Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Opbremsningen i stigningen i konkurser siden oktober på +42%

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 23 23 00 28 aarrebo@adr.dk

NOTAT om konkurser i 4. kvartal 2009 og i januar-februar 2010 baseret på nyeste tal fra Danmarks Statistik og eget arkiv bearbejdet og kommenteret af Bent Aarrebo Pedersen formand for Danmarks Handelsstandsforeninger og for Hvidovre Erhverv

Opbremsningen i stigningen i konkurser siden oktober på +42% er fortsat her i år i januar-februar på +17%, på niveau med 4. kvartal, hvor detailhandlen i nu i januar-februar nøjedes med en stigning på 12%

Stigningen i samtlige faktisk erklærede konkurser i erhvervslivet er faldet siden oktober, hvor stigningen var på 42% - faldet til +10% i januar men nu igen steget til +24% i februar. For januar og februar samlet +17%. I ØST DANMARK en stigning i januar-februar på 27% I VEST DANMARK en stigning på "kun" 5% - holdt nede af et stort fald i Nordjylland på 31%. Størst stigning i region SJÆLLAND på 56% i årets første 2 måneder.

Faktisk erklærede konkurser (alle)
2008 2009 +/-% 2010 +/-%

Oktober 391 555 +42%
November 490 556 +13%
December 544 556 + 2%
4. kvartal 1.425 1.667 +17%
Januar 417 458 +10%
Februar 444 550 +24%

Detailhandel januar 49 34 -31%
Detailhandel februar 29 53 +83%

I 2 års perioden 2008+2009 steg antallet af faktisk erklærede konkurser i forhold til 2007 med 138%. For detailhandlen var stigningen på 136%. Altså på niveau med hele erhvervslivet.

j a n u a r + f e b r u a r
Region: 2009 2010 +/-%

Hovedstaden 361 430 +19%
Sjælland 106 165 +56%
ØST DANMARK 467 595 +27%

Syddanmark 137 156 +14%
Midtjylland 158 189 +20%
Nordjylland 99 68 -31%
VEST DANMARK 394 413 + 5%

HELE DANMARK 861 1.008 +17%

DETAILHANDEL 78 87 +12%

I forbindelse med vores NOTAT-kommentarer til udviklingen i antal konkurser i januar var Nytårsbetragtningerne nedenfor medsendt. Udviklingen siden har ikke ændret i disse betragtninger. Tilbagegangen i detailhandelens samlede omsætning i januar på 3,1% i kroner i kasseapparaterne set i forhold til januar sidste år - styrker desværre kun disse betragtninger

Op mod 10% færre butikker på 3 år.
Opbremsning i januar for detailhandlen med et fald på 31% vendte til en stigning i februar på 83% I 2-års perioden 2008+2009 lå stigningen på 132% fra 215 i året 2007 til 499 i året 2009

Julehandlen gik bedre end frygtet men slet ikke godt nok. Dertil er der også en forbrugsbremseklods nu i vintervejret for så meget andet end beklædning og fodtøj. Detailhandlen samlet set vil ligge underdrejet - i bedste fald nulvækst - i 1. halvår i år og kan måske samlet set se frem til en mindre vækst i 2. halvår. En udvikling, der uundgåeligt vil sende et stigende antal på konkursvognen.

I henhold til en opgørelse foretaget af Danmarks Handelsstandsforeninger baseret på Post Danmarks kvartalsvise opgørelser over antallet af butikker, der modtager adresseløse forsendelser, er antallet af butikker faldet fra januar 2008 på 49.445 til januar 2010 på 46.131 altså med 3.314 svarende til et fald på 6,7%. Et fald som er forskellen mellem åbninger og lukninger- altså flest lukninger.

I den samme 2-års periode 2008+2009 gik 499 butikker konkurs svarende til 15% af antallet af nettonedgangen af butikker på 3.314. Flere af de 499 konkursbutikker er givet åbnet igen med en anden butiksejer og måske med andre varer.

Det er således ikke antallet af konkurser, der tællet mest i en fortsat tilbagegang i antallet af butikker i Danmark. Det er de mange lukninger, der er kommet og kommer i kølvandet på finanskrisen, og på at forbrugerne er gået og fortsat er i skyttegravene forbrugsmæsigst set.

Mange af lukningerne skyldes butiksejere, der lige tog forbrugsfesten med, og nu er gået på pension et par år senere end ellers planlagt. De lukker og slukker og betaler enhver sit. Butikken og omsætningen er måske for lille til at give levebrød for en ny ejerfamilie. Dertil også de mange, der lod sig lokke til at åbne under forbrugsfesten og ikke nåede at blive polstret til at tage nogle kriseår. Og så de mange for små butikker, der lige kunne give et levebrød under forbrugsfesten, men som ikke kan overleve en forbrugsnedgang.

I 2008 og i starten af 2009 lukrerede føde- og dagligvaresektorens kæder på, at priserne steg på fødevarer og dermed omsætningen, samtidig med, at den samlede omsætning i mængder gik tilbage. Den tid er forbi nu, hvor fødevarepriserne i 4. kvartal sidste år lå 2,3% lavere end i 4 kvartal året før. Det blev sidste år 2009 til en tilbagegang i føde- og dagligvarer på omkring 2% både i kroner og i mængder i forhold til 2008.

Bisset priskonkurrence - især om søndagskunderne
Det har sat yderligere skub i en bisset priskonkurrence her ved starten af 2010. Dertil kommer der med ny lukkelov fra juli en krig mellem kæderne samt mellem bymidter og storcentre om at lokke kunderne til at gøre søndag til ugens største indkøbsdag med lokketilbud, der kun kommer til at gælde søndag.

Det vil trække tæppet - hverdagsomsætningen - væk for rigtig mange butikker både med fødevarer og med udvalgsvarer og sende mange til tælling med lukning til følge ikke mindst i mindre og mellemstore byer og mindre og mellemstore handelsområder.

Den nye lukkelov vil med en bisset søndagskrig om kunderne blive en redningsplanke for kæderne i føde- og dagligvaresektoren også gennem øget salg af udvalgsvarer. En sektor med en stor overkapacitet af butiksareal.

Den nye lukkelov vil med flere søndagsåbninger være en milliardforæring til stordetailhandlens kæder og til storcentre. En foræring, der vil trække træppet væk fra især mange mindre fødevarebutikker og specialbutikker med udvalgsvarer i mindre og mellemstore byer og handelsområder.

Med udgangen af 2010 vil der være henved 10% færre butikker end der var i januar 2007 - altså 10% færre på 3 år. Og nok også stadig være stor overkapacitet i føde- og dagligvaresektoren med øget tilgang af discountbutikker. Mange mindre byer og handelsområder risikerer næsten helt at miste deres butiksforsyning. Ryger dagligvarebutikkerne ud, så ryger også huspriserne.

Det er derfor op til forbrugerne og politikere at passe bedst muligt på sin butiksforsyning, der kan være et godt visitkort for en kommune - for et område - til at holde på og tiltrække gode skatteborgere og gode medarbejdere både i det offentlige og i erhvervslivet.. Lige nu stiger arbejdsløsheden men ad åre vil der være underskud af og stor efterspørgsel efter god arbejdskraft.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16