Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Detailhandel i juni

Offentliggjort 29. juni 2008

Stor virksomhed i Nørrebro/Nordvest gået konkurs. Stengade – lukning skaber problemer for virksomheder. Butikstyverier et stigende problem, politiet prioriterer. Kapitalkæder truer frivillige kæder. Nye tøjforretninger i fare. Prisstigninger og manglende forbrugertillid kan true omsætningen i detailhandelen.

Markant firma på Nørrebro og i Nordvest – konkurs

Firmaet Hetland VVS har indgivet konkursbegæring. Store tilgodehavender og manglende likviditet er årsagen. Cirka 100 medarbejdere er i fare for at miste deres arbejde. Firmaet har 20 millioner kroner til gode, som de ikke kan skrabe ind, desuden skylder de cirka 10 millioner kr. væk. Man håber på en redningsplan. I 2006 fik firmaet Netværksprisen for at være socialt ansvarligt.

Konkurser sætter rekorder

I alt gik 264 danske virksomheder konkurs i maj. Værst ramt er Nordjylland og Sjælland. De seneste 12 måneder er 2.600 virksomheder gået konkurs. Men det stigende antal konkurser afskrækker ikke iværksættere. I de første fem måneder er der sket en stigning på 0,6 % i forhold til året før.

Stengade er lukket

Detailhandelen har fået dårligere forhold, idet Stengade er lukket. Her er oprettet bussluse. Foreløbig er det først i en forsøgsperiode, men detailhandelen forventer at forsøget gøres permanent. Lukningen skaber problemer for en række servicevirksomheder. Det vil betyde mere kørsel, og dermed større regninger til kunderne.

Trickspillere – et problem for butikker

Trickspillere på Strøget snyder dagligt kunderne for 50.000 kr. Kunder og butiksansatte bliver hver dag udsat for trusler. Nu har 30 butikker bedt politiet og politikere om hjælp. Københavns Politi har tidligere udtalt, at de ikke har ressourcer til at hjælpe. Sekretariatschef i Københavns City, Jan Michael Hansen mener, at der skal tages skrappere midler i brug. Bøderne skal sættes i vejret, og svindlerne skal kunne idømmes fængselsstraf.

Forbrugertilliden rammer bunden

Tilliden til økonomien er faldet til det laveste niveau siden 1999. Forbrugerforventningerne faldt i maj til minus 3,5. Det er fjerde måned i træk at tilliden falder.

Danskerne vurderer i dag landets økonomiske situation som væsentlig ringere end for et år siden. Udsigten til en forbrugsfest er ikke i vente. Et flertal af forbrugerne oplyser, at de ikke vil bruge penge på større forbrugsgoder. Finanskrisen og situationen på boligmarkedet gør ikke tingene bedre.. Særlig øst for Storebælt oplever danskerne store fald på deres friværdi.

Tyveribander plager detailhandelen

Tyverier er et stigende problem i butikkerne. Ofte er det østeuropæiske bander der står bag. Tyvene er professionelle. Ofte opdager butikkerne først senere, at de bliver bestjålet. Mange bliver sigtet. Men når de så bliver løsladt, forlader de landet. En tredjedel af medlemmerne hos Dansk Erhverv har inden for de sidste to år mærket en stigning af tyverier. Værdien af de stjålne effekter bliver større.

Måske er holdningen til butikstyveri ved at ændre sig. Politiet rykker ofte ikke ud til dette. Det skyldes igen de meget brugte ord Vi bliver nødt til at prioritere. Her på siden har vi fokuseret på problemet med politiets manglende synlighed – når det ikke lige drejer sig om Ungdomshuset.

Sommerudsalget starter tidligere

Landets storcentre har allerede startet sommerudsalget. Når Fields og Magasin melder ud, at de starter, så følger de andre butikker med. Markedet er presset på grund af den varme forsommer. I princippet kan butikkerne i dag holde udsalg hele tiden. Udsalgsvanerne ændrer sig. Nye slagsmetoder findes frem for ikke at miste penge.

