Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Den nye bymur

Den nye mur vil skære igennem Nørrebros naturlige opland. Men politikerne vil ikke erkende, at det får konsekvenser for detailhandelen. Bilen er blevet et skældsord.

Erhvervslivets argumenter preller af hos det røde flertal på Nørrebro. Varerne og serviceydelserne bliver dyrere. Man har glemt at tage miljøet med i betalingsringen.

Og hvem skal stemme om det? Får detailhandelen lov? En af argumenter for en betalingsring er adfærdsregulering. Men infrastrukturen og den kollektive trafik er slet ikke gearet til Den nye Mur. Har man glemt Havne – tunellen? Og nu skal Betalingsringet åbenbart flyttes.

Muren skærer igennem Nørrebros kunder
Regeringsskiftet betyder, at en ny bymur vil rejse sig lige uden for Nørrebro.

Betalingsringen skærer igennem midt i Nørrebros naturlige opland. Og det gør den i dobbelt forstand. For om et par år vil der blive opsat en bussluse lige under højbanen. I princippet er Nørrebro lokaludvalg enige om denne beslutning. De kræver dog bare en redegørelse for, hvor trafikken så skal ledes hen.

Man må sige, at den nye betalingsring kommer til at ligge lovlig tæt. Det betyder også, at det får konsekvenser for fritidslivet. Og man skal passe på, man ikke får et A – og et B – København

Nyd den korte periode
Men kære detailhandler nyd nu den korte periode, hvor der ikke sker så meget på Nørrebrogade. På Indre Nørrebro holdes der foreløbig en pause. Og først om et par år går man i gang med Ydre Nørrebro.

Metro giver trafik – konsekvenser
Alt tyder på, at der ikke bliver en Metro – station som den Nørrebro Lokaludvalg havde ønsket ved Runddelen. Havde de fået deres vilje, ville det have fået mange konsekvenser for trafikafviklingen i mange år.

Vi skal også til at vende os til øget lastbiltrafik fra Metro – arbejdet. Vi har her på redaktionen fået en aftale med Metro – selskabet om orientering om dette arbejde, så detailhandelen og dens kunder kan blive advaret i rette tid. Den første information har vi fået, den næste er lige på trapperne.

Betalingsring – med problemer
Vi har mindst tre gange før beskæftiget os med Betalingsringen. Også en historisk artikel er det blevet til. Det er klart, at betalingsringen har mange positive sider. Men politikerne må ikke lukke øjnene for de negative sider. Og man bør ikke bilde folk ind at betalingsringen i Stockholm og London har været uden problemer. Således har man i London lavet reguleringer, da følgerne for de små detailhandlere blev for barske.

Og dem der har været i London og Stockholm fornyelig har bemærket forstoppelser og trængsel som før. Dette skyldes antagelig ikke betalingsringen med en velstandsstigning, der har fået trafikmængden til at stige. Lige efter, at betalingsringen blev indført, førte det til trafikreduceringer.

Lyt nu til erhvervslivet
Og når nu overborgmesteren vil have et dynamisk erhvervsliv, bliver han os nødt til at lytte til erhvervslivets modargumenter.

Bilerne er tyranni
Hvorfor bliver omsætningsnedgang stadig ikke anerkendt som følge af lukning af Nørrebrogade? Dengang blev det dokumenteret, at nedgangen var større på Nørrebro end noget andet sted i København.

Vi kan måske selv give svaret. Nørrebro fik et rødt flertal og for dem er bilerne en form tyranni De larmer, sviner og skader helbredet. De fylder så meget, at det tager timer, at komme ind til byen. Bilen er skyld i, at der sættes rammer. Individet bliver fastholdt bag rattet. Bilen skal bekæmpes, uanset hvad.

Ja dette er sagt af folk, der køber masser af tyrkisk og fransk kildevand med lang transporttid. Der er masser af vand i vandhanerne. Tørretromleren bruger de på dage med masser af sol og vind. De køber plastikposer i supermarkederne. Nej, det er ikke altid alle er lige bæredygtige.

Omkring 200.000 skal daglig op med penge. Trængslen skal bekæmpes.

Hvad er ideen med betalingsringen?
Biltrafikken i København er steget med 20 pct. siden 1990erne. Den vil stige yderligere 10 pct. inden 2020. I dag spilder folk 130.000 timer om dagen ved at sidde i kø om året.
Hvert år dør 500 mennesker af luftforureningen.

