Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Køb på Nettet

Nethandelen udgør efterhånden 40 milliarder kroner med stigende tendens. Mange brancher er ramt. Det de ældre og børnefamilierne, der køber mest. Men de unge er godt på vej. Det digitale supermarked har succes. Problemet er dem, der går shopamok. Cirka 300.000 danskere lider af købemani. Masser af klager indløber over netbutikker, som ikke overholder diverse lovgivninger.

Omsætning på 40 milliarder kr.
I 2010 steg omsætningen af køb på nettet med 25 pct. i forhold til året før. Og det er de ældre og børnefamilierne, der er her de hyppigste gæster i Net – butikken.

Omsætningen har efterhånden nået 40 milliarder kroner. Dette svarer til 14 pct. af markedet. Branchen spås store markedsandele de kommende år.

Mange brancher hårdt ramt
Inden for nogle brancher er andelen betydelig højere. Det gælder eksempelvis inden for bogbranchen. Her er problemet også, at supermarkedskunderne har taget bogen til sig. Såfremt man skal have noget specielt eller service, ja så er boghandelen god nok.

De ældre og børnefamilierne
I øjeblikket er det de ældre og børnefamilierne, der er de flittigste brugere af netbutikkerne. Mange taler om en fortravlet hverdag, hvor et klik på musen tager mindre tid, end det at man skal bevæge sig hen i en butik .

De unge er med
De unge er også på vej ind i denne butik. Og dette bliver en stor udfordring for den beståede detailhandel. De går efter den billigste pris, og de ser nettet som et stort tagselvbord med et uendeligt udvalg.

Selv om det er den gruppe, der bruger færrest penge på den danske net – butik, så er de flittige gæster på de udenlandske butikker i nettet. De går efter tøj, bøger og downloads.

Indkøbsmønstre skal analyseres
Udfordringen for detailhandlerne er at holde trit med disse forbruger, efterhånden som de bliver ældre. Hver femte køb går i dag til udlandet. Detailhandelen bliver nødt til at analysere de unges indkøbsmønster, ellers tabes der masser af omsætning.

Det digitale supermarked
Oneline – supermarkeder er efterhånden også ved at få indpas. Her fik Irmatorvet.dk den bedste karakter af forbrugerbladet Tænk. Alle netsupermarkeder har de basale daligvarer som mælk, grøntsager og kolonialvarer. Der er også frostvarer, friskbagt brød, slagtervarer eller friske fisk. Gebyret varierer fra 29 kr. til 100 kr.

Kvaliteten af varerne svinger meget. Ofte skyldtes dette en dårlig indpakning.

Ting i den elektronske indkøbsvogn
Danskerne køber alt på nettet. Vi har det nordiske mesterskab i at købe rejser, biletter, computere, musik og film. Og vi betaler helst med Dan – kort.

Der er flere og flere muligheder for at købe på nettet. Varen bliver leveret lige til døren. Man kan sidde foran computeren i fred, både før og efter butikkernes normale åbningstid. Alle griber fat i musen og lægger ting ned i den elektroniske indkøbsvogn.

Nethandelen vokser under krisen
Mens den fysiske detailhandel mistede og stadig mister omsætningskroner under krisen, ja så voksede omsætningen på nettet.

Nettet giver en masse spændene muligheder. Næsten hver fjerde handel foregår i dag over nettet i et andet land.

Shopamok på nettet
Det kan være svært for dem, der går shopamok. Det er dem, der tager et af de mange forbrugslån for at finansiere deres netkøb. Mange får et kick af, at hente tilbud hjem på nettet. Det er jo så nemt, man sidder bare der med sit kort, taster koder og køber ind. En sand købemani spreder sig.

Den nemme adgang gør det uhyre let. Nettet er gift for dem, der lider af shopaholics (købemani). Kicket består i at udvælge en ting og tage en beslutning Det udvikler sig efterhånden til en afhængighed. Man kan sidde derhjemme og købe sig fattig.

Psykiatrifonden vurdere, at der er 300.000 danskere, der lider af købemani.

Mange klager
Mens netbutikkerne jubler over den massive salgsfremgang, ja så vokser utilfredsheden blandt kunderne. De sidste tre år har netbutikkerne fået 322 henstillinger, påbud og bøder.

Langt fra alle overholder gængse regler. I Danmark er vi verdensmestre i at håndhæve forbrugerregler. Men sådan er det ikke i alle EU – lande, og det giver ulig konkurrence og stiller forbrugerne dårlig.

Prisen er afgørende
Prisen er stadig det, der står øvers i forbrugerens hitliste. Oplevelsen i den enkelte fysiske butik står længere nede.

Men netbutikkerne er blevet en stor udfordring for dansk detailhandel.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16