Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Bussluse under Højbanen

På rekordtid er høringen om en bussluse blevet afsluttet. Allerede i maj tages der stilling. Lokaludvalgene er begejstrede. Ærinde – og pendlerkørsel skal stoppes ved højbanen. Dette stiller detailhandelen på Nørrebro ud for nye udfordringer. Hvad med bydelens største detailhandel, Føtex? Vi har set på Københavns Kommunes konsulentundersøgelse. Man har ikke taget stilling til den øgede trafik på andre strækninger og luftforurening grundet længere kørsel

Politisk flertal for bussluse ved Højbanen
Vi har flere gange tidligere beskæftiget os med emnet. Det var SF, der lancerede ideen. Og ikke længe efter har ideen været ude i høring. Således har man allerede været igennem en officiel høringsproces. Københavns Radio kunne på et tidspunkt meddele, at kun en enkelt havde indvendinger.

Det er ikke ny ide med at lave en plads omkring Højbanen. Det blev diskuteret allerede for fem – seks år siden. Men dengang trak det kreditinstitut, som ville betale for det sig ud.

Men det man skal hefte sig ved, er, at det på nuværende tidspunkt ser ud til at være et politisk flertal for projektet. Selv om Socialdemokraterne ikke har taget officiel stilling til projektet, så tyder alt dog på, at de siger ja. Også Nørrebro Lokaludvalg er positiv.

Socialdemokraterne vil finde en løsning, der kan holde. Deres accept afhænger af, hvilken model, man vælger. Men de peger ikke på, hvilken model de foretrækker.

Partiet vil heller ikke have afbrudt forbindelsen fra Nørrebro til Nordvest.

Konsekvenser for detailhandelen
En ændret detailhandel vil sikkert nok kunne klare sig under de ændrede forhold.

Men det kniber mere med den etablerede detailhandel. De har under de igangværende trafikforsøg mærket en omsætningsnedgang. Og kompensation har man ikke kunnet få.

Mange detailhandlere på Nørrebrogade betragter forsøgene som konkurrenceforvridende.

En del detailhandlere har haft problemer med læssezonerne. Politiet har her håndhævet loven på en lidt hårdhændet måde. Ordningen med disse zoner har ikke kunnet fungere i praksis.

Handelsforening ikke imod miljøforbedring
Opfattelsen er stadig, at Nørrebro Handelsforening er imod miljøforbedring. Dette er dog ikke tilfældet. Men diverse trafikreguleringer har haft konsekvenser. Men dette har de fleste politikere dog ikke haft forståelse for.

Og en yderligere trafikreducering vil skabe endnu større konsekvenser for den etablerede detailhandel.

Gode nuværende forhold for busser og cyklister
Og forholdene for cyklisterne er nu ikke så dårlige som man beskriver. Indrømmet på enkelte tidspunkter er trafikken på cykelstien stor. Men en cykeltur fra Heinesgade til Kulturhuset på Tomsgårdsvej 35 kan i dag gøres på 7 minutter.

Når politikere i dag taler om, at fremkommeligheden for busserne på Nørrebrogade er blevet væsentlig forbedret, så er det ikke helt korrekt. Man har nedlagt et busstoppested, som bevirker en forbedring på 15 sekunder fra Nørrebro Station til søerne.

Lokaludvalg vil hindre ærindekørsel og pendlertrafik
35.000 passagerer vil dagligt tage med bus, s – tog eller metro fra Nørrebro. Politikerne mener, at når de skulle kunne gøre dette, må der ske en kraftig reducering af trafikken.

Ude i Nordvest er de bange for, at de bliver Danmarks største p – plads, for en masse pendlere, der hver dag kører fra Nordsjælland til København.

Nørrebro Lokaludvalg skjuler ikke, at de vil bremse for pendlertrafikken. Det samme gør Bispebjerg Lokaludvalg. Sidstnævnte vil også forhindre ærindekørsel. Det vil med andre ord sige, at kunder, der kommer fra Nordvest, og er nødt til at bruge bilen, vil finde andre steder hen.

