Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Betalingsring skal hastes igennem

Nu skal lovgivningen hastes igennem. Det griber dybt ind i københavnernes hverdag. Politikerne glemmer, at fortælle om konsekvenserne . Vi får dyrere madpriser. Manglende konkurrenceevne skal åbenbart ikke diskuteres. I London får beboerne en rabat på 90 pct. I København er der kun dem fra Amager, der går fri. Der kom ikke billigere priser i de kollektive trafik.

Lovgivning hastes igennem
Ifølge den nye transportminister skal den nye betalingsring hastes igennem. Allerede i slutningen af februar skal et lovforslag være parat. Man kan så spørge sig selv, om man ikke skal følge de almindelige retningslinier i sådanne sager, for eksempel spørgsmålet om miljøvurdering.

Forvirring af københavnere?
Og hvornår er det lige, man vil spørge de berørte, for eksempel erhvervslivet? Kan der slet ikke stilles ændringsforslag? I sin tid mente SF`s trafikordfører Pia Olsen Dyhr, at det bare ville forvirre københavnerne.

Det griber dybt ind i hverdagen
Man skulle så tro, at Henrik Dam Kristensen, en erfaren herre ikke bare bossede sig igennem med en så kompliceret sag. Den griber dybt ind i ikke blot erhvervslivets dagligdag men også den enkelte borgers hverdag.
Her troede man, at der ville blive en høringsfase og inddragelse af alle relevante interessenter.

Er det ikke vigtigt at tage skoledistrikter, trafikmønstre og handelsmønstre og lignende op. Og hvad med sammenhængende byområder – skal de bare skæres over?

Forudsætningen for dette, var en bedre kollektiv trafik. Men hvad er der egentlig taget af initiativer til dette?

Fortæl om alle konsekvenser
Og som altid glemmer politikerne, at fortælle om konsekvenserne. Dansk Handelsblad kan således fortælle, at dagligvare – kæderne skal af med 30 – 40 millioner kroner om året for at få deres varer igennem. Disse omkostninger lægges på varerne.

Hensigten har sikkert ikke været, at københavnerne skulle betale mere for deres fødevarer.

Det Økologiske Råd skamroser Betalingsringen. De har svært ved at se, at nogle er modstander af den. Men faktisk er den en ulempe for de fleste.

I London får man 90 pct. rabat
Politikerne vil gerne sammenligne forholdene med London, men glemmer lige at nævne, at de der bor inde for betalingsringen får 90 pct. rabat, når de passerer ringen. Så vidt vides, er det kun Amager – borgerne, der er lovet rabat. Er det i grunden særlig demokratisk?

Hvor finder man de 8 milliarder kroner, der koster at etablere ringen? Ja og først i 2024 vil den give overskud. I London giver det endnu ikke overskud.

Danskere prioriterer deres fritid højt
Hvis en betalingsring giver længere transporttid, kan det også være et problem. Således har gratisavisen 24timer gennemført en stor undersøgelse, der viser, at danskerne ikke gider, at bruge mere end en time på arbejde. Danskerne prioriterer deres fritid særdeles højt.
Længere transporttid kan være en belastning for såvel familieliv som parforhold. Samtidig bliver det offentliges pasningssystem mere og mere ufleksibel.

Og pendlerne er nok nogle af de mest udskældte. Pendlertrafikken er vokset voldsomt. Den afstand som vi opfatter som acceptabel at pendle, er blevet længere. I 2009 var der således over 2,8 millioner pendlere i Danmark.

Vil ikke rejse længere 

  • 85 pct. af danskerne sætter grænsen for to timers daglig pendling til og fra arbejde 
  • 11 pct er villige til at bruge mere end to timer 
  • kun to pct. af danskerne er villige til at bruge mere end tre timer dagligt på at pendle 
  • 50 pct. af danskerne er ikke villige til at sørge arbejde i en anden landsdel, hvis de blev arbejdsløse/er arbejdsløse. 
  • 57 pct. er ikke villige til at flytte til en anden landsdel, hvis de blev arbejdsløse/er arbejdsløse.

Andre metoder
Hvis nu intentionen var at nedsætte forureningen, kunne man begrænse eller fjerne kørsel med dieselbiler uden partikelfilter enten ved at hæve den grønne ejerafgift til 10 gange afgiften for dieselbiler. Man kunne også bruge tyskernes system med rød miljømærkat for dieselkøretøjer uden partikelfilter. Disse må ikke køre ind i større byer.

Billigere priser udeblev
Den kollektive trafik er ikke god nok, og alt for dyr. Og stik imod S og SF´s valgløfter bliver det ikke billigere at køre med den kollektive trafik fra nytår. Under valgkampen var det ellers fremme, at periodekort skulle falde med 40 pct., mens klippekort skulle falde med 25 pct.

Ifølge Transportministeriet koster det 1,24 milliarder kroner årligt, at nedsætte biletpriserne.

Hvad med konkurrenceevnen?
Det kunne også i en høringsface være spændende at diskutere konkurrenceevne. For Betalingsringen vil i det hele taget skade erhvervslivet i hovedstadsområdet.

Her på siden er der masser af trafik – artikler


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16