Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Gør man det rigtige – ved Trafikken?

Vi har skrevet meget om trafikken. I øjeblikket er det kaotiske forhold ved Nørrebros Runddel. Kunderne er forvirrede. Med dags varsel ændres forholdene. Der skal lokalkendskab til at færdes i trafikken på Nørrebro. Et konsulentfirma skal afgøre om bilister skal køre i et hul, eller må fortsætte ned af Nørrebrogade. Og hvorfor er forslaget om en betalingsring overhovedet ikke grøn. Afgiften skal bruges til at bremse billetprisernes himmelflugt. Hvem har det store overblik?

Kaos i trafikken
Måske burde nogle af de politikere, der træffer de trafikpolitiske beslutninger i København stille op i Nørrebros butikker, og forklare, hvad der foregår. Meningerne er i hvert fald mange.

En kørelærer fortalte undertegnede, at han selvfølgelig lærer sine elever, at overholder færdsels- lovgivningen. Men fra den ene dag til den anden ændrer man forholdene. Og det sker uden varsel.

En chauffør fra et transportfirma fortæller, at det bestemt ikke er let at køre rundt med varer på Nørrebro. Man ændrer forholdene fra dag til dag. Den ene dag er det man foretager sig lovligt, den anden dag er det ulovligt.

Og politiet er den ene dag passiv. Den anden dag står de og udskriver bøder til den store guldmedalje. Sådan foregår det på Nørrebro ifølge chaufføren.

Farlig for cyklister ved Runddelen
Undertegnede har på Runddelen oplevet episoder, hvor busserne holder og spærrer for de cyklister, der skal til Østerbro. Årsagen har været to lyskryds lige i nærheden af hinanden.

Det har betyder at cyklister måtte ud i bilernes kørebaner for at komme videre. Farlige situationer har udviklet sig.

Alt kan ikke foregå på en cykel
Politikerne er meget op taget af trafikken. Men er det de rigtige beslutninger, som de tager. For problemet er, at der er nogen, der kan undvære trafikken. Og der for eksempel erhvervslivet. De er afhængige af trafikken. Uden den, kan de få leveret varer og uden den kan håndværkeren ikke få transporteret sine materialer.
Ikke alt kan leveres og udbringes på Christania Cykler.

Betalingsringen er ikke nok grøn
Og når rød blok vinder valget, så kommer der en betalingsring rundt om København. Hurra råber man så, mindre forurening. Men sådan er det ikke. Der skal bare betales. En yderligere skat for bilejere. Det havde været bedre, såfremt man havde lyttet til Nørrebro Handelsforening, der for nogle år siden, hvor de fremkom med netop et forslag om en betalingsring. Man foreslog en Park and Ride Service, med busser i pendulfart til udvalgte områder. Det skulle være grønne busser. Desuden foreslog man alternativ fragtbefordring.

Betalingsring skal reducere billetpris
Positivt er det dog, at overborgmesteren har foreslået en udvidelse af den kollektive trafik. Men ak, det skal ført foregå langt ude i fremtiden. Ifølge en ny plan skal der bygges tre nye metrolinier i København de næste 30 – 50 år. Dette skulle så reducere bilkøerne og øge passagertallet med 40 pct.

Alt imens stiger billetprisen. Betalingsringen skal så holde denne billetpris kunstigt nede. Er det en rigtig løsning? Billetpriserne stiger i øjeblikket meget mere end, hvad den øvrige biltrafik stiger i pris.

P – pladser ja eller nej
Og hvad er det så med de parkeringspladser. Politikere i Folketinget mener, at Københavns Kommune er en pengemaskine m.h.t. p – bøder. De mener, at et hvis overskud skal gives til Staten. Og det giver ikke flere p – pladser?

Ingen løsning for pendlere
Pendler problematikken vedr. DSBFirst er endnu ikke løst. Alt tyder på, at pendlerne til og fra Sverige må finde andre måder at komme frem og tilbage på. I stedet for at løse problemet, dukker der flere og flere lig op af lasten. En kunstig lav tilbudspris med en skjult rabat fra den danske statskasse betød at ruten dengang, kom på danske hænder. Det kan ikke undre, at de andre tilbudsgivere føler sig snydt. Og mon ikke de rejser en sag. Resultatet bliver yderligere udgifter for den danske stat, stadig uden at pendler – trafikken bliver løst.

Konsulenter skal afgøre detailhandelens skæbne
I Nørrebro Handelsforening er man ked af Bo Asmus Kjeldgaards afgang. Man var ikke enig med hans trafikpolitik, men i flere tilfælde har han samarbejdet med Nørrebro Handelsforening. Hans store kæphest var mindre biler på Nørrebrogade.

Han fulgte Bondams linie. Og mere til. For egentlig skulle trafikken kun begrænses med 50 pct. Og det er den for længst. Nu lugter man så kød og blod. Biltrafikken skal yderligere begrænses.

Og nu er det så besluttet, at busslusen flyttes til under Højbanen.

Nu er det så to muligheder:
1. Man kan spærre så meget, at biler, der forsøger at komme forbi, kører de ned i et hul.
2. Man kan tillade ærindekørsel

Og det er så konsulentfirmaer, der skal finde et svar. Og det svar er vigtig for den lokale detailhandel. Cyklistforbundet anbefaler selvfølgelig den første løsning.

Lokalkendskab for at køre rundt
Nørrebro består i øjeblikket af et virvar af gadespærringer i sidegaderne. Det kræver i høj grad lokalkendskab for at finde ud og ind af Nørrebro.

Helhedsplan skal nedfældes
Principbeslutninger på at flytte busslusen er taget. Nu skal der bare findes 35 millioner kroner. Det koster flytningen. Og allerede på budgettet i 2012 ventes det at sagen kommer frem. Busslusen kommer før, end detailhandelen forventer. Nu skal den såkaldte Helhedsplan nedfældes. Og parterne lover, at man vil være i dialog. Men beslutningerne er i det store hele taget.

Uenighed om Metrostationer
Metroselskabet har offentliggjort deres planer for de forskellige stationer. Og Nørrebro Lokaludvalg er bestemt ikke enig med planer for stationen ved Runddelen.

Her mener udvalget, at der skal bedre adgangsmuligheder. Cykelparkering bliver der heller ikke mulighed for.

Også stationen ved Haraldsgade har man forskellige holdninger til. Lokaludvalget mener, at der helt skal spærres for biler, mens Metroselskabet og Københavns Kommune vil åbne for bustrafik.

Hvad med pladserne
Udefra ser det ud som om, man kunne have brugt pladsdannelserne foran stationerne bedre. Især taler man på Nørrebro om, at bydelen skal gøres grønnere. Men det virker ikke som om, at arkitekterne har lyttet nok.

Tænk lidt grønnere
Måske burde Københavns Kommune se lidt mere grønt på det hele. Kig på busserne og deres udladninger. Var det ikke en ide, at

1. Indføre grønne busser
2. Indføre grønne taxaer
3. Afgiftsfritagelse af elbiler
4. Forstærke indsatsen for delebiler

Og glem så ikke erhvervslivet i alt dette.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16