Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Bliver København mere trafiksikker?

Offentliggjort 24. september 2008

Københavns Kommune mener, at trafikforsøget på Nørrebro giver bedre miljø og mere trafiksikkerhed. Det giver bedre forhold for den offentlige transport. Men hvordan ser virkeligheden ud. Nørrebro Handelsforening har forsøgt at belyse problemet i helikopter – perspektiv. Læs de interessante iagttagelser.

Vi vil skabe mere sikre og trygge forhold for de københavnske cyklister. Sådan siges det i den pjece, som Københavns Kommune langt om længe har udsendt til borgerne på Nørrebrogade. I pjecen slås der også meget på, at miljøet skal gøres bedre for Københavnerne. Men hvordan ser det egentlig ud? Bliver trafiksikkerheden bedre? Får vi et bedre miljø?

Det ville være rart, hvis den rette kombination af miljø, dynamik og bæredygtighed går op i en højere enhed.

Trafikken – den store taber

Trafikken i København er blevet den helt store taber i det budgetforlig som Socialdemokraterne har indgået med de borgerlige. Anlægsbudgettet for Teknik – og Miljøforvaltningen reduceres med ikke mindre end en milliard kroner.

En række planlagte og tiltrængte sikkerheds projeketer på bl.a. skoleveje bliver enten annuleret eller udskydes. De hullede veje bliver ikke repareret, ligesom vedligeholdelsen af disse fremover bliver mangelfuldt.

Projekter for over 50 millioner kroner til cykelruter og andre trafiksikkerhedstiltag for cyklister er udskudt på ubestemt tid.

Den københavnske parkeringsstartegi er sat i bero

Hele den københavnske parkeringsstrategi er sat i bero. En række tiltag, der skulle forbedre bussens fremkommelighed er sat i bero. Og forbedringerne af forpladserne på de kommende stationer i Metro Cityringen bliver ikke til noget.

Og bilisterne får yderligere problemer. Mens kommunen nedlægger hundredvis af p – pladser, etablerer private parkeringsselskaber nye pladser. Og det betyder at p – priserne i en periode på 5 – 10 år bliver 50 % dyrere.

I Nørrebro Handelsforening har man tidligere stillet spørgsmålstegn ved Københavns Kommunens håndtering af p – ordningen. I Vejlovens & 107 stk. 2 må man kun tage betaling – ud fra trafikmæssige hensyn. Man må ikke opkræve parkeringstakster med henblik på at tjene penge. Københavns Kommune benægter hårdnakket at de er en pengemaskine, når det gælder p – afgifter og p – bøder.

Ingen Metro til Brønshøj og Nordvest

Beboerne i Nordvest og Brønshøj skal også kigge længere efter et Metro – tog. Forarbejdet er annuleret, og dermed sparer kommunen 215 millioner kroner, der pynter godt på budgettet.

Der vil fra næste år og otte år frem være byggerod i København, når de 17 nye Metro – stationer skal anlægges. Det vil ganske sikkert belaste trafikken.

Verdens bedste cykelby?

Og København bliver nok ikke Verdens bedste cykelby. Kun på Nørrebrogade sikres cyklisterne bedre fremkommelighed på bekostning af så meget andet.

Her er et udplik af de ting, der enten bliver annuleret eller udskudt flere år:

  • Cykelbane – forsøget Jagtvej/tagensvej og Holmbladsgade/Amagerbrogade
  • Intelligente trafiksystemer
  • Adfærdskampagne i trafikken
  • Diverse cykelparkeringer
  • Diverse cykelstier
  • Haraldsgade byrumsplan
  • Nyhavn cykelforbindelse
  • Parkeringsanlæg ved s – togsstationer
  • Forbedring af cyklstier
  • Trafik – byrum – Sjællandsgade
  • Trafiksikkerhedsplan 2009 – 2010 og meget mere

Trafiksikkerheden er sat på stand by. Hvorfor bruger man så de store flotte ord i forbindelsen med delvis lukning af Nørrebrogade?

Stakkels pendlere

Man vil gerne have pendlerne over i toget, for bl.a. at mindske trafikken. Men mange tog bliver direkte aflyst på grund af mangel på lokofører. På landsplan mangler man mellem 75 – 80 lokofører.

Pendlere mellem København og Ringsted via Roskilde vil kunne se frem til fem års mareridt, hvis politikerne vælger at udbygge den eksisterende bane. Ifølge et høringsoplæg fra Trafikstyrelsen vil passagerne på landets travleste togstrækning komme til at spilde tilsammen 6,5 millioner timer.

Hvis der til gengæld bygges en ny bane med en station i Køge Nord bliver prisen 9 mia. Kr. Til gengæld bliver det mulighed for at udvide kapaticiteten mellem København og Fyn/Jylland med otte passagertog og to godstog i timen i hver retning.

Færre passagerer med den kollektive trafik

Med forsøget på Nørrebro vil man også have flere folk på busserne. Men på 10 år har 25 % af passagerne valgt at stå af. Nu skal chaufførerne smile og så regner man med en fremgang på 10%. Men der skal vel også følge ”kvalitet” med. Der er ikke nok benplads i busserne til nogle, der blot er lidt højere end gennemsnittet. Og så skal busselskaberne spare 10 % i hovedstadsområdet. Det betyder reducering af busafgange. I det bye budgetforlig har man desuden annuleret foranstaltninger til forbedring af busfremkommeligheden.

Investeringer for 25 mia. Kr. i en bedre kollektiv trafik i København synes at være spildt. Stik mod forventningerne er der hverken kommet flere passagerer i busser, tog eller metro. Trods nye S – tog, Metro og A- busser er det ikke lykkedes at få københavnerne til at droppe bilen.

Spild for samfundet

Togforsinkelser, sporarbejde og busbesparelser har fået et stigende antal passagerer fra den kollektive trafik til at sætte sig ind i bilen eller op på cyklen.

Bilkøer og togforsinkelser koster hvert år samfundet havd det svarer til 41.000 arbejdsår.

Bedre infrastruktur vil gavne dynamikken

Det ville jo være dejligt, hvis Københavns Kommune ville erkende, at en bedre samlet infrastruktur i København vil gavne både erhvervslivet og beskæftigelsen. Øget mobilitet fremmer besklftigelsen. Forsøget med Nørrebrogade gør lige det modsatte, fordi det er en isoleret svale som virker som et iritationsmoment på mange.

Bilparken vokser voldsomt

Politikerne har ikke fundet ud af, at alene antallet af biler, der ejes af personer, som bor i Københavns centrum er steget med 6.000 til 90.000. Hovedstaden er det sted, hvor vognparken vokser mest i øjeblikket.

Man har dog stadig færrest biler per indbygger end andre steder i landet. Kun 27 % af alle familier i København har bil, hvor andelen på landsplan er oppe på 56 %, viser tal fra Danmarks Statestik.

Bompenge – ja eller nej

Og Venstre siger stadig nej til bompenge. Men hele syv ministre er i gang med at lave en storstilet trafikplan frem til 2020. Den nye transportminister, Lars Barfod vil ikke afskrive nogen mulighed for at finde penge til trafikinvesteringsplanen.

  • Forsøget med Nørrebrogade virker mærkelig, når man betragter overstående. Det virker populistisk, når man tænker på, hvor meget Københavns Kommune vil spare på trafiksikkerheden. Og i Nørrebro Handelsforening savner man stadig en bedre infrastruktur for hele København.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16