Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Vil kunderne med stigende fødevrepriser vil efterlyse bedre markering af SUNDE VARER??

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 36 48 02 19 23 23 00 28 aarrebo@adr.dk

NOTAT om forbrugerpriser med baggrund i de nyeste tal for april 2011 fra Danmarks Statistik.
Detailtal (kroner i kasseapparaterne) fra Danmarks StatistikBank og eget arkiv v/Bent Aarrebo Pedersen, formand for Danmarks Handelsstandsforeninger og for Hvidovre Erhverv.

Hovedkonklusioner: Stort set de samme som for sidste måned. Og dog.

Fra PRISDYK i 13 mdr. til PRISVÆKST nu på 10. måned for fødevarer – i december på +3,5%, i januar +2,4%, i februar +3,2%, i marts +2,8% og nu i april +3,5% set i forhold til samme måned sidste år. Stigende priser og søndagskrig om kunderne vil øge butiksdøden – især i YDRE-Danmark.

Vil kunderne med stigende fødevrepriser vil efterlyse bedre markering af SUNDE VARER??

I året 2008 steg de samlede forbrugerpriser som månedsgennemsnit med 3,4%. I året 2009 med kun 1,3%. I året 2010 blev det i 2. halvår til som månedsgenenmsnit en stigning på +2,5%. Set i forhold til de samme perioder året før. Detailhandlens fremgang i andet halvår sidste år blev som månedsgennemsnit på +0,9% i butikkernes kasseapparater.De samlede forbrugerpriser steg således i 2. halvår sidste år mere end dobbelt – næsten 3 gange - så meget som detailhandlens omsætning

Priserne for "fødevarer og ikke alkoholiske drikke" lå i juni sidste år 1,0% lavere end 2009 i juni. Udviklingen siden august 2008, hvor prisspiralen for fødevarer sidst toppede, har været:

2 0 0 8 August +10,4%. September +8,5%.
4. kvartal: Oktober +6,3%. November +4,5%. December +4,4% (gennemsnit +4,7%)
2 0 0 9 HELE ÅRET (månedsgennemsnit for hele året 2009 på +0,3%)

2 0 1 0 1. kvartal: Januar -2,6%. Februar -2,1%. Marts -0,5% (månedsgennemsnit -1,7%)
2. kvartal: April -0,2%. Maj -0,6%. Juni -1,0% (månedsgennemsnit -0,6%)
3. kvartal: Juli +0,4%. August +1,5%-. September +1,7% (månedsgennemsnit +1,2%)
4. kvartal: Oktober +2,0%. November +2,5%. December +3,5% (månedsgennemsnit +2,7%)
HELE ÅRRET (månedsgennemsnit for hele året 2010 på +0,4%)
2. HALVÅR (månedsgennemsnit for 2. halvår 2010 på +2,0%
2011 1. kvartal: Januar +2,4%. Februar +3,2%. Marts +2,8% (månedsgennemsnit +2,8%)
2. kvartal: April +3,5%

Fra en stigning i fødevarepriser på 10,4% i august 2008 i forhold til august 2007 og til et dyk i priser på 1,0% i juni i sidste år i forhold til juni 2009 var der en dykforskel på 11,4%.

Men nu har en prisstigning på fødevarer på 3,5% for december 2010, på +2,4% i januar, på +3,2% i februar, +,2,8% i marts og nu +3,5% i april presset de samlede forbrugerpriser op med +2,9% i april. Prisstigningerne i 2008 sendte forbrugerne som en flodbølge i armene på discount med en vækst i 2008 på 12,5%. . Fødevarepriserne er som månedsgennemsnit steget med +3,1% i de seneste 5 opgjorte måneder (december-januar-februar-marts-april)

Omsætningen i kroner i kasseapparaterne faldt i føde- og dagligvaresektoren med 1,9% i 2009 i forhold til 2008. Men i 2010 blev det til en stigning på +1,1% i forhold til 2009 reddet i hus af stigende priser i 2. halvår med en fremgang i december sidste år på +4,6% i kroner i kasseapparaterne. Den samlede detailhandel steg med beskedne 0,2% i 2010 i forhold til 2009 i kroner i kasseapparaterne.