Afgørelse allerede 1. maj
Allerede den 1. maj vil Teknik – og Miljøforvaltningen tage stilling til, hvilken løsning man vil vælge. Høringsfasen har været ultra – kort. Erhvervslivet er ikke blevet hørt, og det har i hvert fald været et krav fra enkelte socialdemokratiske medlemmer i Borgerrepræsentationen.

Først reduceres trafikken med 50 pct.
Den oprindelige tanke med Nørrebrogade var at reducere trafikken med 50 pct. Men det tal har man for længst opnået.

Forbedringer på Indre Nørrebro for 36 millioner
Ombygningen af den indre del af Nørrebrogade vil været færdig i november. Der arbejdes stadigvæk.

Fra Søtorvet til Nørrebros Runddel vil der snart være etableret bredere cykelstier. På strækningen fra Fælledvej til Elmegade vil der kun være adgang for cykler og busser. Når det hele er færdig på Indre Nørrebro, ja så har det kostet 36 millioner kroner.

Forholdene forbedres for busser, cykler og bylivet
Politikerne ønsker at kombinere busgaden med en busterminal ved Nørrebro station. Dette vil sikre bedre muligheder, når man skal skifte mellem bus, ringbane og cityring fra 2018.

Man ønsker at forbedre forholdene for busser, cykler og bylivet. Det mener man, at kunne gøre i yderligere reducering af trafikken.

Ingen interesse for handelsmæssige konsekvenser
En konsulentundersøgelse er blevet gennemført. Den belyser de trafikale konsekvenser, ved at placere en bussluse på to udvalgte steder på Ydre Nørrebro.

Igen har man ikke fundet det nødvendigt at gennemføre en undersøgelse af de handelsmæssige konsekvenser.

Og man har heller ikke gennemført undersøgelse af, hvad ændringerne betyder for Nørrebros største detailhandels - virksomhed Føtex.

Den mest sikre form for at reducere trafikken er at placere en bussluse i hver ende af Nørrebrogade. Ideen med det hele, er at trafikken skal ledes ad Tomsgårdsvej og Borups Allé.

Forskellige modeller
Den undersøgelse som er foretaget omfatter to udgangspunkter: 

  • 1. Busgade ved Axel Larsens Plads 
  • 2. Busgade under højbanen ved Nørrebro Station

Model A: Lukkes for gennemkørende biltrafik
Model B: Gennemkørende biltrafik med ærinde tillades

Model A
Model A: 

  • Der tillades kun busser og cykler i begge retninger at køre på Nørrebrogade under højbanen ved Nørrebrogade/ Nordre Fasanvej. 
  • Den vestligste del af Mimersgade mellem Borgmestervangen og Nørrebrogade indrettes til cykler, afhængig af tilkørselsforhold til Føtex.

Model A+B
Model A + B: 

  • Der tillades kun busser og cykler på Nørrebrogade under højbanen mellem Folmer Bentzens Plads/ Nordre Fasanvej i de tre vognbaner tættest ved Nørrebro Station.
  • Der tillades gennemkørsel af biler med ærinde på Nørrebro i begge retninger under på Nørrebrogade under højbanen mellem Folmer Bentsens Plads / Nordre Fasanvej i de tre vognbaner længst fra Nørrebro Station. 
  • Den vestligste del af Mimersgade mellem Borgmestervangen og Nørrebrogade indrettes til cykler.

Reducering af trafikken
Konsulentfirmaet vurderer, at såvel model A og model A + B vil give markant reduktion i trafikken. En reduktion i trafikken mellem mellem Hillerødgade og Nørrebro Station på yderligere 51 pct ville kunne opnås i model A, og 33 pct. i model A + B.

Forøgelse af trafikken
Der vurderes, at en placering af busslusen under højbanen vil forøge trafikken på den ydre del af Nørrebrogade.

De gennemførte beregninger viser, at trafikken på Frederikssundsvej mellem Nørrebro Station og Bellahøj vil aflastes for trafik. På den inderste del vil en aflastning være på 37 pct. (6.500 køretøjer) i Model A, samt 17 pct. (3.000 køretøjer) i Model A + B).