50 minutter i kø
En gennemsnits – bilist i hovedstadsområdet sidder i gennemsnit 50 minutter i kø hver dag. Køtid er spildtid. På trods af enkelte udbygninger af indfaldsveje forventes problemet med stigende trængsel at vokse.

Med et slag kan trafikken begrænses med 15 – 20 pct. og CO2 udslippet kan begrænses med 10 – 15 pct.

Alternativet lader vente på sig
Hvis en betalingsring kan hjælpe på dette, vil den være i orden. Men tingene er absolut ikke på plads. Alternativerne lader vente på sig. Med den hast, det skal indføres, betragtes trængselsafgifterne som en ekstra påført skat.

Klima fylder ikke meget
Nu er det ikke fordi, at klima har fyldt ret meget i den afholdte valgkamp, heller ikke hos rød blok.
Og FDM har meddelt, at hvis en betalingsring skal batte på miljøet, så skal halvdelen af bilerne forsvinde. De mest optimistiske forudser, at 30 pct. af bilerne vil forsvinde.

Hvor er de mærkbare forandringer?
Hvis man kan se mærkbare forandringer i den kollektive trafik samt en ordning med transport, der ikke belaster erhvervslivet, ja så vil man være mere positiv over for den nye bymur.

P – pladser og bedre kollektiv trafik
Det er fint nok, at man vil etablere p – pladser lige inden betalingsringen. Man vil placere dem ved stationerne. Men hvor skal en sådan en for eksempel ligge ved Nørrebro Station.

DSB var hurtig ude med at sige, at de har nok af muligheder til at stille materiel til rådighed. Men efter en irettesættelse fra transportministeren var mulighederne ikke til stede.

Det sjove var bare, at DSB udtalte, at man havde lavet grundige analyser, der betød, at man let kunne tage 50 pct. flere passagerer. Man kunne sætte flere vogne på. Man kan let leje eller købe flere vogne. Forudsætningen var bare, at man fik flere penge.

Folk står op
Som det er i dag står passagerne op i cirka 30 pct. af myldretidstogene. Det bliver endnu værre, såfremt muren kommer. Der er åbenbart ikke sat tilstrækkelig med midler til ekstra vogne.

Den kollektive trafik solgte 11 millioner flere rejser sidste år. Metroen havde størst succes. Man skal også huske at 30 pct. af billeterne solgtes på såkaldte mobilløsninger.

Den nuværende kollektive trafik kan næppe opsluge den ekstra tilgang.

Kæmpe prisstigninger i den kollektive trafik
Og hvorfor er det lige, at den kollektive trafik stiger mere end andre ting i samfundet. Når pengene fra en betalingsring blot skal bruges til at holde disse stigninger kunstigt nede, er der noget galt. Det er blevet meget dyrt, at køre med bus og tog i hovedstadsområdet gennem de sidste 10 år. Den offentlige transport er steget med 52,3 pct.

En kontant – billet til to zoner er i perioden fra 2001 til 2011 steget med 84,6 pct. fra 13 kroner op til 24 kroner.

Gør noget ved den trafikale infrastruktur
Man kunne forstå, at betalingsringen blev indført, når en del af infrastrukturen var blevet forbedret, bl.a. ved indførelsen af Metro – ringen. Men de syv år vil man ikke vente på.

Og hvorfor får man ikke gjort noget ved den trafikale infrastruktur, bl.a. med en havnetunnel. Den er SF og Enhedslisten imod. De siger at det giver mere biltrafik. De kan ikke se, at den vil fjerne en stor del af trafikken fra centrum. Få dog gang i den tunnel.

Mon ikke bilisterne vil finde andre veje, når muren kommer. Dette vil ikke være godt for miljøet, for bilisterne vil blive nødt til at køre længere.

Sparer man tid
De kloge politikere fortæller, at betalingsringen ikke bliver dyrere for håndværkerne. De sparer nemlig tid i form af mindre tidsforbrug.

Ændrer adfærd
En ide med betalingsringen er at få folk til at ændre adfærd. Man vil have dem til at køre på et billigere tidspunkt eller få dem over i den kollektive trafik. Men får man det, når ens transporttid fordobles eller endnu mere. Og hvis ens arbejdstid ikke ændres – hvad så?

40 milliarder i bilafgifter
Hvorfor øger man prisniveauet på brug af bil yderligere, når man nu engang ikke har andre muligheder?