Tal fra Danmarks Statistik for discount viser for året 2008 en stigning på 13,2%. 2009 en stigning på +4,6%. Og i 2010 en stigning på 5,8%. Altså i forhold til årene før. Et vækstdyk for discount siden 2008. Derfor med stadig flere discountbutikker en øget bissehård priskonkurrence på fødevarer - især på økologiske produkter. Men nu samlet set på et højere prisniveau med fortsat stigende/højhere priser som i de seneste måneder.

Den samlede detailhandel gik i 2010 kun frem med beskedne 0,2%. I 2. halvår blev det til en en fremgang som månedsgennemsnit på +0,9% hjulpet i hus af en fremgang på +3,5% i november og +1,6% i december. De 3,5% højere fødevarepriser i december har været med til at hæve hovedbranchegruppen: “Føde- og dagligvarer” til en fremgang i december på +4,6% og den samlede detailhandel i december til en fremgang til +1,6%.

I januar+februar 2011 blev det til en fremgang på +1,6% for gruppen: “Føde- og dagligvarer” og for den samle detailhandel en fremgang på 1,3% i kroner i kasseapparaterne. Det var forventeligt, at marts for den samlede detailhandel ville vise et fald på 8% mod sidste år i marts, hvor påskesalget lå de sidste dage i marts og gav en marts-stigning på 8,7%, men det blev “kun” til et fald på 6,6% for den samlede detailhandel. Og “kun” et fald på 5,4% for gruppen: “Føde- og dagligvarer” mod en stigning i marts sidste år på 9,0%.

Vores positive forventninger til april i år for den samlede detailhandel ligger på en stigning på 8-10% mod i april sidste år et fald på 6,7%. Bliver det 8-10% i april, så vil årets første 4 måneder vise en stigning på 1,0-1,5% for den samlede detailhandel og dermed under det halve af det månedlige gennemsnit for prisudviklingen i årets første 4 måneder på +2,75%. Altså reelt set fortsat tilbagegang for den samlede detailhandel

Mere og mere relevant:
Stigende priser og søndagskrigen om kunderne vil trække tæppet væk under alt
for mange specialbutikker og andre mindre og mellemstore butikker med fødevarer
her i 2011 - Især i YDRE-DANMARK – + Satsning på salg af: SUNDE VARER??

Prisstigningerne redder ikke føde- og dagligvaresektoren fra en øget butiksdød. Det sørger kampen om søndagskunderne med den nye lukkelov styret af stordetailhandlens kæder så rigeligt selv for. Med flere søndage stiger overkapaciteten mærkbart. Flere søndage betyder jo ikke flere kroner i forbrugernes lommer, men primært øgede samlede omkostninger i detailhandlen. Derfor vil kampen fra stordetailhandlens dagligvarekæder for at tømme forbrugernes tegnebøger i stigende grad gå på bedst mulige søndagstilbud kun gældende søndag. Når kunderne så først er kommet for tilbuddene, så fyldes vognen med så meget andet både i fødevarer og i non food (udvalgsvarer).

Det vil i høj grad gå ud over og går ud over specialhandelen med fødevarer. Hårdest ramt sidste år 2010 i henhold til Danmarks Statistik og set i forhold til 2009 var:

Frugt- og grøntforretninger med en tilbagegang på 15,6%
Fiskehandlere med en tilbagegang på 11,4%
Bagere med en tilbagegang på 6,3%
dertil
Tobakshandlere med en tilbagegang på 16,2%
Slagtere holdt skansen med en beskeden fremgang på 0,7% (hjulpet af supermarkeds-skandalerne)

I JANUAR-FEBRUAR i år var der stor tilbagegang for:

Frugt- og grøntforretninger med –29,0%
Fiskehandlere med –12,3%
Tobakshandlere med –10,8%
Bagere med -8,5%

Det kan fremover ikke undgå at betyde længere til indkøb for mange med færre specialbutikker med fødevarer især i mindre og mellemstore byer og handelsområder – især i YDRE-Danmark. Og dertil nok også med stigende fødevarepriser større efterspørgsel efter bedre markering af og også satsning på salg af: SUNDE VARER.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16