Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Hvad sker der med København?

Det er vigtigt til stadighed at forbedre det bestående bymiljø. Om Ørestaden er en succes, kan diskuteres. Rent arkitektonisk er der sket meget. Men har man tænkt på rammerne for befolkningen derude.
Spændene er også at følge byggeriet i Nordhavnen.

Tænk mere kreativt
Måske burde planlæggerne tænke lidt mere kreativt i fremtiden. De stive grænser sameksistensen mellem cykler, biler, parkering, leg og ophold skal nytænkes. Pas på ensartetheden og bevar de forskellige brokvarteres egenart.
Nedriv det der er skrammel, men bevar det der skal bevares. Og først og fremmest, lad vær med at skabe en stenørken, hvor folk ikke gider færdes.

Adfærdsregulerende afgift
Stik imod intentionerne så lykkedes det ikke for partierne bag finansloven at sikre, at bilisterne fik billigere parkeringsmuligheder i hovedstaden. Begrundelsen skulle angivelig være, at betalingsparkering ikke er en pengemaskine men en effektiv måde at regulere trafikken i byområderne. Igen har man glemt begrebet Den nødvendige Trafik til stor skade for erhvervslivet.
En ny lilla zone i København betyder at en times parkering vil komme til at koste 45 kr. mod 29 kr. Og den lilla zone er igen en adfærdsregulerende foranstaltning. Mange politikere tror stadig på, at erhvervslivet kan nøjes med Christiania – cykler.

At parkere er lige som lotteri
At parkere i København er det samme som at udstede lotterisedler. Der udstedes langt flere p – licenser, end der er plads til.
Mange borgere og ikke mindst erhvervslivet er afhængige af bilen for at tjene penge. Bilparken i København og på Frederiksberg er siden år 2000 vokset med 15 pct. Man skjuler ikke i Borgerrepræsentationen at kommunens p – strategi skal gøre det mindre attraktivt at bruge bilen i det daglige.
Man vil skabe renere luft. Men det sker jo lige det modsatte. Nu cirkler bilerne rundt især på Nørrebro på jagt efter en p – plads. Desuden kører bilerne mere rundt grundet alle restriktioner på Nørrebro.

Tag cyklen
Når teknik – og miljøborgmesteren slår ud med armene og erklærer, at han foretrækker at københavnerne tager cyklen. Ja så er det en arrogant holdning over for erhvervslivet.

Ring 2 spærres
Og bilisterne kan i de næste tre år forvente et sandt bilkaos. Den stærkt trafikerede Ring 2 lukkes for gennemkørende person – og lastbiltrafik ud for Nørreport Station. Fra efteråret 2011 gennemføres et tiltrængt moderniseringsprojekt for landets travleste trafikknudepunkt.
Det betyder, at omtrent 18.000 køretøjer skal finde alternative ruter. Og de kan ikke alle sammen tage cyklen, skulle vi hilse at sige. Mon ikke der vil opstå rimelig mane køer i parallelgaderne, i Farimagsgaderne og Søgaderne.
I forvejen er køen på visse tidspunkter på Jagtvejen på Nørrebro vokset betydelig.

København skal være knudepunkt
Region Hovedstadens udspil om trafikinvesteringer for 50 millioner i blandt andet en tunnel fra Helsingør til Helsingborg kan kun blive til noget, hvis regionen og kommunerne selv hjælper med til at få det finansieret.
Trafikudspillet indebærer også en ny jernbane mellem Helsingør og Køge via Allerød og Høje Tåstrup for godstog samt regional – og intercitytog.
Dette skal frigøre Øresundsbroen til højhastighedstog mellem Oslo, Stockholm, København og Hamburg.
Transportministeren finder forslagene spændene. Han mener, at København derved kan blive et knudepunkt, som gør Femmeren – forbindelsen til en succes.

En ny Ring 5 til 50 milliarder
Der skal bygges nye vej – og baneforbindelser på tværs af hovedstaden, at hensyn til de voksende trængselsproblemer og af hensyn til miljøet. Det burde jo være naturligt at hovedstadsområdet skal virke som lokomotiv for erhvervsudviklingen. Metropol København halter bag efter områder som Hamborg og Stockholm. Det er vigtigt at samle alle de kræfter, der kan skabe fundamentet for vækst.
Ja man taler om en ny Ring 5, der vil koste den nette sum af 50 milliarder kroner. Kunne man så ikke lige etabler en letbane?

Ansaldo og den nye City – ring
Og den nye City – ring bliver ikke overraskende tre milliarder kroner dyrere. Nu er vi oppe på 21,3 milliarder kroner. Den vil åbne med 17 stationer i 2018. Man forventer, at den skal transportere 130 millioner passagerer årligt.
Og meget overraskende blev det igen Ansaldo, der skal stå for driften. Det er dette selskab, der står bag de stærkt forsinkede IC – 4 tog. Måske er det lidt paradoksalt, at det var det eneste firma, der havde budt på opgaven.

Kørselsafgifter droppes
Og så dropper man i Danmark kørselsafgifterne ind til videre. Det er åbenbart for kompliceret. Man kan så undre sig, at de nye GPS – systemer ikke kan bruges i det system.
Man må så håbe, at kommunen for alvor sætter i gang med at forbedre infrastrukturen.

Regeringen ligger op til, at strækningen mellem København og Aalborg skal ud i fri konkurrence. Det har fået Arriva til at bebude konkurrence med DSB. De har lovet billigere billetpriser. Strækningen skal drives under rene markedsvilkår uden betaling fra staten.

Er løsningen for erhvervslivet – at sætte sig på en cykel?
Som det vil kunne ses, eksisterer der mange planer. Men på en eller enden måde burde planerne koordineres. Borgerrepræsentationen inde i København burde føre en mere erhvervsvenlig politik og lytte til erhvervslivets behov og ønsker. Uden dette får man ikke den Metropol, som andre ønsker. Så vokser Hamborg og Stockholm endnu hurtigere.
Og allerede nu burde man melde ud, hvor man vil gøre af alle de lastbiler, der fremover skal af med jorden fra Nørrebroparken. Disse biler starter omtrent samtidig med at trafikken omkring Nørreport standses.
Hvordan har planlæggerne tænkt sig, at trafikken skal afvikles, og hvad sker der med det øvrige Metro – byggeri på Nørrebro? Hvilke gener giver det for erhvervslivet, københavnerne og Nørrebros kunder? Er løsningen, at alle skal sætte sig på en cykel?

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16