Er politikerne ikke klar over, at Danmark har Em – rekord i bilafgifter. Den danske stat indkasserer 40 milliarder kroner om året.

Og en håndværker kan ikke uden videre tage sine rekvisitter med i bussen eller toget. Det er på tide at samfundet accepterer den nødvendige trafik.

Så længe der ikke findes nok alternativer, lader folk ikke bilen stå. De merudgifter virksomhederne får, lægges på kundens regninger.

Konkurrence – forvridende
Og hvad med konkurrencen? Det er absolut konkurrenceforvridende at drive forretning inden for muren.

Især detailhandlen på Nørrebro er hårdt presset pga Manglende tilgængelighed. Dette skyldes ukoordinerede vejarbejder, ledningsomlægninger og andre politisk påførte trængsler.

Nørrebros naturlige kunder i Nordvest vil køre til centre, der tilbyder gratis parkering.

Også varetransporten til byens detailhandlere vil blive dyrere, og det vil gå ud over forbrugerne.

Folkeafstemning – hvem skal stemme?
De Radikale vil kun gå med til det, såfremt der foretages en folkeafstemning. Men hvem er det lige, der skal stemme. Er det bilisterne? Ja så er det vidt forskellige meninger om, hvad de egentlig mener.

Er det detailhandlerne, der skal stemme? Mange af deres kunder kommer kørende i biler?

Er det hele befolkningen inden og uden for betalingsringen, der skal stemme?

Hvorfor et dyrt betalingsanlæg?
Hvorfor indfører man ikke et andet system, når man nu absolut skal indføre betaling. Et system bestående af vignetter har andre lande i Europa indført. Det kan så være de effektive p – vagter som er temmelig dygtige til at indkassere, der kan have kontrolfunktionen. En betalingsanlæg kan let føre til trafikkøer, og det var jo det, man ville undgå.

Denne vignet skulle kunne give adgang til fri afbenyttelse af offentlig transport i en radius af 50 km fra Københavns centrum. Den ide kom Nørrebro Handelsforening med for 4 – 5 år siden. Disse vignetter og biletter skulle kunne købes i supermarkeder, kiosker på nettet o.s.v.

Underskud i mange år
En betalingsring vil give underskud i 13 år viser nye tal. Det er fem år mere, end hvad S – SF lover. Det er Dansk Byggeri, der har foretaget de nye beregninger.

Betalingsringen vil føre til et milliard – underskud. Gælden vil vokse år for år til 7,3 milliarder kroner i 2020. Det er det år, hvor S og SF forventer, at det vil være balance.

Hvad med trafikinvesteringerne?
De lovede grønne investeringer lader vente på sig. Det bliver ikke råd til det. Transportministeriet havde regnet sig frem til, at der først er råd til trafikinvesteringer i år 2021. Dansk Byggeri mener, at det først vil være tilfældet fra 2025.

Men de nye beregninger bliver afvist af S og SF. Man mener, at Dansk Byggeri har overdrevet etableringsomkostningerne og underkendt provenuet hvert år.

Skal Betalingsringen flyttes?
Valget betød, at Socialdemokraterne mistede mange stemmer i hovedstads – området. Flere top – socialdemokrater erkender, at betalingsringen har kostet mange stemmer.

Nu vil overborgmester Frank Jensen have flyttet betalingsringen. Det sker ikke af hensyn til erhvervslivet, men af hensyn til børnefamilierne. Måske tænker han på det kommende kommunalvalg i 2013.

Men en flytning af betalingsringen kan de godt glemme alt om, lyder det fra SF. Og betalingsringen skal ifølge planen følge Ring 2 fra Tuborg Havn over Bispebjerg og Vanløse til Amager.

Andre socialdemokratiske borgmestre i omegnskommunerne savner konkrete planer om trafikinvesteringer i forbindelse med betalingsringen.

Læs også de andre artikler om betalingsringen og trafikken her på siden. Blandt de nyeste er: 

  • Betalingsring – dengang 
  • Betalingsring – ikke grøn nok 
  • Bussluse under Højbanen 
  • Flere P – pladser i København 
  • Giver betalingsringen bedre kollektiv trafik? 
  • Gør man det rigtige ved trafikken? 
  • Hvad med Pendlerne? 
  • Hvad sker der med P – Pladserne? 
  • København – cyklernes paradis 
  • Myldretid 
  • Nye eventyr på cykelstien 
  • Skal Nørrebrogade være bilfri?

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16