Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Robin Hood levede ikke forgæves

Offentliggjort 4. oktober 2008

Nørrebro er mit Hood, ja sådan udtalte Klaus Bondam. Han mener, at omsætningen på Nørrebrogade vil vokse betydeligt. Kommunen har ikke lavet en konsekvensberegning m.h.t.. trafikforsøget. Hvis det går rigtig galt, er det detailhandelen på Nørrebro, der skal betale. Atter engang en detailhandel, der selv må klare skærene.

Nørrebro er mit ”hood”

Berlingske Tidende havde den 24. september en ”dybdeborende” artikel med titlen Klaus Bondam: Nørrebro er mit Hood.

Vi får i indledningen en beskrivelse af Nørrebrogade om morgenen:

  • overvægtige forretningsfolk kæmper for at nå morgenmødet

Læserne skal fastholdes i den tro, at de mennesker, der er afhængige af deres bil overhovedet ikke dyrker motion og at deres cykler, hvis de har nogen, står og ruster derhjemme.

Kom ud i virkeligheden

I artiklen siger Klaus Bondam:

  • Nørrebro er mit ”Hood”. Det er her, jeg oplever København tættest på. Jeg kan godt blive irriteret på folk, der siger, at jeg sidder isoleret på Rådhuset, og ikke er klar over, hvordan virkeligheden ser ud. Hvordan tror folk, at jeg bevæger mig ind til Rådhuset?

Der skal indrømmes, at denne hjemmeside, efter de talrige uroligheder på Nørrebro, angreb politikerne for at sidde isoleret i deres fire vægge på Rådhuset. Baggrunden var, at detailhandelen på Nørrebro gang på gang bad politikerne om hjælp. Men svaret fra mange politikere var, at det var et spørgsmål mellem de forskellige forretninger og deres forsikringsselskab.

Fakta var en helt anden. Mange butikker har haft temmelig mange udgifter, som ikke blev dækket af forsikringsselskaberne. På et tidspunkt var der en af politikerne, der truede med at indbringe denne hjemmeside for presseetisk nævn, fordi vedkommende mente, at vi havde fordrejet hendes udtalelser. Det viste sig ikke at være tilfældet.

Vær aktive med at løse Nørrebros problemer

Nørrebro Handelsforening udsendte en presseinformation, hvor man opfordrede politikerne til at være mere aktive med hensyn til at løse Nørrebros problemer. Det afstedkom også en masse henvendelser fra politikere både fra Borgerrepræsentationen og Folketinget. Og det spændte lige fra Enhedslisten til Dansk Folkeparti.

Vi kan ikke vide, om det er dette Klaus Bondam hentyder til.

Nørrebro Handelsforening mener stadig, at man skal lytte meget mere på de lokale kræfter på Nørrebro. De er i skudlinjen og har gjort deres erfaringer.

Og i Nørrebro Handelsforening mener man også, at man ved noget om markedsføring og afsætning i detailhandelen.

Bondam sparer penge ved cykling

Det er fint, at Klaus Bondam bruger sin cykel. Det gavner miljøet. Og for samfundet er det jo også en økonomisk gevinst, at man ikke bruger unødige penge på taxa’er og unødvendig bilkørsel.

Men tilværelsen er jo ikke sort/hvid. De butiksejere, der er imod trafikordningen på Nørrebro er jo ikke imod miljøforbedring. De er imod den måde, det foregår på.

En samlet trafikplan forbedrer miljøet

Nørrebro Handelsforening er ofte fremkommet med forslag til, hvordan en samlet infrastruktur for København kunne forbedre trafikfremkommeligheden og miljøet. På et tidspunkt fik man lovning på, at blive indkaldt til et særskilt møde, hvor foreningen kunne fremlægge forslag til, hvordan trafikforsøget på Nørrebro kunne forgå uden gener for forretningslivet. Men planlæggerne løb fra dette løfte. Der blev aldrig indkaldt til dette møde.

Manglende infrastruktur koster arbejdspladser. Det kunne være spændene at lave en undersøgelse over, hvordan erhvervslivet forholder sig til Københavns trafik.

Lokale skal ikke narres

Klaus Bondam bliver spurgt om, hvad han ville vise frem for en der kun havde hørt om dårlige ting ved Nørrebro.

  • Jeg ville tage hende i hånden og vise hende, at Nørrebro er meget, meget andet end skyderier og vold, og jeg synes ikke, at man skal lede særligt længe. Jeg ville vise hende livet på Sank Hans Torv og livet omkring søerne, børnene der spiller fodbold i Blågårds Plads og Rådmandsgades Skole, som virkelig arbejder med at indpode ungerne nogle gode værdier og uddanne dem til at blive gode, fornuftige voksne.

