Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Taber den nye regering detailhandlen på gulvet resten af året??

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen,HD, formand, Vestre Messegade 9a, 2650 Hvidovre
Telefron 36 47 01 28 23 23 00 28 aarrebo@adr.dk

NOTAT vedr. januar-juli baseret på de nyeste værdiindeks (kroner) for brancher
fra Danmarks Statistik for årets første 7 måneder sammenholdt med de samme 7 måneder sidste år - bearbejdet og kommenteret af Bent Aarrebo Pedersen

Detailhandlen gik samlet tilbage med 2% i juli og i årets første 7 måneder: januar-juli frem med 0,7%
Højdespringere januar-juli blev dyrehandlere med en vækst på 15,3%, lædervarer med 12,9
og cykelhandlere med +11,2%. Bundskrabere blev stofforretninger med en tilbagegang
på 30,8% og frugt- og grøntforretninger med en tilbagegang på 30,6%
Taber den nye regering detailhandlen på gulvet resten af året?

J u l i
Den samlede detailhandel oplevede i juli en tilbagegang på 2%. Altså langt ringere udvikling end prisudviklingen på omkring +3%. Sidste år i juli vr der 1% tilbagegang i butikkernes kasseapparater.

I juli i år oplevede købmænd og døgnkiosker en tilbagegang på 2%, supermarkeder minus 5%, discount, +6% og anden detailhandel fra ikke specialiserede forretninger (herunder varehuse og stormagasiner) minus 3%.

For de 7 specialbrancher med fødevarer blev det til en gennemsnitlig branchetilbagegang på 4% – holdt nede af en tilbagegang for frugt- og grønt på 25%, fiskehandlere på -23% , bagere på -4% og slagtere på –2%.

For de 30 specialbrancher med udvalgsvarer m.v. blev det til en gennemsnitlig branchetilbagegang på 4% – bedst gik det for dyrehandlere med en fremgang på 14%, dårligst gik det for butikker med stoffer, garn, broderier m.v. med en tilbagegang på 35%

Årets første 7 måneder: Januar-juli:
Den samlede detailhandel gik i de første 7 måneder frem med 0,7% set i forhold til de samme 7 måneder sidste år. En fremgang langt under prisstigningerne i samme periode på omkring 3%.

For supermarkeder og varehuse m.v. i årets første 7 mdr.
blev det for de 4 branchergrupper: Købmænd og døgnkiosker til +0,7%, supermarkeder til –1,6%, discount til +9,0% og anden detailhandel fra ikke specialiserede forretninger (herunder varehuse og stormagasiner) til –2,2%. I årets første 8 måneder steg forbrugerpriserne for “Fødevarer og ikke alkoholiske drikke” som månedsgennemsnit med 3,7%

For de 7 specialbrancher med fødevarer i årets første 7 mdr.
blev det til en gennemsnitlig branchetilbagegang på 5,3%. Bedst gik det for gruppen: “Anden detailhandel med fødevarer i specialforretninger” med en vækst på +12,5%. Dårligst gik det for frugt- og grøntforretninger med en tilbagegang på -30,6%, fiskehandlere tilbage med –15,1%, bagere med –7,8%. Slagtere klarede skærene med en beskeden fremgang på 0,5%.

Kampen om kunderne i dagligvaresektoren er gået hårdt ud over specialforretningerne med fødevarer. Og det bliver med måske fortsat forbrugsopbremsning resten af året værre endnu med mange butiksophør til følge blandt specialbutikker med fødevarer, kiosker, købmænd og brugser.

For de 30 øvrige specialbrancher med udvalgsvarer i årets første 7 mdr.
blev det til en gennemsnitlig branchetilbagegang på –1,8%. Bedst gik det for dyrehandlere med +15,3%, lædervarer med +12,9% og cykelhandlere med +11,2%. Dårligst for detailhandel med “kjolestoffer, garn, broderier m.v.” med en tilbagegang på 30,1% mod en vækst sidste år for hele året på 21,9%.

7 ud af 41 brancher med en fremgang på over 8%

1. Dyrehandlere +15,3%
2. Lædervareforretninger +12,9%
3. Cykelhandlere +11,2%
4. Anden detailhandel med fødevarer i specialforretninger +12,5%
5. Forhandlere af gaveartikler og brugskunst +10,9%
6. Discount (fødevarer) +9,50%
7. Detailhandel med computere m.v. +8,0%

9 ud af 41 brancher med en tilbagegang på over 10%
(23 ud af de 41 brancher havde tilbagegang)

1. Detailhandel med kjolestoffer, garn og broderier m.v. -30,8%
2. Frugt- og grøntforretninger -30,6%
3. Blomsterforretninger og plantecentre -17,2%
4. Forhandlere af lystbåde og udstyr hertil -16,8%
5. Detailhandel med musik- og videooptagelser -15,2%
6. Fiskehandlere –15,1%
7. Detailhandel med andrer varer i.a.n. -11,6%
8. Radio- og TV-forretninger -10,3%
9. Fotoforretninger -10,2%

Kan julehandlen reddes
Taber den nye regering detailhandlen på gulvet resten af året ??
Og redde tusindvis af butikker fra butiksdøden??. Et stort politisk medansvar!!!!
Efter valget et veritabelt storcenter- og kæde-hundeslagsmål om julehandlen???

Lave eller ingen lønstigninger, højere skatter, stigende priser og et uhørt politisk hundeslagsmål har fået forbrugerne til at holde ingen på forbruget af især udvalgsvarer og i stedet spare op. Den største hemsko for øget forbrug er dog den usikkerhed, det politiske usikkerhedsbillede, der har rodfæstet sig hos befolkningen. Dertil var en sløj dansk sommer guld for charterbranchen, der oplevede gyldne tider og dermed en flytning af et ferieforbrug fra HJEMME-ferie til CHARTER-ferie i rigtig mange familier.

Det politiske hundeslagsmål har sat forbruget skakmat. Detailhandlen risikerer at komme skidtud af året. Et spørgsmål om det overhovedet er til at redde julehandlen. Og dermed redde 1.000-vis af butikker fra butiksdøden næste år. Nervøsitet for at den nye regering måske taber detailhandlen på gulvet resten af året, vil givet sætte et veritabelt og uhørt kæde- og center-hundeslagsmål igang om julehandlen.

Samtlige politiske partier og især formænd har et stort medansvar for at bringe befolkning ud af den krisestemning, det sidste års mange politiske uværdige hundeslagsmål har tæppebanket befolkningen med. Og det bliver måske ikke bedre her efter valget. Det bliver en lang sej fælles kamp for at skabe ny tillid til og genoprette Danmark som velfærdssamfund. Evner nutidens politiske ledere – det nye folketing - det????

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16