Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Nørrebrogade er blevet et makværk

Offentliggjort 2. december 2008

Malene la Cour Rasmussen mener, at kundeunderlaget til Nørrebrogade bliver opildnet til at finde andre græsgange. Man er på vej mod et massivt massemord af det spændene handelsliv. Det dejlige caféliv på Sankt Hans Torv bliver ”tilpruttet” af den markant øget biltrafik. Det er et absurd projekt. Man dræber handelslivet.

I Lokalavisen fra sidste uge udtrykker Klaus Bondam sin utilfredshed med de bilende trafikanter, der ikke respekterer trafikforsøget. Nuvel, hvor er respekten henne fra kommunens side, når der her næsten 2 måneder efter forsøgets start stadig ikke er opsat rigtig skiltning. (også selvom undertegnede de første 10 gange har ringet ind til kommunen og gjort dem opmærksomme på det). Blandt andet bliver der misvisende meddelt at Nørrebrogade er spærret ved Kapelvej, når man kommer kørende fra Jagtvej mod Søerne. Og et skilt fortæller lige før Stengade, at den er spærret. NEJ, den er jo ikke spærret, men spærret for gennemkørsel. De nævnte eksempler er til stor gene for de kunder, der forsøger at finde frem til f.eks. Rud. Rasmussens møbelbutik, hvor undertegnede arbejder. I forvejen er budskabet om det trafikdæmpende forsøg på Nørrebrogade blevet formidlet meget uheldigt, så de fleste mennesker simpelthen tror, at Nørrebrogade helt er lukket.

Det er et STORT problem ikke bare for Rud. Rasmussens Snedkerier, men også for andre handelsdrivende på Nørrebrogade, hvis kundegrundlag i den grad bliver opildnet til at finde andre græsgange. Med den finansielle krise oven i hatten, er man med andre ord på vej mod et massivt massemord af det spændende handelsliv, som ellers har kendetegnet området.

Som beboer også på Nørrebrogade, synes jeg desuden det er helt katastrofalt, at man med lukningen af de udvalgte strækninger, blot flytter trafikken ud på de små sidegader. Jeg er helt enig med Malene J. Thorup, der i sit indlæg i sidste uges avis, netop pointerer de uheldige konsekvenser af lukningen. Større omveje, mere CO2 og børn der i den grad kommer i krydsild med trafikken. Jeg har selv børn der dagligt tager turen over Sankt Hans Torv, som efter trafikforsøgets indtog, er blevet en trafikprop. Elmegade og Sankt Hans Torv er ikke længere en sikker skole/klub vej. Synd også for det dejlige cafemiljø omkring torvet, der nu bliver ”tilpruttet” af den markant øgede biltrafik.

Og hvis man troede at København gerne ville holde på de ressourcestærke børnefamilier, må man tro om igen. For de hænger altså tit sammen med en bil. Men den manglende vilje til at afhjælpe med parkeringspladser har fået mange Nørrebrogensere til at søge ud af byen.

I bund og grund er lukningen af Nørrebrogade et mærkværdigt tiltag. Det ER et absurd projekt. Man dræber handelslivet, jager de ressourcestærke familier med bil ud af byen og gør de før så hyggelige små sidegader til osende trafikknuder. Med de projekterede lukninger af også Østerbrogade og Vesterbrogade er København da virkelig på afveje.

Med venlig hilsen
Malene la Cour Rasmussen
Nørrebrogade 45


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16