Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Nye farer på cykelstien

I sidste uge var undertegnede ved at blive klippet af en taxa og en hjemmepleje – bil. En ældre mand blev jordet af en cyklist i fodgængerfeltet. Politiet har foretaget cykelrazzia, men cykeltyverier bliver stadig lavt prioriteret. Skal man køre med cykelhjelm eller ikke? Og hvad med striberne ved diverse kryds? Politikerne er stolte af cykelmotorvejen på Nørrebrogade. De glemmer bare at nævne, at gaden nok ikke mere er så god en handelsgade. Og så kørte denne sides redaktør galt på Super – cykelstien. På cykelstien kører cyklister stadig råddent. Og mange har så meget i ørerne, at de kører i en anden verden.

Nær klippet af en taxa og en hjemmepleje – bil
Kære læsere velkommen på cykelstien. Nogle politikere bilder resten af befolkningen ind, at erhvervsfolk er lettere til svær overvægtige, som sætter sig ind i deres bil, når de er færdige med deres arbejde. Men sådan er det desværre ikke altid. Redaktøren af denne side lever i hvert fald op til den modsatte opfattelse.
Der er altid nye oplevelser på cykelstien. Således også i sidste uge, da man var ved at blive klippet af en taxa, der ikke gad, at holde tilbage, samt en bil fra hjemmeplejen, der heller ikke overholdt gængse færdselsregler. Godt, at man har håndbremser.

Nedlagt i fodgængerfelt
I fodgængerfeltet nedlagde en cyklist en ældre mand på ca. 80 år. Manden kunne ikke rejse sig ved egen hjælp. To kvinder hjalp ham op. Cyklisten var over alle bjerge. Manden var forvirret men ellers ok.

Oh Skræk
Oh skræk. I en kampagne som politiet foranstaltede fra den 7. januar til og med den 11. januar blev 612 cyklister uden lygter taget i en landsdækkende indsats rettet mod cyklister. 1.574 forseelser blev begået af cyklister, således kørte 243 cyklister over for rødt lys og 396 kørte på fortov.

Cykel – razzia
En gang imellem laver politiet en cykel – razzia, og der er altid gevinst. Men de prioriterer stadig cykeltyveri på det laveste nivue. Mindre end en halv procent af samtlige cykeltyverier opklares. Således foregår det dagligt omkring 100 cykeltyverier i København.

Hvad med cykelhjelmen?
En fjerdedel af os bruger cykelhjelm. Og her troede vi, at det var lig med en livsforsikring. Denne hjelm blev anskaffet efter, at man var kørt i et kommunalt hul på cykelstien. I Holland bruger kun 1 pct. cykelhjelm. Og dødsraten er den samme. Ingen undersøgelser har indtil nu kunne dokumentere, at en hjelm hjælper mod skader.
Hvis man bliver påkørt af en bilist med mere end 30 km i timen, så hjælper den ikke. De fleste hovedskader sker i hjemmet. Men man kan vel ikke gå rundt med hjelm derhjemme i køkkenet?

Det går ud over Folkesundheden
Rådet for Sikker Trafik anbefaler dog, at man bruger cykelhjelm. Den kan ikke forebygge alle ulykker, men den forebygger skader ved mindre fald. Også Havarikommisionen mener, at en hjelm er godt.
En norsk trafikforsker mener, at debatten om cykelhjelm har en negativ effekt på folkesundheden. Debatten får nemlig færre til at tage cyklen, og det går ud over folkesundheden.

Super – cykelstien
Politikerne er meget optaget af, at vi skal have et væld af super – cykelstier. Således har Region Hovedstaden afsat 20 millioner kroner de næste tre år til at forbedre forholdene for cyklister.
Kunne man så ikke lige skabe bedre belysning og skiltning på de bestående super – cykelstier. Således farede denne sides redaktør vild på super – cykelstien efter afholdelse af et foredrag i et københavnsk yderkvarter. Det gav så adskillige flere kilometer end planlagt på super – cykelstien. Men det er måske også en del af ”sundheds – indsatsen”.

Tænk, at der er planlagt 28 ruter, som giver i alt 494 km cykelsti. Politikerne håber, at øge antallet af cyklister med 30 pct., hvilket svarer til 15.000 pendler – cyklister.

