Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Nørrebro Handelsforenings 2. høringssvar vedr. Trafikforsøget på Nørrebro

Offentliggjort 21. april 2009

Begejstringen hos butikkerne er ikke stor. En høring blandt butikkerne på Nørrebrogade viser, at omsætningen stadig er faldende. Man er utilfreds med, at man overhovedet ikke tager hensyn til butikkernes modargumenter. Man er også utilfreds med, at man overhovedet ikke tager hensyn til handelsforeningens egen undersøgelse.

Vi har sideløbende med deltagelse i udvalget foretaget en høring blandt detailhandlerne på Nørrebrogade, desuden har vi kontaktet en politikere. I Nørrebro Handelsforening synes vi, at det relevant, at videregive nogle af de meldinger, vi har fået.

Høring blandt butikkerne

Høringen er foretaget hos et udvalg af butikker – både medlemmer og ikke medlemmer. Grunden til dette er, at politikere offentlig har udtalt, at Nørrebro handelsforening kun repræsenterer et mindretal af butikker på Nørrebro.

Tre onde ånder

Detailhandlerne er stærk utilfredse med forsøget. I øjeblikket lukker der mange butikker på Nørrebrogade. Vi har ikke et samlet tal. Men en gåtur fra den ene ende til den anden afslører ca. 43 lukninger, og disse skyldes ifølge nabobutikkerne

  1. trafikforsøget
  2. finanskrisen
  3. bandekrigen

Forargelse over manglende konsekvensberegning

Detailhandlerne er ligeledes stærk utilfredse med, at kommunen stadigvæk ikke laver en konsekvensanalyse, heller ikke under forsøgets afvikling. Efter mødet den 23. februar undrer en del sig over, at embedsmændene ikke bruger handelsforeningens oplysninger, der viste en gennemsnitsnedgang i omsætningen på 20 pct. Embedsmænd og politikere har offentlig kritiseret undersøgelsen for at være manipulerende.

Man henholdte sig til undersøgelsen fra Catiné, der havde talt med ca. 18 – 20 butiksdrivende på Nørrebrogade

- Nørrebro Handelsforening udsendte et spørgeskema til samtlige butikker på Nørrebrogade

- Nørrebro Handelsforening indsamlede materiale fra 45 brancheforeninger

- Nørrebro Handelsforening indsamlede tal fra broernes handelsforeninger

- Nørrebro Handelsforening indsamlede materiale fra Statistisk Institut

- Nørrebro Handelsforening indsamlede tal fra Danmarks Handelsstandsforeninger.

Materialet blev udsendt via vores kontakt – base.

Den viste, at tilbagegangen på Nørrebrogade var væsentlig større end andre steder. Ca. 75 butikker havde svaret, ligesom handelsforeningen sammenlignede diverse tal.

Butikker på Nørrebrogade, der har filialer i andre bydele bekræfter også dette.

Kører frem efter en skabelon

Detailhandlerne på Nørrebrogade er utilfredse med, at man bare kører frem efter en skabelon, upåagtet af de problemer, der eksisterer på Nørrebro.

Detailhandlerne er utilfredse med demokratiprocessen.

Detailhandlerne er utilfredse med, at man vægter dem, der ikke har konsekvenser af forsøget, vægtes på samme måde som dem.

Manglende penge til forsøget

Detailhandlerne er utilfredse med, at de for egen regning skal lave markedsføringsmæssige aktiviteter, såsom at flytte butikken ud på gaden, samt deltage i markedsdage, alt imens politikerne ikke har sørget for udsmykning af gaden, samt bevilliget de fornødne penge til dette. De synes ikke, at det kan være rigtig, at de skal komme med projekter for at redde projektet – for deres egne penge.

Mange detailhandlere er af den mening, at det hele processen skal starte forfra.

Detailhandlerne er utilfredse med hele forsøgets informationsniveau (Handelsforeningens hjemmeside vil forsøge fortløbende at følge udviklingen)

Det nytter ikke noget

En del detailhandlere har givet udtryk for at det hele ikke nytter noget. Her tænker de på forslagene fra Nørrebro Handelsforening, som er blevet forkastet

- Flytning af bussluse fra Elmegade til Dronning Louises Bro.

- Åbning om lørdagen

- Korttidsparkering til aflæsning af varer på Nørrebrogade

De fleste detailhandlere giver udtryk for, at informationen til Nørrebros kunder ikke er godt nok. Udarbejdelse af postkort er en skridt i den rigtige retning med ikke nok (er lagt på Handelsforeningens hjemmeside som pdf – file).

Ikke ”Gl. Kongevej - løsning”

Mange har givet udtryk for, at man ikke fra starten fik at vide, at Nørrebrogade ikke kan blive som Gl. Kongevej.

Dårlig tidspunkt for undersøgelse

En del butikker undrede sig over, at kommunens undersøgelse allerede blev foretaget efter halvanden måned. Den skulle bare overstås, udtalte en af butikkerne. Her havde man kun talt med ca. 18 butikker på Nørrebrogade.

Fødevaresikkerheden

Det er indtrykket, at mange af kioskerne har skåret meget ned i medarbejderne. Nogle har skruet ned for lyset. Desuden har man nedsat priserne, for at tiltrække de kunder, der er forsvundet. Dermed er avancen også formindsket.

