Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Nørrebros detailhandel har betalt nok

Offentliggjort 26. juni 2008

Af Johnny Beyer og Uwe Brodersen, Nørrebro Handelsforening

Nørrebrogade skal lukkes for biltrafik, enten på den ene eller anden måde. Et forsøg skal åbenbart etableres i 3 måneder fra oktober. Detailhandelen har endnu ikke fået at vide, hvad der egentlig skal foregå.

Nørrebro Handelsforening har været involveret i en masse møder og høringer omkring dette spørgsmål, men i de sidste måneder har man intet hørt. Stor var overraskelsen også, at Nørrebro Lokalråd anbefaler en bussluse ved Nørrebrohallen og i Elmegade. Selv om handelsforeningen er repræsenteret i dette udvalg, har foreningen ikke hørt noget. Meldingen måtte man læse i avisen.

Under en stor konference på Rådhuset blev Nørrebro Handelsforening beskyldt for at være miljøfjendtlig.

Man har åbenbart ikke læst vores hjemmeside.

Nørrebro Handelsforening går imod lappeløsninger som lukning af Nørrebrogade. Det er prisværdigt at kommunen vil gøre noget for miljøet. Men kun en samlet forbedring af den trafikalle infrastruktur i København batter noget. Her tænker vi også på den kollektive trafik i yderområderne. Hvorfor har man ikke haft letbanerne med i tankerne?

Politikerne vil lave ”forsøget” i den mest indbringende tid for det meste af detailhandelen. Her omsættes mellem en tredjedel og halvdelen af årsomsætningen. Nørrebro Handelsforening håber ikke at de pessimistiske forventninger til ”forsøget” bliver til virkelighed. Så vil det blive katastrofalt. Detailhandelen på Nørrebro har de sidste par år mistet mange millioner kroner i forbindelse med uroligheder. De kan ikke tåle at miste mere.

Københavns Kommune vil åbenbart ikke lave en konsekvensberegning for butikkerne. Handelsforeningen overvejer, at lave en selv, hvis man kan finde midler til dette. Men om politikerne vil rette sig efter den, er nok tvivlsom.

En detailhandel på Nørrebrogade vil sagtens kunne eksistere uden biler. Dette vil bare ikke være muligt med den eksisterende. Værst vil det gå ud over privatejede specialbutikker.

Der er andre løsninger end dem, politikerne fremturer med. Løsninger, der ikke får så mange konsekvenser.

Beboerne i sidegaderne, Jagtvej, Tagensvej og Åboulevarden vil fra dag 1 kunne mærke nogle af konsekvenserne. I Områdeløft Mimersgade vil der også blive indført trafikreguleringer.

Og alle disse reguleringer fører til mere trafik hos naboerne. Synes du at din VVS – mand eller låsesmed skal have for mange penge, ja så skyldes det, at de skal køre længere for at komme til kunden. Og det er kun en til at betale, og det er dig.

Det ville være rart for hele samfundet, hvis alle ville cykle, gå eller tage bussen. Men sådan er virkeligheden ikke. Skal du bruge 5 kasser kopipapir, 20 liter maling eller en kasse øl, så tager du hverken bussen eller cyklen.

Mellem 80 og 85 % af dem, der kører igennem Nørrebrogade har et ærinde i bydelen. Spørgsmålet er, om de fremover vil tage cyklen, busen eller gåbenene. Eller vil de handle i en anden bydel, hvor det er lettere at komme til?

Nørrebro Handelsforening deltager gerne i alternative muligheder, men så må man stille krav om information, fleksibilitet og åbenhed. Det har foreningen ikke mødt i denne sag. Tværtimod så er vores holdninger blever fordrejet.

På Amagerbrogade lykkedes det at stoppe et lignende forsøg 24 timer før det skulle løbe af stablen, fodi butikkerne stod sammen. Hvordan bliver det på Nørrebrogade?


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16