Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Giv agt – Mysteri Shopper

2.000 står i kø for at blive Mysteri shopper. De er en slags spion, der skal finde ud af, om de ansatte udfører deres arbejde ordentlig. Men de skal også finde ud af om butikken er overskuelig. Men nogle arbejdsgivere udnytter dette til at jagte enkelte medarbejdere, og det er ikke hensigten med disse ”spioner”. Lo og Dansk Erhverv er uenige i fortolkningen i Hovedaftalen. Andre steder udløser større kundetilfredshed mere i lønningsposen.

Folk står i kø
De kaldes Mysteri – shopper. Og danskerne står nærmest i kø for at få sådan et job. Ja jobbet som forbrugerspion er populært. Det siges, at 2.000 står på venteliste.

Er der en god udstråling?
Der kigges blandt andet efter, om personalet har en god udstråling, om de er pæne i tøjet, man checker også lige om de agerer positivt, når en vare skal byttes.
Betalingen for sådan et besøg er mellem 300 og 500 kr.

Nogle misforstår kontrolbesøg
Stadig flere butikker og kæder bruger disse fiktive kunder eller spioner. De tjekker simpelthen om de ansatte gør deres job ordentligt. De tjekker om ekspedienter husker at lave mersalg. Bliver der nikket, når man kommer ind i butikken, og ved medarbejderen nok om varen. Er varerne placeret overskuelig? Vil man anbefale butikken til en venne/veninde?

Et misforstået besøg
Desværre er der nogle der misforstår disse kontrolbesøg og enkelte medarbejdere bliver jagtet. Det kan også ske, at arbejdsgivere misforstår en sådan rapport, og så falder det brænde.

Kundetilfredshed udløser ekstra lønkroner
Normalt foregår sådan et besøg uden problemer. En rapport bliver afleveret. Her får man karakter for 10 punkter. Man kan bruge skemaet eller rapporten til at løfte servicen. Nogle steder har man sågar en bonusordning, hvor høj kundetilfredshed udløser ekstra i lønningsposen.

Uenighed om fortolkning
Men der er uenighed mellem Dansk Erhverv og HK, hvad man kan tillade sig. Således har Aldi kørt en sag mod en medarbejder, der blev beskyldt for, at have taget en hundrede krone seddel, som en Mysteri – shopper angiveligt havde fundet på gulvet.

Den ansatte blev bortvist. Man beskyldte hende for at have tilegnet sig de 100 kr. HK kørte en sag og fik en erstatning på 30.000 kr. til den bortviste medarbejder.

Men sagen har rejst en problematik om fortolkningen af arbejdsgivernes ret til at kontrollere de ansatte. Mens arbejdsgiverne er godt tilfredse, ryster fagbevægelsen over metoderne.

Straffeaktion
I et stort supermarked tester man kasseassistenterne ved at forsøge, at få varer gennem kasseslusen uden ekspedienten opdager det. Medarbejderen får advarsler, når det lykkes for mysteri shopper. Sker det tre gange, bliver ekspedienten fyret.
Efter nogle af advarslerne blev ekspedienten straffet med 15 vagter i træk. Desuden blev stolen fjernet, så han måtte stå op.

Hovedaftalen
Dansk Erhverv udtaler, at denne test ikke er ualmindelig blandt supermarkeder og butikker. De er helt legale, siger organisationen. Sådanne test overholder de gængse regler og de særlige aftaler, som er skrevet ind i den såkaldte Hovedaftale mellem Dansk Arbejdsgiverforening og LO.

Fra Lo's side påpeger man, at meningen ikke var at arbejdsgiveren skulle optræde som privatdetektiv og lægge fælder for de ansatte. Kontrolforanstaltninger skal varsles og gennemføres i ordentlig og sober form.

Pas på – kunder er blevet bevidste
Og kunderne er blevet bevidste. De accepterer ikke dårlige arbejdsvilkår for de ansatte. Finder de af det, vælger de en anden butik.
Men i butikssektoren er det et stort gråt marked, hvor der mangler faste løn – og arbejdsvilkår. Her er der især unge ufaglærte, der arbejder. Dette kan sagtens blive til et konkurrenceparamater for den enkelte virksomhed.

I sidstnævnte tilfælde bruges også spioner, men måske ikke mysteri shopper i traditionel forstand. Her bliver det testet om man er solidarisk med sin arbejdsgiver.

Butikskonsulenter
Mange butikker får også besøg af butikskonsulenten. Her overlapper nogle af tingene, det som mysteri shopper kigger på. Der bliver checket om man følger kædekoncepterne, om butikken følger kædens måde at sætte varerne op, om vinduerne er ordentlig pyntede med de rigtige skilte. Man kigger også på, om personalet er synlig i butikken, eller om de gemmer sig på lageret. Også her får man karakter for sin indsats.

Men af butikskonsulenten får man også gode råd om, hvordan man kan gøre tingene bedre. Hvordan får man en butik, som kunderne synes om.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16