Vi kunne ikke konstatere, om de tiltag, som kioskejerne havde foretaget gik ud over fødevaresikkerheden.

Flere arbejdsløse

Vi kunne konstatere, at der rundt om i butikkerne var afskediget en del medarbejdere, som følge af omsætningsnedgang. Det var både i butikker, hos frisører og andre steder. Vi overvejede, at kontakte de forskellige a – kasser, for at få analyseret, hvor stor problemet var. Man kan så undre sig over, at der under forsøget ikke bliver foretaget denne konsekvensberegning under hele forløbet fra kommunens side.

Bussluse kan blive katastrofal

I dagspressen har politikere og embedsmænd undret sig over, at man på Nørrebrogade, har kunder fra andre bydele. Sådan noget kan man statistisk finde frem til. Og her kunne kommunens erhvervscenter have været behjælpelig. Således viste sidste måling at Indre Nørrebro havde en forsyningsgrad på 87 og Ydre Nørrebro på 117.

Grunden til dette er at Kvickly og Føtex trækker kunder til. Disse to butikker virker som dynamo for butikkerne på Ydre Nørrebro.

En bussluse i Mimersgade vil få katastrofale følger for Føtex´s omsætning, og dermed påvirke butikkernes omsætning. Vi savner også en vurdering af, hvor trafikken så vil finde frem. Samtidig har vi stor forståelse for beboerne i Mimersgade med den store trafikforøgelse.

En fjernelse af afgifter

Vi har i Nørrebro Handelsforening hele tiden fremhævet Nørrebrogade som - en gade med mangfoldighed.

For at få butikkerne ud på gaden burde kommunen fjerne deres afgifter – de såkaldte gadeafgifter.

I første omgang er bør gaden forskønnes væsentlig med grønt og fjernelse af betonstenene, inden man tænker på, at investere i bænke. Bænkene blev i sin tid fjernet fordi de blev benyttet til druk m.m.

Loppemarked bør ikke fjernes

Loppemarkedet langs Assistents Kirkegården er netop en god aktivitet om lørdagen. Den bliver arrangeret af Nørrebro Handelsforening og bør ikke fjernes. I øvrigt har handelsforeningen netop fået tilladelse til at benytte stedet til næste sæson. Ved Nørrebrohallen er der i forvejen et loppemarked. Dette bliver arrangeret af en konkurrerende organisation.

Butikker kan sagtens tilslutte sig loppemarkedet såfremt de indgår i de retningslinjer som loppemarkedet har indført.

Pas på ensretning

Gadeinventar skal justeres. Her vil handelsforeningen gerne advare. Pas på det ikke kommer til at ligne Strøget. Og hvem skal betale dette. I øjeblikket kan fortovsarealet ikke rigtig udnyttes.

Trafikordning bør gøres spiselig

Gør trafikordningen mere spiselig. Mange af kunderne fra de andre bydele holder sig tilbage fra Nørrebro. De kan ikke finde ud af ordningen. Derfor bør den gøres mere spiselig. Tilladelse til at køre lige ud ved Runddelen hilses derfor velkommen. En bussluse ved Dronning Louises Bro ville have været noget som kunderne bedre kunne forholde sig til end, den ved Elmegade. Derfor er Nørrebro Handelsforening skuffet over, at dette ikke kunne lade sig gøre.

Medvirker til det historiske

Det historiske. Nørrebro Handelsforening har tre gange arrangeret historisk aften sammen med Nørrebro Lokalhistoriske Forening og Stefans Kirken med stor opbakning. Det vil man gerne medvirke til igen, såfremt dette kan have en gavnlig virkning for brandingen af Nørrebrogade.

Urealistisk med ladvogne

Ladvogne. Det er ikke realistisk at bruge ladvogne, når butikkerne skal have deres varer leveret. Dertil er varemængden alt for stor. Flere læssezoner vil være at foretrække. Leveringen af varer på andre tidspunkter vil fordyre fragtomkostningerne og det vil så igen gå ud over konkurrenceevnen.

Kommunen overholder ikke eget forbud

Overholder ikke forbuddet. Taxaer, kommunale biler m.m. kører gennem bussluserne. Man har ikke respekt for forbuddet. Det kan skyldes politiets manglende vilje og en dårlig skiltning. Det er med til at underminere forsøget.

En ting, som nogle af butikkerne har observeret er, at når der holder to busser i busslusen kan brandbiler ikke køre igennem.

Nørrebro Handelsforening overvejer at invitere politikerne til et medlemsmøde, hvor butikkerne har mulighed for at give deres utilfredshed til kende. Det er handelsforeningens indtryk, at utilfredsheden er stigende blandt butikkerne. Dette forhold bør man også tage hensyn til. Handelsforeningens sekretariat har kun begrænsede muligheder for at foretage yderligere undersøgelser. På den anden side, så viser det sig at både embedsmænd og politikere ikke tager hensyn til disse forsøg på at lave løbende konsekvensberegninger.

For Nørrebro Handelsforening – Uwe Brodersen – sekretær


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16