Villy Søvndal blev citeret for at Hitzb ut-Tahrir skulle gå af helvede til
blev dette bevidst manipuleret i en egyptisk avis, til at alle muslimer skulle gå
ad helvede til.
Islamisk Trossamfund er inde i
varmen
Islamiske
Trossamfund er kommet ind i varmen både hos integrationsministeren, PET, Dansk
Industri og så videre. Her bruger de deres særstatus. I moskeerne fortsætter
de rabiate imamer fra Trossamfundet med at udtrykke de kvindefjendske og
fascistiske holdninger. De samarbejder med brødrende i de diktatoriske islamske
lande, så de sammen kan true tegnerne i Danmark.
En
fastholdelse af forældede traditioner og normer, modarbejder integrationen, og
er ødelæggende for kvindens frigørelse.
Hvis
imamer begynder at agere som juridiske sagkyndige eller dommere herhjemme, så
har vi et problem.
Stor mangfoldighed blandt
muslimer
Dansk
Muslimsk Union er det nyeste eksempel på, at man vil tale med en stemme. Men
det er endnu et eksempel på det meget brogede og uoverskuelige landskab, som
afspejler og dokumenterer den store mangfoldighed blandt muslimer i Danmark. Således
er andre paraplyorganisationer som Forum For Kritiske Muslimer, Demokratiske
Muslimer og Muslimer i dialog ikke med i den nye union.
De unge bliver splittet
De
unges problemer skyldes ofte forældrenes manglende forståelse og kendskab til
den verden, de lever i.
Nogle
unge oplever en stor kløft mellem hjemmet og samfundet. På den anden side står
højrekræfter og fortæller os, hvor uduelig de unge er. Alt dette fører til
en splittelse, der får de unge til at føle, at de ikke hører til i det danske
samfund.
I
stedet for at kræve mere straf, burde man give disse forældre redskaber og
muligheder. Man har en tendens til at fastholde de unge som ”fremmede”.
Heldigvis
findes der et utal af eksempler på, at unge og deres forældre er blevet en
naturlig del af det danske samfund.
Hvem er de sande Islam –
eksperter?
Vi
andre lytter til såkaldte ”Islam – eksperter”, for at få et nogenlunde
overblik. Vi køber masser af bøger om Islam, med vidt forskelligt indhold og
fortolkning. Måske er Jørgen Bæk Simonsen den person, der kommer
fortolkningen nærmest.
Mange
polikere mener foreksempel, at der skal startes en dansk imam – uddannelse.
Men hvorfor egentlig?
Det
er kun et meget begrænset del af muslimerne, der kommer i Moskeen. Og på Nørrebro
findes der en dansk imam, der går ind for flerkoneri.
Kristne er ikke vantro
Hvis
man kigger i Koranen sura (kapitel 22.17), så er kristne ikke vantro. Muslimer
må ikke dømme jøder og kritne. Det er kun Gud, der på den yderste dag, der
kan dømme.
Muhammed
levede for 1.400 år siden. Hans ord gælder naturligvis stadig, men de må
forstås i en anden sammnhæng. Vi lever i andre tider og har andre problemer.
Skal
religiøse regler urokkelig på samme måde som dengang? Eller skal de tilpasses
det samfund, som vi skal fungerer i?
Søjle 6 og 7 eksister stadig
Søjle
nr. 6 og nr. 7 som er beregnet til ikke muslimer, og som vi kender som jihad
og dhimma praktiseres stadig i verdens største muslimske land, Indonesien.
Dhimma er nærmest at betragte som en undertrykkelsespagt. Og det har de kristne
i Indonesien mærket.
Islam og kvindesyn
I
Storbritanien ønsker 36 % af muslimerne Shariaen indført. Shairiaen og Kalifat
har absolut ikke noget at gøre i Danmark.
Accepterer
vi Shariar, så accepter vi brudeprisen. Og så er det tale om, at vi gør
kvindens krop og seksualitet til en handelsvare. Det er antidemokratisk, kønsdiskriminerende
og en form for menneskehandel.
Kvinder
her i landet kan bo alene og ernære sig selv med eller uden mand og barn.
En
muslimsk mand kan blive skilt ved tre gange, at sige Jeg vil skilles. En muslimsk kvinde skal søge om skilsmisse, hvis
hendes mand ikke accepterer. Danmark har underskrevet Haag – konventionen, der
anerkender gensidigt ægteskab og skilsmisse. Her har man så et problem.
Muhammed
lod sig offentlig irettesætte af sine hustruer. Han ændrede mange forhold i
sin samtid. Han forbedrede faktisk kvindernes stilling radikalt. Han
ligestillede de rige med de fattige. Da han døde opstod splittelsen, da
forskellige retninger forsøgte at tolke islam, så det passede bedst i deres
egne forestillinger.
Vi må ikke skære alle over
én kam.
Vi
glemmer os ofte herhjemme, at mange muslimske stater tager afstand fra
terroraktioner. Men måske er det fordi vi ikke vil høre det. I stedet for
terrororganisationerne altid meget PR, når en terroraktion finder sted.
Ekstremisterne
drømmer om at indføre et muslimsk herredømme om nødvendigt med vold og
terror.
Det
er forkert, at vi skærer alle muslimer og muslimske samfund over én kam.
Islam
er meget forskellig, alt efter, hvem der udtaler sig. Måske ender den med
humanistiske og demokratiske værdier som egentlig var hensigten.
Islam fordømmer drab og ildspåsættelse
En
række store dagblade bragte forleden en Annonce indrykket af ”Det
Globale Program til at gøre Bamhjertighedens Profet kendt. I artiklen står
der blandt andet:
- Vi
vil her understrege, at islam fordømmer endhver handling, der svækker
samfundets sikkerhed, i særdelshed drab og ildspåsættelse.
Men
var det ikke i muslimske lande man brændte ambassader af, og fremsatte
mordstrusler mod tegnerne og død over Danmark?
Organisationen,
der stod bag annoncen har hovedsæde i Saudi – Arabien. Man har blandt
andetdet mål at promovere Muhammed som islams bamhjertige profet blandt ikke
– muslimer.
Det
er en del af Den Muslimske Verdensliga, der består af 22 muslimske lande.
Ensidig film
Når
man har set Geert Wilders film, er man ikke i tvivl. Muslimer er onde og Vesten
er god. Men sådan hænger verden ikke sammen. Filmen kan bedst beskrives som
det Socialdemokratiets kulturorfører Mogens Jensen sagde til Politiken.dk:
- Man
skal tilbage til Hitlers modbydelige nazipropagandafilm ”Der ewige Jude”,
for at kunne beskrive Gert Wilders film ”Fitna”. Vi mangler bare
rotterne som billeder på muslimer. I et sandt orgie af modbydelige mord –
og voldsscener gør Wilders alle muslimer til terrorister og mordere og
byder i den grad op til direkte konfrontation.
Grusomheder i Koranen og det
Gamle Testamente.
På
den anden side ville det være forkert, hvis vi ikke måtte kritisere biblen.
Men Koranen er hellig for mange og det er den absolutte sandhed, som ikke tåler
kritik.
Men
mon ikke vi finder de samme grusomheder i Det gamle Testamente som Wilders fandt
i Koranen.
- Den
gensidige respekt og tollerance over for hinandens religion er åbenbart svært
at finde.
|