Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

En by uden bycykel – eller?

Katastrofen lurede lige om hjørnet. Verdens cykelby nr. 1 – København skulle være uden bycykler. Den 17 år gamle ordning var i bogstavligste forstand ved at falde fra hinanden. Vi skulle have cykel – motorvej og cykel – supersti, men ingen bycykel. Men pludselig vågnede politikerne op til dåd. Et teknologisk vidunder har set dagens lys. Det bliver svært, at koncentrere sig om trafikken – for pludselig kan man på cyklen høre musik, læse kulturtilbud, og læse om det område, man suser igennem. Hurra – vi er på vej mod cykel – eliten igen.

En by – uden bycykel
Hvad er København uden bycykel? Ja, det er næppe Verdens førende Cykel – hovedstad, som byen gerne vil være. I Shanghai var det en sensation.
Den var en gang kendemærket for byen. Den var med på verdensudstillingen og gjorde sig bemærket. Indrømmet – rent teknisk var cyklen nok ikke det nyeste, men alligevel.
Den var 17 år gammel. Så den var vel udtjent?

Cyklerne faldt fra hinanden
Ordningen og cyklerne begyndte at falde fra hinanden. Man forstod ikke at udvikle konceptet. Andre byer efterlignede København. Ja de overhalte vores by og fandt ud af bedre koncepter.

Københavns Kommune ville ikke være med
Pludselig var København efterladt af ingenting. Nu skulle vi pludselig ikke mere have en bycykel, men vi skulle stadig have cykel – motorveje og cykel – super stier.

Vi skulle have haft Pendler – cykler. En udmærket ide. Men så ville Københavns Kommune ikke være med. DSB og Frederiksberg Kommune stod alene tilbage med et spændende projekt.

Verdens cykelby nr. 1 – forsvundet?
Det koster mellem 15 – og 20 millioner kroner, at få sådanne cykler ud at køre - om året. Ideen er god. Man må nu engang gøre noget for at være Verdens Cykelby nr. 1.

Man kan nu engang ikke fjerne indtægtsgrundlaget for en række detailhandlere på den ene side, ved at lave en cykel – motorvej og så på den anden side trække bycyklen tilbage. Det passer ikke sammen.

København stod pludselig som en af de få europæiske hovedstæder uden bycykel. En del af Københavns markedsføring forsvandt pludselig. Den gamle bycykel var trods sin alderdom med til at markedsføre byen som en grøn og bæredygtig by.

Politikerne vågnede op
Og pludselig vågnede politikerne op. Et højteknologisk køretøj åbenbarede sig pludselig. Københavns Kommune fortrød sit nej til DSB og Frederiksberg Kommune.
En helt ny cykeltype med indbygget computer kommer ud at køre.

Nu fandt politikerne pludselig ud af, at man slet ikke kunne være foruden en bycykel.
Svært at koncentrere sig om trafikken
Projektmagerne har lokket Københavns Kommune til at være med – et år for 1,5 millioner kroner. Egentlig skulle projektet have kostet 114 millioner kroner over otte år.
Om et år skal det så afgøres om projektet er en succes.
Den nye cykel har indbygget GPS, så man ikke farer vild en mørk aften på Cykel – superstien.

Det bliver svært at koncentrere sig om trafikken på den nye cykel. For man kan både høre musik på den, og læse om det område, man cykler igennem. Man kan bestille biletter på sin cykel, og man kan se kulturtilbud.

1.200 cykler kommer ud at køre
Mange af de gamle tunge bycykler endte i søerne. Men mon ikke denne nye cykel giver mere ansvarsfølelse? Nu bliver man registeret elektronisk, når man lejer en cykel. Og det vil komme til at stå ved togstationer – hele 1.200 kommer ud at køre. Man må så håbe, at der plads til den nye cykel. Gamle efterladte cykler fylder her stadig temmelig meget.

Den kan spores
Den nye cykel er en helordens cykel og er fra Holland. Og cyklerne skal stå i såkaldte dockingstationerne.
Og når cyklen bliver kastet fra sig, kan den spores.

Igen på vej til Verdens cykelby nr. 1
Historien tegner til at ende godt. København er pludselig igen på vej i cykel – eliten. Politikerne vågnede op. Spændende bliver det så om et år – om ordningen skal fortsætte.
Så slipper Københavns Kommune nok ikke så billig.

Der er masser af cykel – artikler på www.norrebro.dk. Gå ind på søgefunktionen og tast cykelstier – så skal du bare se løjer.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16