Stop – streger
Og de der stopstreger ved vejkryds, der skulle forbedre cyklisternes sikkerhed, fungerer åbenbart ikke. Højresvings – ulykker forudsager hvert år mellem fem og ti dræbte. Det viser sig nu, at disse streger fører til flere ulykker. Bilisterne bliver åbenbart forbavset over, at de skal holde så langt tilbage. Det kan give hårde opbremsninger og risiko for sammenstød.

De kører råddent
Skulle man ikke heller i Københavns Kommune få gang i en kampagne, der skal modvirke at cyklister kører råddent. Og cyklister er åbenbart født rasende. Konstant skal man føle sig truet. Man får skræmmende tilråb og signaler såsom knyttede næver og opstrakte fuckfingre. Holder man for rødt lys foran et fodgængerfelt, kan man risikere at blive kørt op i bagskærmen med edder og og forbandelser.

Det er dødirriterende
Endnu en gang vil undertegnede fremhæve, at det er dødirriterende, at 

  • nogle cyklister fylder hele cykelstien 
  • at cyklister fra sidegaderne ikke holder tilbage og tager det store sving 
  • at cyklister, der stopper på cykelstien ikke giver tegn 
  • at cyklister pludselig tager et venstresving uden at give tegn 
  • at cyklister stiger på cyklen på selve cykelstien, uden hensyn til medcyklister 
  • at cyklister isolerer sig fra omverdenen med i – pod, i – pad, i – touch og Mobillos. 
  • at cyklister ikke altid flytter sig, når de kører to og to eller tre og tre 
  • at cyklister forsøger at ramme buspassagerer, ingen kender reglerne, heller ikke buspassagerne

I en anden verden
Nogle gange er der så mange mulige installationer i cyklisternes hoveder, at man samtidig med at man hører musik, taler ind i et apparat. Ørerne er proppet til med kommunikation til en helt anden verden.

Fedtet falder af sidebenene
Indrømmet, undertegnede holder sig bestemt ikke tilbage. Men en cykelsti er hverken en dødsdrom eller træningsbane. Cyklister, der har lyst til et landevejsløb bør begive sig ud på en landevej. Måske lytter mange cyklister for meget til politikere, der hele tiden bebuder at det at cykle er så sundt – så sundt. Det gælder om, at pruste og trampe, så falder fedtet af sidebenene. Nu er det bare sådan, at mange ikke kommer videre. De bruger et forkert gear. Men det er en helt anden historie.

Cyklisterne er ikke engle
Nej cyklister er bestemt ikke engle, men det er bilisterne skam heller ikke. Og hvorfor har politikerne stadig ikke reageret på Nørrebro Handelsforenings forslag om etablering af cykelparkering på Ydre Nørrebro. Foreningen har foreslået, at der laves et projekt, der skulle forbedre cyklisternes adgang til at stille deres cykel. Sådan som det er nu, skal detailhandlere betale afgift, når de etablere cykelparkering for deres kunder. Handelsforeningen har foreslået at disse cykel p – ordninger skal gøres afgiftsfri for butikkerne.

En cykel er et transportmiddel
Det kunne da godt være, at København kunne blive Verdens bedste Cykelby, hvor alle borgmestre cykler. Vi praler ellers med det. Lad os lige slå fast. En cykel er et almindeligt transportmiddel, hvor nogen endda overholder fartgrænserne.

Og Nørrebrogade var en gang en god handelsgade. Nu har busserne og cyklerne overtaget, og Nørrebrogade er knap så god en handelsgade. Men politikerne er stolte af, at vise cykelgaden frem.

Denne side indeholder masser af oplevelser på cykelstien: Læs blandt andet: 

  • Jeg er glad for min cykel (2005) 
  • Jeg er stadig glad for min cykel (2005) 
  • Så tager vi cyklerne frem (2005) 
  • Brug Hovedet – på cykelstien (2006) 
  • Integration på Cykelstien (2006) 
  • Cyklister er Byttedyr (2006) 
  • Jeg er stadig så glad for min cykel (2007) 
  • Medvind på cykelstien (2007) 
  • Egoisme på cykelstien (2008) 
  • Københavnerne cykler mest (2008) 
  • Lyset blev slukket på cykelstien (2011) 
  • Nye eventyr på cykelstien (2011) 
  • Cykler frem for biler (2011) 
  • København – cyklernes paradis (2011) 
  • Ingen huller på cykelstien (2012) 
  • Nye farer på cykelstien (2012) 
  • En by uden bycykel – eller ? (2012) og mange flere

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16