Sportsmaster og Intersport snydt i sidste øjeblik

Den islandske kapitalfond, Arev har i sidste øjeblik trukket sig ud af forhandlingerne med Intersport og Sportmaster i en overtagelse. Nu vil kæderne finde nye opkøbere. Hvis det ikke lykkes, kører man videre som frivillig kæde. Den islandske bank Straumur er stadig inde i varmen, men de er i gang med at finde en partner. Måske er problemet manglende muligheder for at opnå lån.

Kapitalkæder frygtes

Strammere konkurrenceregler hæmmer de frivillige kæder i konkurrencen med kapitalkæderne. Dansk Erhverv vil have lempet reglerne, så de frivillige kæder har bedre chancer for at overleve.

9 ud af 10 butikker i Dansk Erhverv mener, at den øgede konkurrence fra kapitalkæder er den største udfordring de kommende år. En række frivillige kæder er overtaget af kapitalfonde. Som reglerne er nu, er det svært at skabe et modsvar mod kapitalkæderne.

Den selvstændige iværksætterkultur rammes, mener dansk Erhverv. Kapitalkæderne er de sidste to år vokset med 25 %, mens de frivillige kæder er dalet med 10 %.

Nu er det kun 94 tilbage. Antallet af kapitalkæder er oppe på 250.

Er kædebutikker for kedelige?

Går du rundt i en gågade i hvilken som helst by, er butikkerne ens. Og stort set er butikkerne også ens. Kapitalkæderne er centralt styrede og bestemmer indretningen. De giver større effektivitet på bekostning af mangfoldigheden.. Standardløsninger er slagordet. For samfundet er det et tab, at købmandskabet forsvinder.

For bymidten er det også et tab, når der kun ligger kædebutikker der. Livet er dog kort for kedelige butikker med standardvarer og helt unge, uengagerede medarbejdere uden faglig indsigt. Administratorer giver os kedelige butikker. Det er altid mere spændene at besøge butikker, der er anderledes, hvor det er den gamle købmandsånd, der fungerer. Det gør livet sjovere.

Den lille butik forsvinder

Der kommer stadig flere danske og udenlandske butikskæder. De små kæder og selvstændige butikker vil blive presset ud, lyder profetien. De mange kæder presser de små. På blot fire år er antallet af butikskæder steget med 62. Antallet af udenlandske kæder er steget med 12 på bare et år. I dag har hver fjerde kæde mere end 50 butikker.

Inspiration vil vokse

Med salget af Inspiration vil kæden blive langt mere aggressiv og synlig i markedet. Kædens ambition er at vokse fra 47 til 70 butikker på tre år. Og det skal blandt andet ske ved at snuppe butikker fra andre isenkram kæder.

Men i Imerco – kæden frygter man ikke situationen. Her fornemmer man at butikkerne er meget loyale over for kæden.

Kop & Kande stormer frem

Kop & Kande har i de første tre måneder haft en omsætningsfremgang på 15 %. I april steg omsætningen med 17 %. Kæden forventer fortsat vækst over for halvåret.

Skuffende salg i Matas

Matas lever ikke op til forventningerne efter salget til kapitalfonden CVC. I forbindelse med ændringer i strukturen er der fyret over 40 medarbejdere. De nye ejere havde forventet en stigning på 5,5 % og gerne mere. Men stigningen har kun været på 4,5 %. Måske er årsagen, at CVC ikke overtog nogle af de gode købmænd, som havde deres gang i butikkerne.

Magasin på ret kurs

Salget i Magasin er steget med 7 % og man er på ret kurs. Omsætningen forventes at nå 2 milliarder kroner. Men store afskrivninger efter tidligere investeringer får dog det samlede resultat efter skat til at gå i rødt.

Dansk Supermarked tager føringen

Konkurrenterne får baghjul. Dansk Supermarked har taget førertrøjen på, både hvad angår vækst og indtjening.. Netto, Føtex og Bilka tjener næsten tre gange så meget som Coop Danmark og Dagrofa. De klare koncepter i Dansk Supermarked giver klare fordele. Det er blandt andet væksten i udlandet som styrker koncernen. Omsætningen var i 2007 55,4 milliarder kroner. Man havde 44.500 ansatte svarende til 24.500 fuldtidsansatte.

