Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Markedsføring og Kanonpriser

Markedsføring og Kanonpriser
Dengang i 1893 blev Nørrebro Handelsforening dannet, fordi det var en række urtekræmmere, der var trætte af tilgift. Nu er det igen tilladt. Der er kommet en række nye regler, der kan være lidt sværere at administrere. Vi bringer her 10 tips, hvordan du prismærker uden at overtræde den ny markedsføringslov.

Tilgift igen tilladt
Vi har fået en ny markedsføringslov. Den kan være lidt svær at administrere. Nørrebro Handelsforening blev netop dannet, fordi en række urtekræmmere var utilfreds med den meget tilgift, der var meget udbredt på Nørrebro – dengang.
Ja, Nørrebro Handelsforening nedsatte faktisk et udvalg, der skulle komme dette uvæsen til livs.

En række forbud er bevaret i den nye lov. Det drejer sig bl.a. om forbuddet mod rabatkuponer og forbuddet mod lotterier og konkurrencer, der er betinget af, at man køber en vare eller anden ydelse.

Ja og så er det, som urtekræmmerne dengang, gerne ville have afskaffet, blevet tilladt igen. Nemlig begrebet tilgift.
I loven påpeges, at værdien af evt. tillægsydelser skal være klart oplyst, så forbrugerne ved, hvad de får.

Og når der ikke er varer nok, når man kører slagtilbud skal det klart fremgå af annonce og prismærkning.

Gode tips om prismærkning
Hvis man overtæder den ny markedsføringslov, kan det for alvorlige konsekvenser. Derfor har Dansk Erhverv udarbejdet en guide.
Kommer man glat afsted, er det grund til, hurtigt at få rettet fejlen.

1. Når man laver prissammenligninger, skal det altid være tydelig, hvilken pris, man sammenligner med. Virksomheden skal også kunne fremskaffe dokumentation for sammenligningen.

2. En førpris er altid egen førpris. Det skal være en pris, som varen før er forsøgt solgt til. Man må ikke bruge en fiktiv førpris. Varen skal være solgt til denne førpris i en bestemt periode. Se punkt 6.

3. Sammenligner man markedsprisen, kræver lovgivningen, at man dokumentere dette. Virksomheden skal foretage en markedsundersøgelse, som skal være aktuel.

4. Hvis der sammenlignes med vejledende priser, skal en markedsundersøgelse vise, at den vejledende pris svarer til markedsprisen. Gør den ikke det. Er sammenligningen med den vejledende pris vildledende og i strid med markedsføringsloven.

5. Foretager man en prissammenligning med udvalgte konkurrenter, skal man opfylde en række krav. Det vigtigste er, at sammenligningen ikke er vildledende. Varer skal angå samme tjenesteydelser, opfylder samme behov eller tjener samme formål. Egenskaberne skal være relevante, og skal dokumenteres.

6. Reklamerer man med en besparelser, skal der henvises til en pris, der har været gældende i minimum seks uger. Der er dog visse undtagelser fra den rregel. For eksempel skal daglig – og sæsonvarer kun have været solgt i fire uger til normal/førprisen, herunder besparelsesudsagn som udgangspunkt kun kan anvendes i en uge. Endvidere kan besparelsesudsagn i visse tilfælde anvendes i længere tid.

7. Det kan være fristende at markedsføre sine priser med udtryk som ”Billigt”, ”Kanonpris”, eller ”Fødselsdagspris”. Man skal dog bare være opmærksom på, at sådanne ord signaliserer til forbrugerne, at prisen er fordelagtig, og den derfor også skal være det.
Udtryk som ”Nu”, ”Nedsat” og ”Spar” betyder som udgangspunkt , at prisen er nedsat i forhold til forretningens tidligere pris.
Ved udtryk som ”Kampagnepris”, ”Feriepris” og lignende er det en god ide, at oplyse
tilbuddets gyldighedsperiode.
Man skal undlade udtryk som ”Billigst”, ”Danmarks bedste tilbud”, Usandsynligt
billigt” eller ”Superchokpris”. Dette kræver betydelige nedsættelser.

8. Hvis tilbudsavisen har lang produktionstid, eller forretningen udgiver et katalog med lang gyldighed, er det vigtigt at overveje prisforbehold. Det er lovlig at tage højde for ændrede offentlige afgifter. Det er også værd at vurdere, om det er behov for at tage forbehold for ændrede priser fra leverandør.
Man skal huske, at forbehold normalt fortolkes snævert. Dernæst skal forbehold være placeret så tydeligt, at kunderne ikke kan undgå at se dem. Endelig skal forbehold ikke være så vidtgående, at forretningen nærmest fraskriver sig ansvaret for rigtigheden af annoncerne.

9. Hvis forretningen giver prisgaranti, skal den gælde alle kunder, og ikke kun de kunder, der opdager, at en prisgaranteret vare kan fås hos en konkurrent til lavere pris. Derfor skal forretningen sætte prisen ned, når den får kendskab til en lavere pris hos konkurrenten, men kan tilsvarende følge konkurrenten op i pris, his det sker.

10. Ved slagtilbud gælder der en særlig regel om, at der skal være varer nok til at dække forventet efterspørgsel, medmindre andet er oplyst.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16