Andre transportmidler end bilen
Placeres busslusen under højbanen mener kommunens konsulentfirma, at 2.700 ville vælge andre transportmidler end bilen.

Begge modeller vil medføre et mindre antal trafikuheld.

Rejsetiden vil blive reduceret, ligesom luftforureningen i området. Der vil desuden være mindre trafikstøj.

Konsekvenser for cyklisterne
I Model A indrettes Mimersgade vest for Borgmestervangen til cyklister. Der tillades som nævnt kun busser og cyklister, at passere højbanen ved Nørrebro Station.

I Model A+B vil biltrafik fortsat være muligt ad Mimersgade, og de tre spor under højbanen længst fra Nørrebro Station vil være åben for normal trafik.

Model A:
Etablering af en busgade i Mimersgade bidrager generelt til bedre muligheder for cyklister på gaden. Risikoen for kollision mellem biler og cyklister elimineres.

Fremkommeligheden for busser og cykler forbedres væsentlig.

Indretningen af strækningen mellem Borgmestervangen og Nørrebro station er kun for cyklister. Det har jo ganske givet en positiv indvirkning for disse.

Fremkommeligheden er af afhængig af signalreguleringen.

Model A+B:
Ved at tillade gennemkørsel af biltrafik ved Nørrebro Station i de tre vognbaner længst fra denne, skal cyklister i indadgående retning krydse vognbanen.

Sammenholdt med, at biltrafikken på Mimersgade tillades, vurderes trafiksikkerheden for cyklister kun svagt forbedret.

Fokus på den grønne cykelrute, kan opnås ved yderligere separation fra biltrafikken, konkluderer undersøgelsen.

Hvad sker der med Nørrebrogade?
Hvad sker der på Nørrebrogade under Model A?
På Nørrebrogade vil biltrafikken øges. Særlig mellem Hyltebro og Hillerødgade.Her fordobles trafikbelastningen. Her åbnes busslusen ved Aksel Larsens Plads. På den resterende strækning til Runddelen forøges trafikken med 20 pct.

En øget sving – trafik fra sidegaderne vil forværre uheldssituationen for cyklister.
Ved Nørrebro Station vil flytning af stoppestedet ved Bazargrunden til den nyetablerede busholdeplads mindske risikoen for kollision mellem buspassager og cyklister.

Hvad sker der på Nørrebrogade under Model A+B?
Cyklister i indadgående retning vil fortsat kun have højresvingende busser mod Folmer Bendsens Plads som krydsende trafik. Trafiksikkerhedsmæssig vil situationen være uændret i forhold til den nuværende situation.

Trafikbelastningen vil blive væsentlig forøget. Det vil også kunne mærkes på strækninger mellem Jagtvej og Hillerødgade.

Hvad sker der med Frederikssundsvej?
Hvad sker der på Frederikssundsvej ved Model A?

Der vil ske et fald i trafikken på 20 pct. fra Lygten til Glasvej. På den yderste strækning er reduceringen 25 pct.

Nær Nørrebro station på Nordre Fasanvej vil det betyde øget trafikbelastning i krydset Frederikssundsvej/ Nordre Fasanvej.

Højresvinget fra Nørrebrogade til Lygten nedlægges. Antallet af højresvingende bilister fra Frederikssundsvej til Nordre Fasanvej øges.

Tomsgårdsvej vil blive yderligere belastet af trafik.

Hvad sker der på Frederikssundsvej med Model A+B?
En fortsat åbning af Højbanen medfører en fortsat reduktion af trafikken. Åbningen generer trafikken ad Lygten og Nordre Fasanvej. Den øgede trafik i tværretningen vil øge riskoen for svingulykker i krydset Frederikssundsvej/ Nordre Fasanvej.

Detailhandel indgår ikke i overvejelserne
Konsulentrapporten tager ikke stilling til konsekvenserne af en stigende trafik på andre veje, eller en stigende forurening grundet omveje.

Og som omtalt indgår detailhandelens udvikling ikke i politikernes tanker og overvejelser.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16