  • 14 Bilka – varehuse

  • 3 A – Z varehuse

  • 37 Tøj & Sko – butikker

  • 78 Føtex – varehuse

  • 383 Netto – butikker i Danmark

  • 652 Netto – butikker i Storbritannien, Tyskland, Polen og Sverige.

Elgiganten fyrer topchef

Elgiganten har fået deres gamle direktør tilbage. Sidste år måtte Elgiganten notere et underskud på driften på 3,6 millioner kroner. Og resultatet for i år bliver nogenlunde det samme. Problemet kan være, at man har fokuseret på for mange produkter.

Tøjsalget bremser op

Flere års vækst i tøjsalget er bremset op. Branchen forventer et normalt år. Derved kan alle nye butikker inden for branchen få det svært. Friske tal viser en vækst på 2,9 %. Stigende fødevarepriser og usikkerhed på boligmarkedet får skylden. Kunderne har færre penge til forbrug.

De mindre butikker, som er åbnet på en høj konjektur får det særdeles svært. I 2007 blev der åbnet næsten 1.000 nye tøj – og skobutikker herhjemme. I årets første tre måneder blev der indviet 244 nye butikker.

I alt er der i Danmark ca. 3.500 tøj – og skobutikker. Sidste år købte vi for 42 milliarder kr. tøj og for 3 milliarder kroner sko. 60 % af omsætningen sker i specialbutikker, mens det øvrige salg foregår i stormagasiner, supermarkeder, sportsbutikker, via internettet eller gennem postordre.

Virksomheder fusker med falske ansatte

En del virksomheder snyder med sygedagpenge. De opdigter simpelthen falske ansatte. Det offentlige giver dem kompensation, når de ikke er på arbejde.

En anden variant er, at selvstændige erhvervsdrivende modtager sygedagpenge, selv om de ikke arbejder mere. Dansk Arbejdsgiverforening tager kraftig afstand fra svindlen.

Fejl i boner

Hvert år sprøjter supermarkeder og discountbutikker 150.000 km kasseboner ud.. Det vil være en god ide at tjekke bonerne, siger en lektor i Institut for Afsætningsøkonomi. Der er nemlig fejl i hver 7. bon, har han selv konstateret.

I en forbrugerundersøgelse som Jyllands Posten har gennemført har Bilka, Føtex og Netto de dårligste boner.

Butiksansatte beskyldes for sløseri med Dankort

Falske underskrifter i forbindelse med køb af Dankort er et stigende problem. Butiksansatte tjekker kun sjældent underskrifterne. Hvis det skal tages alvorlig, skal underskrifter fra Dankort og boner holdes op mod hinanden. At der så bliver kø ved kassen, må kunderne vende sig til.

Store prisstigninger

Prisstigningerne på danske varer er de største i 25 år. Siden marts er danskproducerede varer steget med 13,4 %. Man skal helt tilbage til 1982 for at finde højere stigninger. Der er ingen udsigt i en opbremsning. Prisen på brændstof er steget 32,6 %. Årsagen til stigningerne er mangel på råvarer, fødevarer og brændstof. Priserne for importerede varer er steget med 5,4 %.

Butikker vil ikke sælge større sodavand

De store butikskæder har sagt nej til at sælge større sodavand. Og hvis kæderne ikke vi have den større sodavand, vil flasken ikke blive permanent. Sidste år vedtog butikskæderne en 13 – punkts plan for, hvad butikkerne kunne gøre for at bekæmpe fedme – epidemien.

Køb forsikring i FDB

FDB`s 1,6 millioner medlemmer får nu mulighed for at købe forsikringer, som på mange områder adskiller sig fra almindelige forsikringstilbud. Et samarbejde med Fair Forsikring giver medlemmerne mulighed for at opsige en forsikring med 1 – dags varsel.

Man vil lave regler, der ”dækker godt og er nemme at forstå”.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16