Man kan ikke være uenige i Klaus Bondams argumenter. Men han kunne også have nævnt at erhvervslivet på Nørrebro påtager sig et stort socialt ansvar. Kigger du på ekspedienterne, kan du ikke undgå, at se, at de afspejler befolkningssammensætningen. Nørrebro Handelsforening har gennem årene arbejdet meget for dette.

Nørrebroparkens istandsættelse, som Handelsforeningen også har været involveret i, blev diskuteret på et tidspunkt, hvor der var nogen, der udmærket vidste, at den skulle bruges som arbejdsplads.

Og en plan for DSB – grunden blev allerede diskuteret for 5 – 6 år siden. Nu er planerne yderligere udskudt med det nye budgetforlig.

Disse ting kan man selvfølgelig ikke belaste Klaus Bondam personlig. Men tingene er med til at forstærke begrebet ”politkerlede”.

De mange græsrødder som Handelsforeningen har lært at kende gennem talrige år, lader sig ikke sådan narre.

Plads til den nødvendige trafik

Omkring trafikforsøget siger Klaus Bondam:

  • Ja, jeg er godt klar over, at bilen er kommet for at blive, men ved du hvad, det er cyklen også.

    Dermed ikke sagt, at jeg anerkender, at butikker skal have bragt deres varer frem og tilbage, og folk skal selvfølgelig have lov til at køre hen til deres bopæl og stille varer af, men det er absurd ikke at forholde sig til den virklighed, som man er en del af.

Det som mange politikere glemmer, er den nødvendige trafik. Det er den trafik, som ikke kan foregå på en cykel. Man kan ikke få varer leveret på en Chritania – cykel. Det skal man mange varer til, for at drive en butik. Undertegnede repræsenterer en butik, der gennemsnitlig får leveret to paller varer om dagen. Op til jul er mængden endnu større.

Det vil få katastrofale følger, hvis vi var afhængige af de såkaldte læssezoner.

Og her må transportfirmaerne også begynde at vågne op. En palleløfter har ikke ubegrænset strøm. Og hvordan skal de store lastbiler kunne komme ned i sidegaderne, hvor der læssezone?

Den nødvendige trafik er også den, når håndværkerne skal frem og reparere Fru Jensens toilet. Det er også den trafik, der skal frem, når et nyt stilads skal op.

Og man ikke køre rundt med et nyt pengeskab på en Christianiacykel.

Ville aldrig være sket i Fields

På Nørrebrogade omsættes der årligt for 2 milliarder kroner, på hele Nørrebro er det for 3,5 milliarder kroner. Hvis detailhandelen i Fields ville få de samme vilkår ville der komme vilde protester fra de samme politikere, der har vedtaget dette trafikforsøg.

Vi prøver lige at se, om det virker

Dette hovsa – forsøg løser ikke Københavns trafikproblemer. Det er til gene for de handlende og de fleste beboere på Nørrebro

  • Vi prøver lige at se om det virker.

Det er den devise, som politikerne anvender, uanfægtet at det er butikkerne, der skal betale, hvis det ikke virker. Det er et populistisk tiltag, og dårlig gennemtænkt.

Politikerne aner åbenbart heller ikke, hvor mange varer, der skal til for at drive detailhandel. Den bedrevidende tankegang er meget udbredt blandt Københavns politikere.

  • Det handler om at lave løsninger på et reelt problem, og rent politisk bør det optage alle mennesker at tilpasse byrummet og bylivet til realiteterne. Andet er ligegyldighed overfor virkeligheden

Dette udtalte Klaus Bondam til Berlingske.dk. Det kan jo undre, at kommunen ikke laver en konsekvensberegning.

Bondam: De kører bare igennem

En undersøgelse fra Københavns Kommune viste at mellem 80 % og 85 % af de bilister, der kører gennem Nørrebrogade havde en ærinde i bydelen. Til det siger Klaus Bondam til politiken.dk :

  • Det er et underligt argument at de biler, der kører gennem skulle være dem, der bragte handelen med sig. De har jo ikke engang noget sted at parkere. De kører bare igennem.

Vi lader den lige stå engang! - Det er Københavns Kommune, der selv har lavet undersøgelsen.

Forvirring

Politiet bruger ekstra ressourcer på forsøget, og det føres skærpet tilsyn. Men informationen om forsøget kom så sent, at der er vild forvirring. Skiltningen gør sit til, at forvirringen er til stede.

Det hænger ikke sammen

Københavns Kommune har med budgetforliget sparet på trafiksikkerhed og miljø. Man vil ikke indføre intelligente lyskryds og grøn bølge. Masser af biler udleder skadelige partikler, når de holder for rødt.

Hvordan forbedrer trafikforsøget miljøet og trafiksikkerheden i København?

Busserne skal sparre mellem 10 % - 20 %.

Hvordan kan forsøget forbedre den kollektive trafik?


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16